Endelig besvarelse af spørgsmål nr. 429 af 22. juni 2006 fra Folketingets Retsudvalg.
Spørgsmål:
         â€Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 10/5-06 fra Frank Segall vedrørende særtransporter, jf. REU alm. del – bilag 597.â€
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet udtalelser fra Rigsadvokaten og Rigspolitichefen, hvortil jeg kan henholde mig.
Rigsadvokaten har oplyst følgende:
â€Frank Segall, formand for Kran-Blok ERFA, har i sin skrivelse af 10. maj 2006 til Folketingets Retsudvalg kritiseret en række forhold vedrørende politiets kontrol af særtransporter, ligesom Frank Segall har kritiseret strafudmÃ¥lingen i straffesager pÃ¥ særtransportomrÃ¥det, herunder et bødekatalog for overtrædelser af særtransportbeÂkendtgørelsen, som er udarbejdet af GrÃ¥sten Politi til brug for denne politikreds’ beÂhandling af de nævnte sager.
Vedrørende strafudmÃ¥lingen bemærkes, at der i Rigsadvokatmeddelelse nr. 4/2000 om sankÂtionspÃ¥stande mv. i færdselssager er fastsat vejledende bødetakster for en række overtræÂdelser af færdselsloven og forskrifter udstedt i medfør heraf, herunder f.eks. bekendtÂgørelse om afmærkning af langt gods eller bredt gods, bekendtgørelse om vejÂtransport af farligt gods og bekendtgørelse om køretøjers største bredde, længde, vægt og akselÂtryk (meddelelsens afsnit om færdselslovens kapitel 13).
Derimod indeholder Rigsadvokatmeddelelse nr. 4/2000 ikke vejledende bødetakster for overtrædelser af bekendtgørelse nr. 1172 af 3. december 2004 om særtransport, som ændret ved bekendtgørelse nr. 64 af 20. januar 2005.
Rigsadvokatmeddelelse nr. 4/2000 revideres imidlertid løbende, og rigsadvokaturen overvejer herunder ogsÃ¥, om der er grundlag for at fastsætte vejledende bødetakster pÃ¥ flere omrÃ¥der inden for færdselslovgivningen. RigsadvokaÂturen er i den forbindelse opmærksom pÃ¥, at der kan være behov for vejledende bødeÂtakster pÃ¥ særtransportomÂrÃ¥det, ligesom en nærmere undersøgelse af særtransportomrÃ¥det allerede er blevet iværksat med henblik herpÃ¥. Henvendelsen fra Frank Segall vil indgÃ¥ i rigsadvoÂkatuÂrens videre overvejelser.
Endelig bemærkes, at hvis en vognmand eller chauffør modtager et bødeforelæg, hvor bøden findes at være for høj, kan den pÃ¥gældende rette henvendelse herom til vedÂkommende politimester eller gøre indsigelse mod bødens størrelse i retten, hvortil saÂgen vil blive indbragt, hvis bøÂden ikke vedtages.
For så vidt angår politiets kontrol af særtransporter skal jeg henvise til Rigspolitiets besvarelse."
Rigspolitichefen har oplyst følgende:
â€Reglerne om særtransport, herunder reglerne om i hvilke tilfælde der kræves særlig tilladelse til særtransport, om betingelserne for udstedelse af sÃ¥danne tilladelser og om vilkÃ¥rene for disse, fremgÃ¥r af Færdselsstyrelsens bekendtgørelse nr. 1172 af 3. december 2004 (særtransportbekendtgørelsen)
Kontrollen med særtransporter gennemføres hovedsagelig af Rigspolitichefens Færdselsafdeling (Tungvognssektionen) i samarbejde med de regionale færdselsafdelinger.
Ved kontrol af særtransporters dimensioner anvendes samme tolerancer som ved kontrol af øvrige tunge køretøjer (15 cm på længde, 10 cm på bredde og 5/10 cm på højde ved henholdsvis fast gods og løst gods). For så vidt angår akseltryk rejses kun sigtelse, såfremt det tilladte akseltryk overskrides med mere end 7 pct. eller for enkeltaksler udgør mere end 500 kg, jf. Rigsadvokatens meddelelse nr. 4/2000 om sanktionspåstande mv. i færdselssager. I forbindelse med vejning på politiets transportable vægte fratrækkes en apparat- og metodetolerance på 3-5 pct.
Konstateres det i forbindelse med kontrol af en særtransport, at denne med de nævnte tolerancer ikke opfylder kravene i særtransporttilladelsen, rejses der sigtelse for kørsel uden transporttilladelse, og der meddeles køreforbud, hvilket indebærer, at transporten ikke kan fortsættes, før de ulovlige forhold er bragt i orden.â€