Besvarelse af spørgsmål nr. 499 fra Folketingets Retsudvalget (Alm. del).
Spørgsmål:
â€Er ministeren enig i, at man nødvendigvis mÃ¥ vide, hvem skibets ejer er, før man kan pege pÃ¥ en lejer og operatør, og at hvis Seaescape var skibets ejer, mÃ¥ der foreligge lejeaftaler mellem Seaescape Cruises Ltd og det danske selskab KS Scandinavian Star, og vil ministeren fremsende sÃ¥danne aftaler til udvalget?â€
Svar:
Der henvises til den samtidige besvarelse af spørgsmål nr. 495 og 497 fra Folketingets Retsudvalg (Alm. del), hvoraf det bl.a. fremgår, at SeaEscape Cruises Ltd., Bahamas, den 30. marts 1990 til K/S Scandinavian Star i overensstemmelse med kontrakten af 23. januar 1990 leverer og K/S Scandinavian Star accepterer fysisk besiddelse af og risiko for Scandinavian Star, kl. 17.20.
Der henvises i øvrigt til Justitsministeriet besvarelse af 29. september 2006 af spørgsmål nr. 490 fra Folketingets Retsudvalg (Alm. del), hvoraf det bl.a. fremgår, at Justitsministeriet er enig med Rigsadvokaten i, at der er en lang række oplysninger i sagen, der peger på, at ejeren af Scandinavian Star på brandtidspunktet var K/S Scandinavian Star, selv om ejerskiftet på brandtidspunktet ikke var registreret. Justitsministeriet har i lighed med Rigsadvokaten ikke derved taget endelig stilling til, om det ved en nærmere civilretlig vurdering kan fastslås, at K/S Scandinavian Star var juridisk ejer af skibet.
Det fremgår endvidere af besvarelsen af spørgsmål nr. 490, at uanset, at der er en række uafklarede spørgsmål vedrørende salget af Scandinavian Star, er det på baggrund af de foreliggende oplysninger tillige Justitsministeriets opfattelse, at salget af Scandinavian Star mellem SeaEscape Cruises Ltd. og K/S Scandinavian Star var et reelt salg, som havde til formål at indsætte et nyt skib på færgeruten Frederikshavn – Oslo.
Justitsministeriet er enig med Rigsadvokaten i, at de foreliggende oplysninger ikke giver grundlag for at tilsidesætte den oprindelige vurdeÂring af ansvarsforholdet, hvorefter Henrik Johansen pÃ¥ brandtidspunktet var den ansvarlige reder, som sammen med direktøren Ole B. Hansen havde dispositionsretten over skibet og i den forbindelse havde mulighed for at udsætte indsættelsen af skibet under hensyn til, at skibet ikke var klar til at sejle den 1. april 1990.