Justitsministeriet Administrationsafdelingen Kontor: Budget- og Planlægnings- kontoret Sagsnr.: 2005-0091-0034 Dok.: HLS40338 Besvarelse af spørgsmål nr. 24 af f 14. oktober 2005 fra Folkeeeetingets tingets Retsudvalg. Spørgsmål: ”Ministeren bedes oplyse, hvordan politiets effektivitet og kvalitet måles, herunder - om der kan opnås et bedre resultat ved at henlægge end opklare en sag - om der kan opnås et bedre resultat ved at foretage en færdselskontrol end op- klare et tyveri i en villa - hvilke konsekvenser et godt henholdsvis dårligt resultat får.” Svar: Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en udtalelse fra Rigspoliti- chefen. Rigspolitichefen har oplyst følgende, hvortil der henvises: ”Rigspolitiets og politikredsenes effektivitet og kvalitet måles systematisk i resultat- evalueringssystemet PRES. Systemet anvendes til løbende at følge udviklingen i den enkelte afdeling i Rigspoli- tiet og politikredsene og til sammenligning på tværs af afdelingerne og politikredse- ne. PRES måler bredt på politiets virksomhed både på indsats- og resultatsiden. Hvert  år  skal  de  enkelte  afdelinger  i  Rigspolitiet  og  politikredsene  gennemføre  en selvevaluering på indsatssiden, der omfatter ledelse, strategi/planlægning, medarbej- dere, samarbejde/ressourcer og arbejdsgange. På  resultatsiden måles der  på bruger- /borgertilfredshed,  medarbejderresultater,  samfund  og  nøgleresultater,  herunder  kri- minalitetsniveauet,  afgørelsesprocenter  og  sagsbehandlingstider.  Rigspolitiet  skal  i den forbindelse oplyse, at målingerne på resultatsiden dækker alle væsentlige opga- veområder,  men  med  særlig  vægt  på  fokusområderne  i  politiets  flerårsaftale  2004- 2006.
- Som et væsentligt resultatmål i PRES måles der på politikredsenes opklaringsprocen- ter, som i systemet benævnes afgørelsesprocenten. En sag i PRES betragtes som op- klaret, når der er truffet en såkaldt fældende afgørelse, herunder domme, advarsler i retten, bøder og tiltalefrafald. Sager, der henlægges, indgår ikke i afgørelsesprocen- ten, da disse sager ikke er opklaret. Endvidere skal Rigspolitiet oplyse, at det i PRES ikke er muligt at foretage en direkte sammenligning af resultatet af at foretage en færdselskontrol henholdsvis opklare et tyveri i en villa. I systemet foretages der f.eks. ikke en separat pointtildeling på bag- grund af afgørelsesprocenten på villaindbrud. Derimod indgår afgørelsesprocenten på villaindbrud i en større samlet opgørelse af afgørelsesprocenten på borgervendt kri- minalitet. Med udgangspunkt i selvevalueringen og opgørelsen af diverse nøgletal på resultat- siden tildeles afdelingerne i Rigspolitiet og politikredsene årligt en samlet pointscore, der afspejler årets mål-opfyldelse. Det skal i den forbindelse bemærkes, at PRES er et  resultatevalueringsværktøj,  der  skal  understøtte  helhedsorienteret  resultatstyring samt læring og derigennem øge kvaliteten og effektiviteten i politiets opgavevareta- gelse. Der er ikke egentlige sanktioner knyttet til det årlige resultat. De borgervendte resultater i PRES, herunder kriminalitetsniveauet, afgørelsesprocen- ter og sagsbehandlingstider offentliggøres hvert kvartal på ..”.