Besvarelse af spørgsmål nr. 417 fra Folketingets Retsudvalg (Alm. del).
Spørgsmål:
â€Ministeren bedes pÃ¥ baggrund af indhentede oplysninger fra statsadvokaterne redegøre for antallet af afgjorte konkrete klagesager over politiets adfærd i Ã¥rene 2001-2004 hvor statsadvokaternes afgørelse har indeholdt kritik af politiet, fordelt pÃ¥ de enkelte statsadvokater og politikredse.â€
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en udtalelse fra Rigsadvokaten, der har oplyst følgende:
â€1. Folketinget vedtog ved lov nr. 393 af 14. juni 1995 om ændring af retsplejeloven reglerne for behandling af klager over politipersonalet mv., der trÃ¥dte i kraft den 1. jaÂnuar 1996. Regelsættet bestÃ¥r af tre kapitler i retsplejeloven. Kapitel 93 b og kapitel 93 c regulerer henholdsvis behandlingen af klager over politipersonalet (adfærdsklager) og behandlingen af straffesager mod politipersonale, medens kapitel 93 d vedrører poÂlitiklagenævnene.
Efter retsplejelovens § 1021h skal Rigsadvokaten afgive en Ã¥rlig beretning til FolkeÂtinget og justitsministeren om behandlingen af de sager, der er nævnt i kapitel 93 b og kapitel 93 c. Følgende fremgÃ¥r af de specielle bemærkninger til bestemmelsen:
â€I betænkning 1278/1994, side 128-29, understreges betydningen af dels, at der i forbindelse med ikrafttrædelsen af en ny klageordning gøres en særlig indsats for at udbrede kendskabet til ordningen, dels at befolkningen løbende informeÂres om behandlingen af klager over politipersonalet. Udvalget har i den forbinÂdelse peget pÃ¥ muligheden af, at rigsadvokaten afgiver en Ã¥rlig beretning om behandlingen af disse sager, eventuelt i form af et særligt afsnit i AnklagemynÂdighedens Ã…rsberetning.
Det følger af den foreslÃ¥ede bestemmelse, at rigsadvokaten skal afgive en - særÂskilt - Ã¥rlig beretning om behandlingen af adfærdsklagesager og straffesager mod politipersonale til Folketinget og justitsministeren, og at beretningen skal offentliggøres.
Politiklagenævnene udarbejder hver deres selvstændige delberetning, der indÂgÃ¥r i Ã¥rsberetningen.
Det er hensigten, at de seks politiklagenævn skal afholde et Ã¥rligt fællesmøde, og at medlemmerne af nævnene blandt de seks formænd vælger en landsforÂmand. Landsformanden vil have til opgave at forberede og indkalde til fællesÂmødet. Landsformanden vil endvidere have til opgave - sammen med rigsadvoÂkaten - at udgive Ã¥rsberetningen. Landsformanden vederlægges for disse yderliÂgere arbejdsopgaver.
Ã…rsberetningen vil omfatte sÃ¥vel politiklagenævnenes virksomhed som statsadÂvokaternes behandling af disse sager. Der kan bl.a. være tale om statistiske opÂlysninger samt om (anonymiserede) resumeer af principielle sager eller sager, der har givet anledning til særlig omtale i medierne. I straffesager kan desuden omtales domstolenes afgørelse af sagerne. Derudover kan der i beretningen reÂdegøres for de initiativer af generel karakter, f.eks. i form af nye uddannelsesÂinitiativer, ændrede procedurer eller revision af regelsættet, som konkrete klaÂgesager giver anledning til.â€
2. Beretningen om behandlingen af klager i 1996 udkom i forÃ¥ret 1997, og jeg har siÂden – som forudsat i lovens forarbejder - Ã¥rligt afgivet en beretning om klagesagsbeÂhandlingen til Folketinget og justitsministeren. Beretningerne tilgÃ¥r desuden medierne og er offentligt tilgængelige pÃ¥ landets biblioteker. Beretningerne har desuden siden 1998 været tilgængelige pÃ¥ Internettet.
Beretningerne behandler bl.a. de generelle problemstillinger og fortolkningsspørgsÂmÃ¥l, som politiklagenævnsordningen har givet anledning til. Der foretages endvidere en gennemgang af afgørelserne i et betydeligt antal konkrete sager omfattet af retsÂplejelovens kapitel 93b (adfærdssager) og 93c (straffesager), ligesom der i den Ã¥rlige beretning redegøres for de initiativer af generel karakter, f.eks. i form af nye uddanÂnelsesinitiativer, ændrede procedurer eller revision af regelsættet, som konkrete klageÂsager giver anledning til.
