Besvarelse af spørgsmål nr. 279 fra Folketingets Retsudvalg (Alm. del).

 

Spørgsmål:

 

”Ministerens kommentarer udbedes til artiklen i Jyllands-Posten 7/1-06: Aalborg fik styr på nattelivet.

 

Ministeren bedes herunder på baggrund af en udtalelse fra Aalborg Politi særligt redegøre for den del af indsatsen, der vedrører karantæne/polititilhold.

 

Ministeren bedes oplyse, om modellen efter ministerens opfattelse kan udbredes til andre byer m.v.”

 

Svar:

 

Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en udtalelse fra Politimesteren i Aalborg, der bl.a. har oplyst, at et af målene for Aalborg Politi er at skabe et miljø i restaurations- og forlystelsesområdet i og omkring Jomfru Ane Gade i Aalborg, hvor befolkningen kan færdes trygt, hvilket bl.a. gennemføres ved en synlig og systematisk politiindsats.

 

Politimesteren i Aalborg har i den forbindelse peget på, at meddelelse af forbud efter restaurationslovens § 31, stk. 2, anvendes som et led i denne indsats.

 

Hvis gæster i restaurationsmiljøet i Jomfru Ane Gade f.eks. findes i besiddelse af euforiserende stoffer eller har gjort sig skyldig i andre strafbare forhold, udsteder Aalborg Politi således et forbud, der imidlertid på grund af det særlige, sammenhængende restaurationsmiljø efter praksis udstrækkes til at omfatte alle restaurationer i Jomfru Ane Gade og det nærmeste område.

 

Politimesteren i Aalborg har samtidig oplyst, at der alene meddeles sådanne forbud til personer, som regelmæssigt færdes i det pågældende restaurationsmiljø i Aalborg, ligesom politiet begrænser udstedelsen af forbud til et antal, der kan administreres af politiet og dørmændene. Dørmændene bliver således af Aalborg Politi gjort bekendt med, at de pågældende personer har forbud mod at indfinde sig i de pågældende restauranter. Hvis det er nødvendigt til identifikation, forevises dørmændene et billede af den person, der har fået et forbud, men billederne bliver ikke udleveret til dørmændene. Der er til stadighed omkring 80 personer, der er meddelt restaurationsforbund, og størstedelen af forbudene er meddelt på grund af besiddelse af narko.

 

Politimesteren har endvidere oplyst, at der er oparbejdet et godt og tæt samarbejde mellem politiet og restauratørerne omkring håndhævelse af ro og orden i Jomfru Ane Gade, og at politiets håndhævelse af forbud m.v. således sker i et tæt samarbejde og dialog mellem politiet og dørmændene. Aalborg Politis uropatrulje, der fører tilsyn med restaurationsområdet, afholder i øvrigt regelmæssige møder med restauratørerne og dørmændene, ligesom politiet underviser dørmændene på de af AMU-centrene afholdte dørmandskurser om regler på restaurationsområdet.

 

Det er Politimesteren i Aalborgs opfattelse, at indsatsen i restaurationsområdet i Jomfru Ane Gade og det tætte samarbejde med restauratørerne i området har en positiv virkning på miljøet i og omkring Jomfru Ane Gade. Disse tiltag har således været medvirkende til at begrænse tilgængeligheden af euforiserende stoffer, ligesom indsatsen afholder en lang række personer fra at involvere sig i vold og anden uro.

 

Politimesteren i Aalborg har endelig oplyst, at der gennem flere år under Bevillingsnævnet i Aalborg har været et formaliseret samarbejde mellem de kommunale myndigheder, SKAT, Fødevareregionen, Arbejdstilsynet, politiet og repræsentanter fra restauratørerne. I den forbindelse afholdes fællesmøder to gange om året til drøftelse af eventuelle problemer, ligesom nye initiativer i restaurationsmiljøet her kan blive præsenteret. Der aftales ligeledes fælles kontrolindsatser mellem myndighederne.

 

Der henvises i øvrigt til Justitsministeriets samtidige besvarelse af spørgsmål nr. 272 fra Folketingets Retsudvalg.