Besvarelse af spørgsmål nr.<DOCUMENT_START> 367 fra Folketingets Retsudvalg (Alm. del).

 

Spørgsmål:

 

          ”Ministeren bedes kommentere vedlagte brev fra Klaus Kristensen, Vanløse, af 10/5-06 vedr. aldersgrænse for unge bilister.”

 

Svar:

 

Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet udtalelser fra Rigspolitichefen, Politidirektøren i København og Politimesterforeningen.

 

Politimesterforeningen har oplyst følgende:

 

”Det fremgår af den nævnte henvendelse, at brevskriveren foreslår indført en aldersgrænse for bilister, således at unge bilister kun må føre biler med begrænset motoreffekt.

 

Politimesterforeningen finder ikke, at indførelse af en sådan begrænsning af motoreffekten for unge bilister vil have den ønskede virkning. Det kan således oplyses, at de biltyper, brevskriveren har peget på, og som har en motoreffekt på mindre end 90 HK, ifølge forhandlernes oplysninger har tophastigheder på henholdsvis 155 km/t (Suzuki Alto) og 140 km/t (Toyota Hiace). Det er i øvrigt ikke foreningens indtryk, at der er den af brevskriveren antagne sammenhæng mellem motoreffekt og uheldsfrekvens for unge bilister. Hertil kommer bl.a., at den foreslåede begrænsning vil få negativ effekt på de unges beskæftigelsesmuligheder i transportsektoren.”

 

Rigspolitichefen og Politidirektøren i København har samstemmende oplyst følgende:

 

”Det fremgår af artikel 3, stk. 1, i Rådets direktiv 91/439/EØF af 29. juli 1991 om kørekort (2. kørekortdirektiv), at kørekort til kategori B giver ret til at føre

·                     bil med tilladt totalmasse pÃ¥ ikke over 3.500 kg med højst otte siddepladser

           foruden førerens plads. Til en sådan bil kan kobles et påhængskøretøj med

           tilladt totalmasse på ikke over 750 kg

·                     enhed bestÃ¥ende af et trækkende køretøj af kategori B og et pÃ¥hængskøretøj

           med samlet tilladt totalmasse på ikke over 3.500 kg og med en tilladt

           totalmasse for påhængskøretøjet, der ikke overstiger det trækkende køretøjs

           egenmasse.

 

I artikel 3, stk. 2, er det fastsat, hvilke underkategorier der kan udstedes kørekort til. Det fremgår således, at der indenfor kategori B kan indføres en underkategori B1, der omfatter trehjulet og firehjulet cykel med motor.

 

Der er ikke mulighed for nationalt at indføre andre underkategorier end de, der er nævnt i artikel 3, stk. 2.”

 

Justitsministeriet kan oplyse, at det følger af ovenstående, at det EU-retligt ikke er muligt nationalt at fastholde regler, hvorefter der til bestemte personer – f.eks. unge bilister – udstedes kørekort, der alene giver ret til at føre de af Klaus Kristensen nævnte køretøjer med en maksimal motoreffekt på 90 hk.