Besvarelse af spørgsmål nr. 286 af 8. marts 2006 fra Folketingets Retsudvalg (Alm. del).
Spørgsmål:
         â€Ministerens kommentarer udbedes til Ritzaus telegram af 4/3-06: Terrorlovgivning ad bagvejen.
         Ministeren
bedes herunder oplyse
- om sagen har været forelagt Folketinget forud for mødet i Cape Town
- hvad forpligtelserne for Danmark nærmere består i
- hvilke overvejelser sagen giver anledning til i forhold til
menneskerettighederne og de frivillige organisationers arbejde
- hvordan den nærmere udmøntning af aftalen skal ske.â€
Svar:
Financial Action Task Force (FATF) vedtog i 2001 8 særlige rekommandationer (SR I-VIII) vedrørende finansiering af terrorisme. Blandt disse rekommandationer vedrører SR VIII de sÃ¥kaldte â€non-profitâ€-organisationer (NPO’er). Ifølge denne rekommandation bør de lande, der deltager i FATF-samarbejdet, herunder Danmark, pÃ¥ grund af NPO’ernes særlige sÃ¥rbarhed sikre sig, at NPO’erne ikke kan misbruges af terrororganisationer, der umiddelbart fremstÃ¥r som legitime enheder. Det bør sÃ¥ledes forhindres, at terrororganisationer udnytter regelrette organisationer som kanaler for terrorfinansiering og til at skjule eller tilsløre illegal overførsel af midler, der ellers var bestemt til gode formÃ¥l.
FATF har løbende udarbejdet såkaldt fortolkende noter til de forskellige særlige rekommandationer, og der blev senest på mødet i Cape Town udarbejdet en fortolkende note til rekommandation SR VIII.
Ifølge den fortolkende note bør medlemsstaterne navnlig fremme gennemsigtighed, integritet og offentlig tillid til ledelsen og administrationen i NPO’erne, og NPO-sektoren bør enten være undergivet et tilsyn eller et løbende overblik. Endvidere bør medlemsstaterne sørge for, at der er et effektivt samarbejde, nationalt og internationalt, og den fornødne efterforskningsmæssige ekspertise og kapacitet, hvis der er en rimelig mistanke om finansiering af terrorisme.
Den fortolkende note indebærer ikke nogen ændringer af selve rekommandationen, som dansk lovgivning efter regeringens opfattelse lever op til. Når regeringen modtager de endelige konklusioner vedrørende den igangværende internationale evaluering af Danmarks overholdelse af FATF’s rekommandationer, vil der blive foretaget en nærmere analyse af, om det på baggrund af den forklarende note vil være hensigtsmæssigt at justere lovgivningen på enkelte punkter .
Der henvises endvidere til vedlagte besvarelser af spørgsmål nr. S 3079 og S 3083 fra medlem af Folketinget Line Barfod (EL).
Folketinget blev orienteret om FATF’s vedtagelse af de særlige rekommandationer i bemærkningerne til de pågældende lovforslag vedrørende lov nr. 378 af 6. juni 2002 (ændring af straffeloven og retsplejeloven mv.) og lov nr. 422 af 6. juni 2002 (ændring af hvidvaskloven), som bl.a. skulle sikre Danmarks overholdelse af FATF’s rekommandationer. FATF’s rekommandationer har senest været en del af grundlaget for lovforslag L 47 (hvidvaskloven), der blev vedtaget som lov nr. 117 af 27. februar 2006.
Spørgsmålet om udformningen af den pågældende fortolkende note til rekommandation SR VIII har ikke været forelagt for Folketinget forud for mødet i Cape Town.