Besvarelse af spørgsmål nr. 512 (alm. del) af 25. august 2006 fra Folketingets Retsudvalg.
Spørgsmål:
         â€Ad samrÃ¥det 11/5-06 om erhvervsmæssig handel med hunde m.v., jf. ministerens talepapir til samrÃ¥det (alm. del – bilag 602).
         Hvordan forholder ministeren sig til at etablere en slags dyrepoliti, f.eks. en afdeling i de enkelte politikredse, hvor man sætter de nødvendige ressourcer og mandskab med det fornødne kendskab til at varetage omrÃ¥det?â€
Svar:
Indledningsvis bemærkes, at politiet i forbindelse med efterforskningen i sager om overtrædelse af dyreværnslovgivningen kan få assistance fra myndigheder med særlig sagkundskab. I dyreværnssager kan politiet således få bistand fra den lokale fødevareregions veterinærtjeneste (tidligere kredsdyrlægen). Disse dyrlæger har den fornødne uddannelse og erfaring til at assistere politiet i dyreværnssager. Til brug for konkrete straffesager kan politiet desuden indhente en sagkyndig udtalelse om veterinære spørgsmål fra Det Veterinære Sundhedsråd.
Justitsministeriet kan endvidere oplyse, at der med henblik på at styrke politiets og anklagemyndighedens arbejde i dyreværnssager er udarbejdet en manual til politikredsene om behandlingen af dyreværnssager, ligesom der er tilrettelagt og afholdt kurser om dyreværnslovgivningen for de medarbejdere i politikredsene, som beskæftiger sig med dyreværnssager. Endvidere er det eksisterende samarbejde mellem fødevareregionerne og politikredsene blevet styrket.
Som led i udmøntningen af aftalen om finansloven for 2006 er der desuden etableret et dyrevelfærdsrejsehold, som har til opgave at styrke og ensarte kontrolindsatsen, gennemføre landsdækkende kampagner og udøve informationsvirksomhed til landmændene, praktiserende dyrlæger m.fl. Herudover skal rejseholdet bistå politi og anklagemyndighed i forbindelse med store dyreværnssager, hvor rettighedsfrakendelse over for landmænd eller dyretransportører indgår.
Endelig kan det nævnes, at politireformen, som træder i kraft den 1. januar 2007, vil sikre, at de enkelte politikredse får en størrelse, så kredsene som udgangspunkt kan varetage alle opgaver selv. Politireformen vil således medføre, at den ekspertise og viden, der i øjeblikket er ude i de enkelte politikredse, f.eks. på dyreværnsområdet, vil blive samlet og styrket i de nye, større politikredse.
På denne baggrund er der efter Justitsministeriets opfattelse ikke grundlag for at oprette et egentlig dyrepoliti. Det vil i øvrigt være op til ledelsen i de nye politikredse at afgøre, hvorledes politiets arbejdsopgaver skal tilrettelægges, herunder om der skal udpeges medarbejdere, som særligt varetager opgaver på dyreværnsområdet.