Gennemgangen af konkrete sager har sÃ¥ledes til formÃ¥l at belyse en række typiske elÂler principielle sager, som statsadvokaterne har behandlet og afgjort i beretningsÃ¥ret, suppleret med eventuelle domstolsafgørelser, afgørelser truffet af Rigsadvokaten og Folketingets Ombudsmand samt eventuelle disciplinærafgørelser fra ansættelsesmynÂdigheden mv.
Sager, der har givet anledning til kritik, medtages typisk i beretningen ikke mindst af hensyn til mulighederne for at anvende eksemplerne pædagogisk i den fremadrettede kvalitetssikring af politiets arbejde og som led i undervisningen på Politiskolen.
For sÃ¥ vidt angÃ¥r de undersøgelser, som statsadvokaterne har iværksat efter bestemÂmelsen i retsplejelovens § 1020 a, stk. 2, nÃ¥r en person er afgÃ¥et ved døden eller er kommet alvorligt til skade som følge af politiets indgriben, eller mens den pÃ¥gældende var i politiets varetægt, har der løbende gennem Ã¥rene i den Ã¥rlige beretning været medtaget en gennemgang af samtlige indkomne sager i beretningsÃ¥ret, uanset om denne er afgjort, ligesom der følges op pÃ¥ sagernes videre efterforskning og afgørelse i senere beretninger.
Sagerne i den Ã¥rlige beretning er udvalgt i samarbejde med statsadvokaterne og politiÂklagenævnenes landsformand.
De enkelte politiklagenævns delberetninger og nævnenes landsformands beretning har til stadighed indgået som en fast bestanddel af den årlige beretning.
Beretningen indeholder endelig de regelsæt, der regulerer ordningen mv., herunder retsplejelovens bestemmelser om behandlingen af politiklagenævnssager og en række bekendtgørelser, cirkulæreskrivelser og vejledninger mv. samt statistiske oplysninger om klagesagsbehandlingen.
Der er sÃ¥ledes efter min opfattelse, at de Ã¥rlige beretninger Ã¥bner rige muligheder for offentligheden og medierne for løbende at følge med i og vurdere, om politiklageÂnævnsordningen fungerer pÃ¥ en hensigtsmæssig mÃ¥de og om ordningen i praksis adÂministreres pÃ¥ en mÃ¥de, der kan fastholde tilliden til, at politiklagesystemet fungerer.
3. Statistikken over indkomne sager indeholder bl.a. oplysninger om det samlede antal indkomne adfærdssager og straffesager, herunder færdselssager og undersøgelsessager efter retsplejelovens § 1020 a, stk. 2, med sammenlignelige tal for tidligere Ã¥r, indÂkomne sager fordelt mellem de enkelte statsadvokaturer samt indkomne sager i rigsÂadvokaturen beretningsÃ¥ret fordelt pÃ¥ sagstyper.
Statistikken er særlig detaljeret for sÃ¥ vidt angÃ¥r undersøgelsessager efter retsplejeloÂvens § 1020 a, stk. 2, hvor der foretages en fordeling pÃ¥ sagstyper med sammenligneÂlige tal for tidligere Ã¥r (f.eks. skudsager, detentionsdødsfald m.v.), samt afgørelser i disse sager fordelt efter afgørelsens indhold med sammenlignelige tal for tidligere Ã¥r.
Det har været overvejet, om de indkomne sager tillige burde fordeles pÃ¥ de enkelte politikredse. Jeg har imidlertid fundet, at en sÃ¥dan fordeling vil kunne give anledning til en række misforstÃ¥elser. SÃ¥ledes ville f.eks. et højt antal klager over politipersonaÂlet i en given politikreds ved en ureflekteret læsning kunne give en fejlagtig opfattelse af klagefrekvensen.
Det er min opfattelse, at en saglig vurdering af klagefrekvensen i den enkelte politiÂkreds stiller krav om yderligere oplysninger ud over de mere basale statistiske oplysÂninger. Det kunne f.eks. være oplysninger om politikredsens befolkningsunderlag, poÂlitipersonalets størrelse, antal politiforretninger i beretningsÃ¥ret m.v. Der vil ogsÃ¥ være behov for nærmere oplysninger om politikredsens demografi og om eventuelle længeÂrevarende og omfattende konfliktsituationer i lokalsamfundet, der har Ã¥bnet for muligÂhed for konfrontationer mellem politi og borgere, der kan fremkalde klager.
PÃ¥ denne baggrund har jeg ikke hidtil fundet tilstrækkeligt grundlag for at foretage denne opdeling i beretningen. Nogle politiklagenævn har dog valgt at fordele de indÂkomne sager pÃ¥ de enkelte politikredse.
4. Statistikken over afgjorte sager indeholder bl.a. oplysninger om det samlede antal afgjorte politiklagenævnssager fordelt pÃ¥ adfærdssager, straffesager og undersøgelsesÂsager efter retsplejelovens § 1020 a, stk. 2, alt fordelt efter afgørelsens indhold med sammenlignelige tal for tidligere Ã¥r. Sidstnævnte sager har i de senere Ã¥r endvidere – som nævnt oven for - været genstand for en særlig detaljeret statistik.
