Besvarelse af spørgsmål nr.<DOCUMENT_START> 245 fra Folketingets Retsudvalg (Alm. del).

 

Spørgsmål:

 

          ”Ministeren bedes redegøre for nuværende regler og praksis for offentlighedens adgang til Rigspolitiets EDB registre og andre registre og arkiver, hvor bilejeres identitet fremgår, samt oplyse i hvilket omfang offentlighedens adgang udvides ved overgang til borgernes mulighed for digital registrering.”

 

Svar:

 

Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet udtalelser fra Rigspolitichefen og Skatteministeriet.

 

Rigspolitichefen har oplyst følgende:

 

”Overvejelserne om gennemførelse af en digital motorregistreringsordning er henlagt til SKAT. Rigspolitichefen kan derfor alene udtale sig om nuværende regler og praksis:

 

Til brug for landets politikredse og afgiftsopkrævning mv. driver Rigspolitichefen Centralregisteret for Motorkøretøjer (CRM).

 

CRM drives under anvendelse af elektronisk databehandling. I registeret registreres oplysninger om danske registreringspligtige køretøjer, herunder oplysninger om tilhørsforhold, tekniske specifikationer, forsikringsforhold og afgiftsmæssige forhold. Oplysningerne skal bl.a. tjene som grundlag for opkrævning af vægt- og udligningsafgift samt tjene som grundlag for politiets efterforskningsmæssige virksomhed.

 

Grundlaget for opdateringen af oplysningerne i CRM er de anmeldelsesblanketter med bilag, som borgerne og virksomhederne indleverer på landets motorkontorer i forbindelse med anmeldelse til registrering. Opdatering af CRM foretages af motorkontorerne.

 

Da kun en del af oplysningerne på anmeldelser og i registreringsbilag registreres i CRM, driver Rigspolitichefen herudover et landsdækkende arkiv (Motorinformation), der indeholder alle registreringsbilag. Arkivet tilvejebringes ved, at motorkontorerne løbende indsender alle papirbilag til Motorinformation, som herefter mikrofilmer samtlige bilag mv. Oplysningerne i Motorinformation behandles uden brug af elektronisk databehandling, men fremfinding af oplysninger i Motorinformation forudsætter i visse tilfælde et forudgående opslag i CRM med henblik på fastlæggelse af registreringsdato og motorkontor.

 

Det følger af det anførte, at oplysninger om bilejeres identitet både er registreret i CRM og fremgår af mikrofilmede bilag i Motorinformation.

 

Rigspolitichefen har hidtil behandlet spørgsmålet om videregivelse af oplysninger om ejerforhold fra CRM og Motorinformation efter persondataloven. Typisk foretages i henhold til persondatalovens § 6, stk. 1, nr. 7, en vurdering af, hvorvidt videregivelsen er nødvendig for, at den, til hvem oplysningerne videregives, kan forfølge en berettiget interesse, og hensynet til den registrerede ikke overstiger denne interesse.

 

Visse modtagere har efter godkendelse hos Datatilsynet elektronisk adgang til selv at indhente oplysninger fra CRM. Som eksempel herpå kan nævnes videregivelse til brug for forsikringsselskaber i forbindelse med administration af lovpligtig ansvarsforsikring samt videregivelse til brug for administration af opkrævning af afgifter i forbindelse med private parkeringsordninger.

 

Ud over den elektroniske videregivelse modtager Rigspolitichefen og politikredsene løbende en lang række konkrete forespørgsler om oplysninger fra CRM og Motorinformation. Oplysninger er hidtil videregivet, når betingelserne i persondataloven er skønnet opfyldt, f. eks. når en ansøger ønsker ejeren af et køretøj oplyst med henblik på forfølgning af et betalingskrav i forbindelse med salg af benzin, parkering, reparation eller lign.

 

Rigspolitichefen har i rundskrivelse af 26. marts 2003 givet politikredsene nærmere anvisninger vedrørende videregivelse af oplysninger fra CRM til private.

 

Efter netop afsluttede drøftelser med Justitsministeriet lægger Rigspolitichefen til grund, at anmodning om oplysninger om bilejeres identitet fra mikrofilmarkivet Motorinformation for fremtiden skal behandles efter offentlighedslovens § 4, hvorefter enhver – med visse undtagelser – kan forlange at blive gjort bekendt med dokumenter, der er indgået til eller oprettet af en forvaltningsmyndighed som led i administrativ sagsbehandling i forbindelse med dens virksomhed.

 

Retten til aktindsigt omfatter efter offentlighedslovens § 5 alle dokumenter, der vedrører en sag, herunder genpart af de skrivelser, som er udgået fra myndigheden, når skrivelserne må antages at være kommet frem til adressaten, samt indførelser i journaler, registre og andre fortegnelser vedrørende den pågældende sags dokumenter.

 

Særligt med hensyn til videregivelse af oplysninger om køretøjsejeres identitet bemærkes, at dette normalt ikke vil være begrænset af undtagelserne i offentlighedsloven.

 

På denne baggrund vil Rigspolitichefen i den fremtidige administration som udgangspunkt efter anmodning videregive oplysning om køretøjsejeres identitet, medmindre der er registreret navne- og adressebeskyttelse, eller forholdet i øvrigt falder ind under en af offentlighedslovens undtagelsesbestemmelser.

 

Rigspolitichefen har i den forbindelse udsendt en rundskrivelse med reviderede retningslinier for politikredsenes videregivelse af ejeroplysninger fra CRM.”

 

Skatteministeriet har oplyst følgende:

 

”Skatteministeren har den 25. januar 2006 fremsat forslag til lov om registrering af køretøjer (L 144).

 

Formålet med lovforslaget er at skabe det retlige grundlag for, at private kan registrere køretøjer i statens register for køretøjer og udlevere nummerplader. I forbindelse hermed vil Centralregisteret for Motorkøretøjer blive erstattet af et nyt Køretøjsregister.

 

Efter lovforslagets § 17 kan skatteministeren fastsætte regler om adgang til oplysninger, der er registreret i Køretøjsregisteret. Bemyndigelsen gælder inden for rammerne af persondataloven, og bemyndigelsen vil blive udøvet i samarbejde med Datatilsynet.

 

Bemyndigelsen er nødvendig, fordi borgerne får adgang til at registrere i Køretøjsregisteret. Den pågældende borger må derfor have adgang til oplysninger om det køretøj, som registreringen vedrører.

 

Efter lovforslagets § 26 bestemmer skatteministeren tidspunktet for lovforslagets ikrafttræden. Det forventes at blive den 1. januar 2008.”

 

 

Â