Besvarelse af spørgsmål nr.<DOCUMENT_START> 516 af 25. august 2006 fra Folketingets Retsudvalg.

 

Spørgsmål:

 

          ”Hvordan forholder ministeren sig til et eventuelt forbud mod import eller restriktioner af import af hunde og andre kæledyr, og er der EU-regler, som forhindrer et sådant forbud?”

 

Svar:

 

Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en udtalelse fra Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggender (Fødevarestyrelsen), der har oplyst følgende:

 

”Privates import af hunde og andre kæledyr er reguleret af Rådets forordning 998/2003[1], som derfor er direkte gældende i alle Medlemsstater. Forordningen regulerer primært de dyresundhedsmæssige betingelser vedrørende rabies hos hunde, katte og fritter. Der er endnu ikke udstedt dyresundhedsmæssige betingelser for de øvrige kæledyr, som er omfattet af forordningen.

 

Kommerciel import af hunde og andre kæledyr er ligeledes reguleret af EU ved Rådets direktiv 92/65[2] og bekendtgørelse nr. 774 om veterinærkontrol ved ind- og udførsel af levende dyr[3]. Der tillades kun import af dyr fra 3. lande, som er opført på de af EU opstillede 3. landslister.

 

For kommerciel import af f.eks. hunde og katte skal de dyresundhedsmæssige betingelser i forordning 998/2003 følges. Dyrene skal derudover underkastes en klinisk undersøgelse 24 timer inden afsendelsen.

 

Importrestriktioner på kæledyr fastsættes af EU. En importrestriktion begrundes i dyre- samt også folkesundhedsmæssige årsager. Således blev der i forbindelse med fugleinfluenzaen udarbejdet restriktioner på privates import af fugle.

 

Hvis en Medlemsstat konstaterer udbrud på eget område af zoonoser, sygdomme eller andre forhold, der kan udgøre en alvorlig fare for dyrs eller menneskers sundhed, skal denne straks, jævnfør Rådets direktiv 90/425[4], iværksætte foranstaltninger, der bekæmper og forebygger problemet. En Medlemsstat, som modtager dyr fra den berørte Medlemsstat, kan selv iværksætte importrestriktioner overfor denne, når tungtvejende hensyn til menneskers eller dyrs sundhed taler derfor, indtil den Stående Komite for Fødevarekæden og Dyresundhed har truffet de fornødne foranstaltninger.

 

Ovennævnte gælder for både kommerciel, som ikke-kommerciel indførsel af hunde og andre kæledyr fra andre medlemsstater.

 

Medlemsstaterne kan, jævnfør forordning 998/2003 med henvisning Rådets direktiv 91/496[5], indføre forbud mod ikke-kommerciel import af hunde og andre kæledyr fra 3. lande, såfremt EU Kommissionen ikke har indført importrestriktioner, og da skal Medlemsstaten informere Kommissionen herom. Indenfor 10 arbejdsdage vil den Stående Komite for Fødevarekæden og Dyresundhed træffe afgørelse om forbudet med henblik op forlængelse, ændring eller ophævelse.

 

EU indfører, ved udbrud af alvorlige sygdomme, forbud mod kommerciel import af hunde og andre kæledyr fra lande, som er opført på EU’s 3. landslister.

 

Området vedrørende forbud mod import af eller importrestriktioner på hunde og andre kæledyr er således underkastet en tæt EU regulering, som Danmark følger.”



[1] Rådets forordning 998/2003 om dyresundhedsmæssige betingelser for ikke-kommerciel transport af selskabsdyr mv.

[2] Rådets direktiv 92/65 om dyresundhedsmæssige betingelser for samhandel med og indførsel til Fællesskabet af dyr mv.

[3] Bekendtgørelse nr. 774 af 29. august 2001 om veterinærkontrol ved ind- og udførsel af levende dyr.

[4] Rådets direktiv 90/425 om veterinærkontrol og zooteknisk kontrol i samhandlen med visse levende dyr og produkter inden for Fællesskabet med henblik på gennemførelse af det indre marked.

[5] Rådets direktiv 91/496 om fastsættelse af principperne for tilrettelæggelse af veterinærkontrollen for dyr, der føres ind i Fællesskabet fra tredjelande