Der blev i forbindelse med overvejelserne om, hvordan den første Ã¥rsberetning burde udformes, drøftet med statsadvokaterne og politiklagenævnene, hvor detaljeret statiÂstikken over afgørelserne burde være. Det blev besluttet, at statistikken over afgjorte adfærdssager skulle indeholde oplysninger om klager, der er forligt i politikredsen (notitssager), tilbagekaldte klager og afviste klager. Endvidere indgÃ¥r der oplysninger om sager, hvor der ikke er udtalt kritik af politiet, men hvor statsadvokaten alligevel har beklaget forholdet over for klageren. Endelig skulle der indgÃ¥ oplysninger om saÂger, hvor statsadvokaten har fundet grundlag for at kritisere den enkelte polititjenestemand eller “systemetâ€.
Med henblik pÃ¥ at sikre, at statsadvokaterne i praksis anvender det samme ordvalg for at beskrive en kritisabel adfærd og for at lette de disciplinære myndigheders vurdering af den reaktion, der skal foretages over for den polititjenestemand, der er rejst kritik af, udsendte jeg den 30. maj 2000 en cirkulæreskrivelse om standardisering af formuÂlering af afgørelser i adfærdssager. Der kan herved henvises til bilag 12 i min beretÂning for 2004.
Statistikken over afgjorte straffesager indeholder oplysninger om sager, hvor statsadÂvokaten har afvist anmeldelsen uden realitetsbehandling, og sager, hvor statsadvokaÂten har indstillet efterforskningen eller opgivet pÃ¥tale. Endvidere indgÃ¥r der oplysninÂger om de sager, hvor statsadvokaten har fundet, at der var et tiltalegrundlag. Denne kategori omfatter bÃ¥de sager, hvor der er rejst tiltale, hvor tiltalen er frafaldet eller hvor polititjenestemanden har fÃ¥et en advarsel efter retsplejeloven. Endelig indgÃ¥r der oplysninger om de sager, hvor statsadvokaten har beklaget forholdet, selvom der ikke har været et tiltalegrundlag i sagen. Færdselssagerne er anført særskilt.                                                                                                                                       Â
Statistiske oplysninger om min behandling af klagesager indgÃ¥r i et særligt afsnit i beÂretningen om behandlingen af klagesager hos Rigsadvokaten, jf. f.eks. beretningen for 2004, afsnit 3.
Der offentliggøres sÃ¥ledes som anført allerede i dag statistiske oplysninger om afgøÂrelsen af politiklager pÃ¥ landsplan, men der har ikke hidtil været ønske om eller behov for tillige at foretage en opdeling af afgørelserne mellem de enkelte statsadvokaturer, herunder om statsadvokaternes afgørelse af konkrete klagesager, der har indeholdt kritik af politiet, eller en fordeling af sÃ¥danne sager fordelt pÃ¥ politikredse.
Det bemærkes i den forbindelse, at ogsÃ¥ politiklagenævnssagerne indgÃ¥r i statsadvoÂkaternes almindelige tilsyn med politikredsene efter RM 4/2004 om kvalitetssikring af og tilsynet med straffesagsbehandlingen i politikredsene.
Jeg har set, at spørgsmÃ¥let om en â€medholdsprocent†har været fremme i debatten om politiklagenævnsordningen. Det er min opfattelse, at man generelt mÃ¥ stille spørgsÂmÃ¥lstegn ved, hvorvidt en â€medholdsprocent†er anvendelig som en indikation for, om en given klageordning fungerer.
Det afgørende mÃ¥ være, om en given klageordning nyder almindelig tillid i befolkÂninÂgen, og det er min klare opfattelse, at dette er tilfældet for sÃ¥ vidt angÃ¥r ordningen for behandling af klager over politiet. Det er ogsÃ¥ værd at hæfte sig ved, at behandlingen af politiklagenævnssagerne, som forudsat i motiverne til ordningen, løÂbende gør det muligt at overveje, om man gennem ændrede procedurer eller regler mv. kan forbedre muligheden for blandt andet at forebygge hændelser, hvor personer kommer til skade som følge af politiets indgriben. Det er pÃ¥ denne baggrund indbygÂget i ordningen, at statsadvokaterne og Rigsadvokaten skal orientere alle relevante myndigheder om reÂsultaterne af en undersøgelse af en politiklagenævnssag, ligesom behandlingen af poÂlitiklagenævnssagerne løbende bliver brugt i Politiskolens uddanÂnelse af politipersoÂnale, jf. herved min beretning af 2003, afsnit 2.6.â€