Endelig besvarelse af spørgsmål nr.<DOCUMENT_START> 429 af 22. juni 2006 fra Folketingets Retsudvalg.

 

Spørgsmål:

 

          ”Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 10/5-06 fra Frank Segall vedrørende særtransporter, jf. REU alm. del – bilag 597.”

 

Svar:

 

Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet udtalelser fra Rigsadvokaten og Rigspolitichefen, hvortil jeg kan henholde mig.

 

Rigsadvokaten har oplyst følgende:

 

”Frank Segall, formand for Kran-Blok ERFA, har i sin skrivelse af 10. maj 2006 til Folketingets Retsudvalg kritiseret en række forhold vedrørende politiets kontrol af særtransporter, ligesom Frank Segall har kritiseret strafudmålingen i straffesager på særtransportområdet, herunder et bødekatalog for overtrædelser af særtransportbe­kendtgørelsen, som er udarbejdet af Gråsten Politi til brug for denne politikreds’ be­handling af de nævnte sager.

 

Vedrørende strafudmålingen bemærkes, at der i Rigsadvokatmeddelelse nr. 4/2000 om sank­tionspåstande mv. i færdselssager er fastsat vejledende bødetakster for en række overtræ­delser af færdselsloven og forskrifter udstedt i medfør heraf, herunder f.eks. bekendt­gørelse om afmærkning af langt gods eller bredt gods, bekendtgørelse om vej­transport af farligt gods og bekendtgørelse om køretøjers største bredde, længde, vægt og aksel­tryk (meddelelsens afsnit om færdselslovens kapitel 13).

 

Derimod indeholder Rigsadvokatmeddelelse nr. 4/2000 ikke vejledende bødetakster for overtrædelser af bekendtgørelse nr. 1172 af 3. december 2004 om særtransport, som ændret ved bekendtgørelse nr. 64 af 20. januar 2005.

 

Rigsadvokatmeddelelse nr. 4/2000 revideres imidlertid løbende, og rigsadvokaturen overvejer herunder også, om der er grundlag for at fastsætte vejledende bødetakster på flere områder inden for færdselslovgivningen. Rigsadvoka­turen er i den forbindelse opmærksom på, at der kan være behov for vejledende bøde­takster på særtransportom­rådet, ligesom en nærmere undersøgelse af særtransportområdet allerede er blevet iværksat med henblik herpå. Henvendelsen fra Frank Segall vil indgå i rigsadvo­katu­rens videre overvejelser.

 

Endelig bemærkes, at hvis en vognmand eller chauffør modtager et bødeforelæg, hvor bøden findes at være for høj, kan den pågældende rette henvendelse herom til ved­kommende politimester eller gøre indsigelse mod bødens størrelse i retten, hvortil sa­gen vil blive indbragt, hvis bø­den ikke vedtages.

 

For så vidt angår politiets kontrol af særtransporter skal jeg henvise til Rigspolitiets besvarelse."

 

Rigspolitichefen har oplyst følgende:

 

”Reglerne om særtransport, herunder reglerne om i hvilke tilfælde der kræves særlig tilladelse til særtransport, om betingelserne for udstedelse af sådanne tilladelser og om vilkårene for disse, fremgår af Færdselsstyrelsens bekendtgørelse nr. 1172 af 3. december 2004 (særtransportbekendtgørelsen)

 

Kontrollen med særtransporter gennemføres hovedsagelig af Rigspolitichefens Færdselsafdeling (Tungvognssektionen) i samarbejde med de regionale færdselsafdelinger.

 

Ved kontrol af særtransporters dimensioner anvendes samme tolerancer som ved kontrol af øvrige tunge køretøjer (15 cm på længde, 10 cm på bredde og 5/10 cm på højde ved henholdsvis fast gods og løst gods). For så vidt angår akseltryk rejses kun sigtelse, såfremt det tilladte akseltryk overskrides med mere end 7 pct. eller for enkeltaksler udgør mere end 500 kg, jf. Rigsadvokatens meddelelse nr. 4/2000 om sanktionspåstande mv. i færdselssager. I forbindelse med vejning på politiets transportable vægte fratrækkes en apparat- og metodetolerance på 3-5 pct.

 

Konstateres det i forbindelse med kontrol af en særtransport, at denne med de nævnte tolerancer ikke opfylder kravene i særtransporttilladelsen, rejses der sigtelse for kørsel uden transporttilladelse, og der meddeles køreforbud, hvilket indebærer, at transporten ikke kan fortsættes, før de ulovlige forhold er bragt i orden.”