Besvarelse af spørgsmål nr.<DOCUMENT_START> 408 fra Folketingets Retsudvalg (Alm. del).

 

Spørgsmål:

 

          ”Ministeren bedes redegøre for politiets kontrol af hastighedsoverskridelser ved vejarbejde, herunder redegøre for, hvilke initiativer der kan tages for at sænke hastighederne ved vejarbejde f.eks. bødeforhøjelser, kampagner m.v. Der vedlægges et telegram fra Ritzau fra den 1. juni 2006.”

 

Svar:

 

Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet udtalelser fra Rigspolitichefen, Foreningen af Politimestre i Danmark, Politidirektøren i København og Rigsadvokaten.

 

Rigspolitichefen har oplyst følgende:

 

”Hastighedskontrol, herunder hastighedskontrol ved vejarbejder, udføres af de enkelte politikredse og af Rigspolitichefens Færdselsafdeling. Ved dette kontrolarbejde anvendes både civile og uniformerede tjenestekøretøjer. Hastighedskontrol ved vejarbejder indgår som en del af den almindelige hastighedskontrol, og kontrollen kan finde sted efter anmodning fra blandt andet vejmyndigheden, herunder Vejdirektoratet. Hastighedskontroller gennemføres med lasermålinger, med stopursmålinger, med anvendelse af Police Pilot (en særlig hastighedsmåler i politibiler og på motorcykler) og med automatisk hastighedskontrol.

 

I forbindelse med, at den generelle hastighedsbegrænsning på motorveje med virkning fra den 30. april 2004 blev forhøjet til 130 km/t, har Rigspolitichefens Færdselsafdeling, således som det var forudsat i bemærkningerne til lovforslaget, foretaget en styrkelse af kontrol- og overvågningsindsatsen på motorveje, således at kontrollen mod grove trafikforseelser med særlig vægt på de farligste vejstrækninger er blevet intensiveret. Endvidere er kontrolindsatsen styrket ved anvendelse af automatisk hastighedskontrol i forbindelse med vejarbejder på motorveje.

 

Det er Rigspolitichefens opfattelse, at politiets synlige tilstedeværelse og konsekvente indgriben ved konstaterede overtrædelser af færdselsloven, herunder hastighedsovertrædelser i forbindelse med vejarbejder, har stor betydning for trafikanternes vilje til at ændre adfærd. Hertil kommer, at indførelse af klippekortordningen med virkning fra 1. september 2005 må forventes (på sigt) at medføre en ændring af trafikantadfærden. Det er således Rigspolitichefens opfattelse, at der ikke på nuværende tidspunkt er grundlag for at foreslå ændringer i indsatsen over for hastighedsovertrædelser, herunder hastighedsovertrædelser ved vejarbejder.”

 

Politidirektøren i København har oplyst følgende:

 

”Københavns Politis kontroller, herunder med målebiler fra ATK (Automatisk Trafikkontrol), har vist, at hastighedsgrænserne i forbindelse med vejarbejde ikke respekteres i fornødent omfang. Det er dog Københavns Politis opfattelse, at der, henset til den samlede politimæssige indsats på området, herunder også fra Rigspolitichefens Færdselsafdeling, og indførelsen af klippekortordningen med virkning fra 1. september 2005, ikke på nuværende tidspunkt er anledning til at overveje at hæve bødeniveauet for hastighedsovertrædelser ved vejarbejde.”

 

Foreningen af Politimestre i Danmark har oplyst følgende:

 

”Overvågningen af trafikantadfærden på motorvejene varetages i det væsentlige af Rigspolitichefens færdselspoliti og af de politikredse, der administrerer Automatisk Trafikkontrol (ATK). Politimesterforeningen er ikke i besiddelse af nærmere oplysninger om kontrollernes omfang, men kan oplyse, at der løbende iværksættes målrettede kontroller ved motorvejsarbejder efter nærmere aftale mellem politiet og Vejdirektoratet.

