Justitsministeriet Civil- og Politiafdelingen Kontor: Færdsels- og våbenkonto- ret Sagsnr.: 2005-150-0131 Dok.: LFA40036 Besvarelse af spørgsmål nr. 55 fra Folketin nn ngets gets Retsudvalg (Alm. Del)... Spørgsmål: ”Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 29/9-05 fra Palle Damkjær, Frederi- cia, jf. REU alm. del – bilag 9 samt redegøre for om den skitserede adfærd er lovlig eller ulovlig ifølge dansk lovgivning og kan en udenlandsk chauffør få klip i kørekor- tet, og hvad sker der ved tredje klip – får vedkommende så kørselsforbud?” Svar: Palle Damkjærs henvendelse omhandler udenlandske chaufførers udførelse af vejtransport i Danmark. Palle Damkjær har i den forbindelse bl.a. rejst det spørgsmål, om det er lovligt for en polsk chauffør uden dansk arbejdstilladelse 5 dage om ugen at køre en spansk indregistreret last- bil fra Padborg til andre byer i Jylland og tilbage til Padborg, hvor han overnatter. Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en udtalelse fra Rigspoliti- chefen, der har oplyst følgende:   ”Rådets forordning (EØF) 3820/85 af 20. december 1985 om harmonisering af visse bestemmelser på det sociale område inden for vejtransport (køre- og hviletidsforord- ningen) gælder for vejtransport, der foregår inden for Fællesskabet. Tilsvarende gæl- der Rådets forordning (EØF) 3821/85 af 20. december 1985 med senere ændringer om kontrolapparatet inden for vejtransport (kontrolapparatforordningen) for køretø- jer, som benyttes til person- eller godsbefordring på vej, og som er indregistreret i en medlemsstat, når der udføres kørsel, der er omfattet af køre- og hviletidsforordnin- gen. En polsk chauffør, der udfører kørsel, som er omfattet af køre- og hviletidsreglerne, er således forpligtet til at overholde reglerne under kørsel i Danmark. Overtrædelse af reglerne om køre- og hviletid og om brug af kontrolapparat straffes med bøde eller fængsel indtil 4 måneder, jf. §§ 10 og 11 i Justitsministeriets be- kendtgørelse nr. 688 af 29. juni 2005 om køre- og hviletidsbestemmelserne i vej- transport. Sanktionerne for overtrædelse af reglerne er nærmere beskrevet i Rigsad- vokatens Meddelelse om sanktionspåstande mv. i færdselssager. Det fremgår blandt
- andet af Rigsadvokatens Meddelelse, at de anførte sanktioner skal anvendes over for både udenlandske og danske chauffører, uanset om kørslen er udført for en vogn- mand, der har hjemsted her i landet eller i udlandet. Spørgsmålet om, hvorvidt en polsk chauffør under de omstændigheder, der er refere- ret i bilaget til spørgsmålet, skal have arbejdstilladelse i Danmark, henhører under In- tegrationsministeriet.” For så vidt angår spørgsmålet om, hvorledes udenlandske chauffører er stillet i forhold til den indførte klippekortordning, har Rigspolitichefen endvidere oplyst følgende: ”Enhver, der begår en færdselsforseelse, som er omfattet af klippekortordningen, på- lægges klip. Dette gælder således også personer, der opholder sig midlertidigt i Danmark, herunder udenlandske chauffører.   Såfremt en udenlandsk fører som følge af flere klip bliver pålagt kørselsforbud eller frakendes førerretten betinget eller ubetinget, vil den pågældendes bopælsland blive underrettet. Klip udløses automatisk i forbindelse med en forseelse, der er omfattet af klippekort- ordningen. Kan føreren ikke erkende forseelsen, vil sagen blive indbragt for domsto- lene.”