Endelig besvarelse af spørgsmål nr. 231 fra Folketingets Retsudvalg (Alm. del).
Spørgsmål:
â€Ministeren bedes redegøre for, hvad regeringen har gjort for at følge op pÃ¥ kritikken sidste Ã¥r fra OECD’s særlige ambassadør omkring menneskehandel, fordi Danmark ikke levede op til vedtagelserne, særlig i forhold til at hjælpe ofrene.â€
Svar:
Justitsministeriet går ud fra, at spørgsmålet angår OSCE’s særlige repræsentant for bekæmpelse af menneskehandel, Helga Konrad, som aflagde besøg i Danmark den 7. – 9. juni 2005 og hendes rapport fra december 2005, der blev udarbejdet i forlængelse af dette besøg.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en udtalelse fra Ligestillingsafdelingen og Ministeriet for Flygtninge, Indvandrere og Integration.
Der vedlægges i kopi et notat af 17. januar 2006 fra Ligestillingsafdelingen om â€Status pÃ¥ regeringens handlingsplan til bekæmpelse af kvindehandelâ€, hvortil der henvises.
Ministeriet for Flygtninge, Indvandrere og Integration har oplyst følgende:
â€I det følgende redegøres for opfølgningen pÃ¥ de for Integrationsministeriet relevante punkter:
Pind 1 – Danske myndigheder anser menneskehandel fra en ulovlig indvandringsvinkel
Det bør understreges, at menneskehandel, herunder kvindehandel behandles med største alvor af myndighederne i Danmark. Udover en kriminalisering af menneskehandel i straffeloven har regeringen i december 2002 udarbejdet en handlingsplan til bekæmpelse af kvindehandel. Handlingsplanen har til formål at skabe de fornødne rammer for støtte til ofrene, samt at forebygge kvindehandel. Handlingsplanen er udarbejdet af Socialministeriet i samarbejde med Justitsministeriet, Integrationsministeriet og Indenrigs- og Sundhedsministeriet. Integrationsministeriet har desuden etableret et særligt kursus med henblik på at uddanne medarbejdere med ansvar for udlændingesager i at identificere ofre for menneskehandel. Endelig er der etableret en særlig praksis med hensyn til fastsættelse af udrejsefrist for udlændinge, der skønnes at være ofre for menneskehandel, jf. nærmere herom nedenfor.
Pind 2 og 9 – Behov for at uddanne medarbejdere med ansvar for udlændinge i at identificere ofre for menneskehandel
Integrationsministeriet har etableret et særligt kursus om menneskehandel for medarbejdere med ansvar for udlændingesager. Blandt underviserne på kurset er en medarbejder fra organisationen Reden – Stop kvindehandel, som har en særlig indsigt i ofre for menneskehandels behov for støtte. Under kurset gives deltagerne en grundlæggende viden om menneskehandel.
Herudover gennemgår sagsbehandlere på udlændingeområdet en række andre kursusforløb, herunder vedrørende asylsagsbehandling og tortur.
Pind 3 og 4 – Behov for at udvide samarbejdet om menneskehandel blandt myndigheder, NGO’er m.fl.
I Danmark er der etableret et samarbejde blandt myndigheder med ansvar for sager om udlændinge, som kan være ofre for menneskehandel. Dette er handlingsplanen til bekæmpelse af kvindehandel et eksempel på. Handlingsplanen er udarbejdet af Socialministeriet i samarbejde med Justitsministeriet, Integrationsministeriet og Indenrigs- og Sundhedsministeriet. Der sker desuden en løbende opfølgning på planen i samarbejde blandt de involverede myndigheder.
For så vidt angår samarbejde mellem myndigheder og NGO’er kan Integrationsministeriet pege på, at der som opfølgning på handlingsplanen til bekæmpelse af kvindehandel er aftalt en særskilt procedure, hvor organisationen Reden – Stop kvindehandel henvender sig til en fast kontaktperson i Udlændingestyrelsen, når de har at gøre med kvinder, hvor der er mistanke om, at de har været ofre for menneskehandel.
Hvis udrejsefristen for et offer for menneskehandel fastsættes til 15 dage eller længere, tilbydes udlændingen – i overensstemmelse med handlingsplanen – i denne periode at tage ophold i Redens beskyttelsestilbud. Under dette ophold har udlændingen mulighed for at modtage lægelig, social og juridisk bistand. Endvidere tilbyder Reden at forberede udlændingens hjemrejse med henblik på fortsat hjælp og støtte ved ankomst i hjemlandet, blandt andet ved at etablere kontakt til lokale NGO’er.
