Besvarelse af spørgsmål nr.<DOCUMENT_START> 256 fra Folketingets Retsudvalg (Alm. del).

 

Spørgsmål:

 

”Hvilken konsekvens vil en overflytning af NEC til PET få for ministerens involvering i konkrete straffesager, som ikke er omfattet af straffelovens kapitel 12 og 13?”

 

Svar:

 

Politiets Efterretningstjeneste (PET) har til opgave at forebygge, efterforske og modvirke foretagender og handlinger, der udgør eller vil kunne udgøre en fare for bevarelsen af Danmark som et frit, demokratisk og sikkert samfund.

 

De handlinger, som i den forbindelse er omfattet af efterretningstjenestens ansvarsområde, er først og fremmest de handlinger, der er kriminaliseret i straffelovens kapitel 12 og 13. Det drejer sig om angreb på statsforfatningen, terrorisme, spredning af masseødelæggelsesvåben, ekstremisme og spionage.

 

Som det fremgår af min besvarelse af 15. februar 2006 af spørgsmål nr. 171 fra Folketingets Retsudvalg, er den nye type af kriminalitet, der tænkes overført til PET’s ansvarsområde i forbindelse med overførslen af dele af NEC til PET, alene den alvorligste organiserede kriminalitet. Herved menes kriminalitet, der er kendetegnet ved at have en professionel, international eller grænseoverskridende karakter, og som begås under anvendelse af vold, trusler og våben i svært tilgængelige miljøer, hvor sikkerhedsniveauet er højt.

 

PET får efter oplægget til organisationsomlægningen adgang til Politiets Efterforskningsstøtte Database. Det vil på denne baggrund være PET, der, navnlig på grundlag af oplysninger i moniteringsafsnittet for den alvorligste bande- og netværkskriminalitet i Politiets Efterforskningsstøtte Database, får ansvaret for at følge op på moniteringen, udarbejde efterforskningsoplæg og i givet fald træffer afgørelse om videregivelse af disse sager om den alvorligste organiserede kriminalitet til den lokale politikreds.

 

Efterforskningen forankres herefter i den relevante politikreds efter nærmere aftale med denne og gennemføres med udgangspunkt i det sædvanlige bistandskoncept. Det betyder, at der fortsat – på samme måde som hidtil – vil blive ydet bistand fra centralt hold til politikredsene.

 

Når efterforskningen forankres i en politikreds, vil sagerne blive behandlet efter de almindelige regler i retsplejeloven, herunder for så vidt angår tilsyn og kontrol af vedkommende statsadvokat. Og i modsætning til ordningen for PET’s hidtidige virksomhedsområde, vil eksempelvis telefonaflytninger blive iværksat af politikredsen – under tilsyn af statsadvokaten – og ikke af PET.

 

Organisationsomlægningen vil derfor ikke – med den ordning, der er lagt op til – få konsekvenser for min involvering i de konkrete straffesager, der ikke er omfattet af straffelovens kapitel 12 og 13. Jeg kan i øvrigt henvise til min samtidige besvarelse af spørgsmålet nr. 257 fra Retsudvalget.