Dato:

2. marts 2006

Kontor:

Udlændingelovskontoret

J.nr.:

2006/4012-20

Sagsbeh.:

SWE

Fil-navn:

REU 242

 

 

 

 

Besvarelse af spørgsmål nr. 242 stillet af Folketingets Retsudvalg til justitsministeren og ministeren for flygtninge, indvandrere og integration den 6. februar 2006 (REU alm. del – spørgsmål nr. 242).

 

Spørgsmål:

”Ad samrådet den 2. februar 2006 om samrådsspørgsmål L (forsvundne kinesiske børn fra asylcenter Gribskov).

 

Ministrene bedes redegøre for status på regeringens handlingsplan om handel med kvinder især for så vidt angår ministrenes sagsområde og for så vidt angår børn.”

 

Svar:

Udmøntningen af regeringens handlingsplan til bekæmpelse af kvindehandel har ført til en helhedsorienteret og målrettet indsats på flere niveauer.

 

Særligt under Integrationsministeriets område kan nævnes, at der på baggrund af handlingsplanen er etableret en særlig praksis for Udlændingestyrelsens fastsættelse af udrejsefrist i sager om ud- og afvisning af udlændinge, der skønnes at være ofre for menneskehandel. I modsætning til almindelige ud- og afvisningssager, hvor udrejsefristen normalt fastsættes til straks, fastsættes udrejsefristen i sådanne sager til 15 dage. Det forudsættes herved, at der foreligger oplysninger om, at udlændingen har været udsat for menneskehandel, og at den pågældende har brug for støtte med henblik på at vende tilbage til sit hjemland. I særlige tilfælde kan udrejsefristen fastsættes til et senere tidspunkt eller forlænges, såfremt der konkret måtte være behov herfor.

 

Udlændingemyndighederne har endvidere arbejdet på at lette samarbejdet med involverede parter i handlingsplanen til bekæmpelse af kvindehandel. Det er således aftalt med Reden – Stop Kvindehandel, at Reden efter konkret behov via e-mail kan rette henvendelse til en fast kontaktperson i Udlændingestyrelsen med anmodning om yderligere udsættelse af udrejsefristen, f.eks. af lægelige grunde.

 

Særligt om bekæmpelse af handel med børn er det besluttet, at der udpeges en værge, som enten kan være en kommunal sagsbehandler eller en socialarbejder fra Dansk Røde Kors. Værgen er ansvarlig for – sammen med relevante organisationer – at udarbejde en individuel handlingsplan samt placering af ofret i egnet institution. Dette fremgår af tillægget til regeringens handlingsplan til bekæmpelse af kvindehandel.

 

Efter udlændingeloven får en uledsaget mindreårig udlænding, der opholder sig her i landet og indgiver ansøgning om asyl, udpeget en personlig repræsentant til varetagelse af sine interesser. Dansk Røde Kors indstiller efter anmodning fra Udlændingestyrelsen en person til hvervet som repræsentant, og repræsentanten udpeges af statsamtet.

 

Endvidere har Dansk Røde Kors – i tilknytning til regeringens handlingsplan om bekæmpelse af handel med kvinder og børn – et projekt for børn, der er formodede ofre for menneskehandel. I dette projekt, som støttes af Socialministeriet, forberedes hjemsendelse af et formodet handlet barn til den pågældendes hjemland/tredjeland af Dansk Røde Kors og Red Barnet, som finder NGO’er med børnekompetence og andre samarbejdsparter i hjemlandet, således at familie og sociale myndigheder i hjemlandet inddrages, dog altid i samråd med barnet selv. Dansk Røde Kors er løbende i kontakt med Rigspolitiets Udlændingeafdeling om udsendelsesforløbet.

 

Det anførte om projektet må forstås inden for rammerne af udlændingeloven. Politiets udsendelsesmulighed med hensyn til sager behandlet efter udlændingeloven begrænses således ikke af, om en værge kan godkende udsendelsen.  

 

Der henvises i øvrigt til ligestillingsministerens besvarelse af 24. januar 2006 af spørgsmål nr. 73 (SOU alm. del).