Udkast til tale

 

 

til ministeren til brug for besvarelse af samrådsspørgsmål AH<DOCUMENT_START> fra Folketingets Retsudvalg tirsdag den 13. juni 2006.

 

Spørgsmål:

 

”Ministeren bedes redegøre for politiets aktuelle virksomhed på Christiania, herunder en uddybning af besvarelserne på REU alm. del - spm. 384 og 385.”

 

 

 

Svar:

 

1.  Jeg vil indlede med at besvare den del af samrådsspørgsmålet, der vedrører Københavns Politis aktuelle indsats på Christiania, hvorefter jeg vil besvare den del af spørgsmålet, der vedrører mine besvarelser af spørgsmål 384 og 385 fra Retsudvalget.

 

Jeg har til brug for besvarelsen af samrådsspørgsmålet indhentet en udtalelse fra Politidirektøren i København, der over for mig har oplyst, at den nuværende indsats mod hashhandlen på Christiania tager afsæt i den redegørelse om status for lovliggørelsen af Christiania, som forsvarsministeren og justitsministeren den 6. maj 2003 afgav til Folketinget.

 

Af redegørelsen fremgår det bl.a., at en central målsætning i forbindelse med normaliseringen af forholdene på Christiania er, at den åbenlyse hashhandel skal bringes til ophør.

 

Indsatsen for at bringe hashhandlen til ophør begyndte for ca. 3 år siden, hvor en meget omfattende og målrettet efterforskning blev startet mod hashpusherne, deres leverandører og hjælpere.

 

Sideløbende med efterforskningen blev der iværksat en indsats, der bl.a. havde til formål at bringe den omfattende og åbenlyse hashhandel til ophør. I forbindelsen med indsatsen blev der etableret en løbende dialog med den mere etablerede del af Christiania.

 

Den 16. marts 2004 blev der – efter en 8 måneder lang, intens og meget omfattende efterforskning – ved en stor politioperation sat en afgørende stopper for den omfattende, åbenlyse hashhandel i Pusherstreet, og en lang række personer fra miljøet blev anholdt og varetægtsfængslet. Samtidig blev Pusherstreet ryddet for boder m.v., der havde været brugt i forbindelse med hashhandlen.

 

Denne indsats har indtil nu resulteret i, at 30 personer tilsammen er blevet idømt over 44 års fængsel for handel med i alt ca. 500 kg hash, og at yderligere 19 personer – som tilhørte det såkaldte ”vagtkorps”, og som bl.a. skulle advare hashhandlerne, hvis politiet var på vej til Christiania – tilsammen blev idømt over 34 års fængsel for bl.a. medvirken til salg af ikke under 850 kg hash.

 

Det er Københavns Politis vurdering, at de personer, der har haft tilknytning til hashmarkedet, har meget svært ved at acceptere, at markedet ikke længere eksisterer i den tidligere meget indbringende form.

 

De pågældende har således gentagne gange forsøgt at reetablere hashhandlen, ligesom de med mellemrum over for politiet giver udtryk for deres kraftige mishag over tingenes tilstand og mod politiets tilstedeværelse på Christiania.

 

Københavns Politi arbejder derfor i øjeblikket efter en strategi, der går ud på at fastholde indsatsen mod hashhandlen ved til stadighed at være til stede i nærområdet omkring Pusherstreet, således at hashhandlen ikke genopstår.

 

Samtidig med indsatsen skal det sikres, at politiets tilstedeværelse giver så få ulemper som muligt for Christianias andre beboere og øvrige personer, der færdes på Christiania.

 

Som et led i indsatsen arbejder Københavns Politi også målrettet på at forhindre tilstedeværelsen af våben på Christiania. Denne del af indsatsen er navnlig blevet aktuel efter den skudepisode på Christiania i april sidste år, som førte til drabet på en ung mand.

 

2. Jeg vil i den forbindelse vende mig mod den del af samrådsspørgsmålet, der drejer sig om min besvarelsen af spørgsmål nr. 384, hvori spørges til muligheden for efter politiloven at foretage stikprøvevisitation efter våben.

 

Som det fremgår af min besvarelse af spørgsmålet, følger det af politilovens § 6, stk. 1, at politiet på steder, hvor der gælder forbud mod at besidde eller bære kniv m.v., kan besigtige en persons legeme samt undersøge tøj og andre genstande, herunder køretøjer, for at kontrollere om nogen besidder eller bære våben.

 

 

En sådan stikprøvevisitation kan efter politilovens § 6, stk. 2, foretages med henblik på at forebygge, at nogen foretager strafbare handlinger, som indebærer fare for personers liv, helbred eller velfærd.

 

Beslutningen om at foretage en stikprøvevisitation træffes efter politilovens § 6, stk. 3, af politidirektøren og skal være skriftlig og indeholde en begrundelse samt en angivelse af det sted og tidsrum, som beslutningen gælder for.

 

Politidirektøren i København har over for mig oplyst, at Københavns Politi siden politilovens ikrafttræden den 1. august 2004 i to tilfælde har truffet beslutning om stikprøvevisitation på Christiania.

 

Første gang var i perioden den 26. april til den 14. maj sidste år, hvor begrundelsen for beslutningen bl.a. var den skudepisode fra den 21. april sidste år, som jeg tidligere har omtalt. I samme periode blev der i øvrigt ligeledes foretaget stikprøvevisitation i flere nærmere afgrænsede områder i Københavns indre by.  

 

Den anden gang var – i første omgang – i perioden fra den 18. april til udgangen af maj i år, og begrundelsen var, at der i de første måneder af dette år i 31 tilfælde blev fundet ulovlige våben på Christiania.

 

På baggrund af drabet den 29. maj i år på en ung mand, der fandt sted på Dronningensgade i nærheden af Christiania, er perioden for denne stikprøvevisitation efterfølgende blevet forlænget til udgangen af juni.

 

Politidirektøren i København har i øvrigt over for mig oplyst, at Københavns Politi i forbindelse med de nævnte stikprøvevisitationer har konstateret en række overtrædelser af våbenloven.

 

3. Jeg vil nu besvare den del af samrådsspørgsmålet, der drejes sig om min besvarelse af spørgsmål nr. 385.

 

I spørgsmålet spørges der til størrelsen af politiets ressourceanvendelse på Christiania sammenlignet med politiets ressourceanvendelse i andre boligområder af tilsvarende størrelse.

 

Politidirektøren i København har over for mig oplyst, at antallet af polititjenestemænd afsat til patruljering på Christiania fastsættes ud fra en konkret vurdering af de krav, der må stilles til politipersonalets sikkerhed, mens de opholder sig på Christiania.

 

Københavns Politi har således i øjeblikket afsat omkring 6-8 polititjenestemænd til daglig patruljering på Christiania.

 

Københavns Politi råder endvidere over et beredskab med et yderligere antal polititjenestemænd, som politiet kan trække på, hvis det skulle vise sig nødvendigt, men af polititaktiske årsager kan politidirektøren imidlertid ikke komme nærmere ind på størrelsen af dette beredskab.

 

Politidirektøren i København har endvidere oplyst, at det ikke er muligt at angive den normale ressourceanvendelse for andre beboelsesområder med et tilsvarende indbyggerantal.

 

Ressourceanvendelsen i de enkelte boligområder afhænger således af hvilke konkrete begivenheder, der måtte indtræffe i de pågældende områder, og som måtte kræve politiets tilstedeværelse.

 

 Det er derfor ikke muligt at angive, hvor mange ressourcer politiet generelt anvender i et område af en given størrelse.