 

Foreningen finder, at de nugældende bødestørrelser og klippekortordningen tilsammen regulerer området på en hensigtsmæssig måde.”

 

 

Rigsadvokaten har oplyst følgende:

 

”Efter færdselslovens § 118, stk. 1, straffes overtrædelse af generelle, lokale og køre­tøjsbestemte hastighedsgrænser med bøde. Ved fastsættelse af bødernes størrelse skal der efter § 118, stk. 3, tages hensyn til den generelle risikoforøgelse, som den pågæl­dende hastighedsovertrædelse medfører. Ved hastighedsovertrædelser på motorveje med en hastighedsgrænse på 100 km i timen eller derover udmåles en skærpet bøde.

 

Bestemmelsen i § 118, stk. 3, blev indsat i færdselsloven ved lov nr. 283 af 29. april 1992 om ændring af færdselsloven (Motorvejshastighed og skærpelse af bødeniveau), hvorved der skete en omlægning af bødeberegningen i sager om hastighedsoverskri­delser, således at der tages udgangspunkt i den procentuelle overskridelse af hastig­hedsgrænsen, og således at bøden beregnes efter en stigende skala. Lovforslaget var udformet således, at der i forslagets bemærkninger var fastsat vejledende bødetakster for overtrædelse af de generelle, lokale og køretøjsbestemte hastighedsbegrænsninger.

 

I færdselslovens § 118, stk. 3, 3. led, er det endvidere fastsat, at der skal udmåles en skærpet bøde ved hastighedsovertrædelser begået ved kørsel med visse køretøjer, her­under lastbiler.

 

Ved lov nr. 432 af 10. juni 2003 blev der endvidere indført et højhastighedstillæg i færdselslovens § 118, stk. 4, hvilket indebærer, at det ved bødefastsættelsen tillige skal indgå som en skærpende omstændighed, hvis hastigheden har udgjort 140 km i timen eller derover. Endvidere er det ved lov nr. 267 af 21. april 2004 fastsat, at der ved hastighedsovertrædelser på andre veje end motorveje skal udmåles en skærpet bøde, hvis hastighedsoverskridelsen er på 30 pct. eller derover.

 

På baggrund af forarbejderne til færdselsloven er der i Rigsadvokatmeddelelse nr. 4/2000 om sanktionspåstande mv. i færdselssager fastsat vejledende bødetakster for bl.a. overskridelse af hastighedsgrænserne. 

 

Det følger endvidere af færdselslovens § 125, stk. 1, at der ved visse hastighedsover­trædelser sker betinget frakendelse af førerretten. Det gælder således, hvis hastigheds­grænsen er overtrådt med mere end 60 procent, jf. § 125, stk. 1, nr. 2.

 

Endvidere følger det af færdselslovens § 125, stk. 2, at overskridelser af hastigheds­grænserne med mere end 30 procent er omfattet af klippekortordningen, således at fø­reren frakendes førerretten betinget, hvis den pågældende inden for en periode af 3 år har gjort sig skyldig i tre forhold, der er omfattet af klippekortordningen.

 

På denne baggrund er det min opfattelse, at der ikke på nuværende tidspunkt er behov for yderligere ændringer af sanktionerne, herunder at forhøje bøderne, for overtræ­delse af hastighedsgrænserne. I den forbindelse bemærkes, at den eksisterende bøde­beregning, der tager udgangspunkt i den procentvise overskridelse, netop sikrer, at overskridelser af hastighedsgrænserne på steder, hvor der er fastsat en lav hastigheds­grænse, straffes med forholdsmæssigt højere bøder.

 

Jeg finder endvidere - ligesom Rigspolitichefen - at de gældende sanktioner sammen med politiets synlige tilstedeværelse vil kunne medvirke til at ændre trafikanternes adfærd, herunder i forbindelse med vejarbejder.” 

 

Justitsministeriet finder på baggrund af ovenstående ikke på nuværende tidspunkt grundlag for at iværksætte nye initiativer på området.