Pind 5 og 6 – Behov for at fastlægge særlige ordninger med henblik på at beskytte ofre for menneskehandel i form af udsættelse af udrejsefrist og meddelelse af opholdstilladelse, uden at der herved stilles krav om samarbejde med myndighederne omkring straffesagens opklaring
Integrationsministeriet kan oplyse, at der på baggrund af regeringens handlingsplan til bekæmpelse af kvindehandel er etableret en særlig praksis for Udlændingestyrelsens fastsættelse af udrejsefrist i administrative sager om ud- og afvisning af udlændinge efter udlændingelovens § 33, stk. 1, i tilfælde, hvor de skønnes at være ofre for menneskehandel. I modsætning til almindelige ud- og afvisningssager, hvor udrejsefristen normalt fastsættes til straks, fastsættes udrejsefristen i sådanne sager til 15 dage. Det forudsættes herved, at der foreligger oplysninger om, at udlændingen har været udsat for menneskehandel, og at den pågældende har brug for støtte med henblik på at vende tilbage til sit hjemland. I særlige tilfælde kan udrejsefristen fastsættes til et senere tidspunkt eller forlænges, såfremt der konkret måtte være behov herfor, f.eks. af lægelige grunde eller med henblik på at offeret kan vidne mod eventuelle bagmænd i forbindelse med efterforskning eller behandling af en straffesag om menneskehandel her i landet.
Der er således tale om en konkret vurdering i hver enkelt sag efter behovet for at forlænge udrejsefristen.
Danmark deltog desuden den 2. maj 2005 i Europarådets ministerkomités vedtagelse af Europarådets nye konvention om foranstaltninger til bekæmpelse af menneskehandel. En ratificering fra dansk side af konventionen vil indebære, at Danmark vil skulle ændre praksis i forhold til udrejsefristen, således at der som minimum gives 30 dages restitutionsperiode i stedet for de 15 dage, der gives i dag efter gældende praksis. Endvidere vil en ratificering nødvendiggøre en ændring af udlændingelovens § 33, stk. 9, således, at politiet i sager, hvor en udlænding, som skønnes at være offer for menneskehandel, udvises ved dom, har mulighed for at fastsætte en udrejsefrist på 30 dage også i disse sager. Regeringen overvejer nu, om Danmark skal ratificere konventionen.
Det kan desuden oplyses, at en udlænding, der skønnes at være offer for menneskehandel, i nogle ganske særlige tilfælde, vil kunne meddeles asyl med beskyttelsesstatus efter udlændingelovens § 7 i de tilfælde, hvor den pÃ¥gældende ved en tilbagevenden risikerer ikke at kunne opnÃ¥ beskyttelse af myndighederne i sit hjemland i forhold til de overgreb, som pÃ¥gældende har været udsat for. Der vil endvidere kunne meddeles midlertidig opholdstilladelse til ofre for menneskehandel, hvis pÃ¥gældendes tilstand som følge af overgreb i relation til menneskehandlen er af en sÃ¥dan alvorlig humanitær karakter, at dette afgørende taler herfor, jf. udlændingelovens § 9 b.â€
Justitsministeriet kan endvidere oplyse, at Rigspolitiet den 1. januar 2005, som led i indsatsen mod menneskehandel og efter aftale med Socialministeriets Ligestillingsafdeling, ansatte en antropolog, der bl.a. har til opgave at formidle og lette samarbejdet mellem de retshåndhævende og sociale aktører på området, herunder særligt i forhold til ofre for kvindehandel.
Der er desuden i samtlige politikredse udpeget kontaktpersoner for så vidt angår kvindehandel og prostitution, herunder udnyttelse af mindreårige i prostitutionsmæssig sammenhæng. Ordningen med kontaktpersoner er bl.a. etableret med henblik på at sikre et effektivt samarbejde med de relevante sociale myndigheder og organisationer m.v.
I forbindelse med introduktionen af kontaktperson-ordningen afholdt Rigspolitiet i marts 2005 et seminar med deltagelse af såvel kontaktpersoner som repræsentanter for sociale myndigheder og organisationer. På seminaret blev der bl.a. orienteret om de relevante initiativer på området, ligesom der var indlæg af de sociale organisationer, som yder støtte til ofrene. På det politimæssige område havde seminaret fokus på monitorerings- og analysearbejdet, relevante efterforskningsmetoder samt det internationale politisamarbejde.
Det kan endvidere oplyses, at der ultimo marts måned 2006 blev afholdt et seminar med gæsteforelæsere fra FBI vedrørende afhøringsteknik og efterforskningsmetoder i forbindelse med sædelighedssager bl.a. vedrørende børn.
Der vil i den kommende tid blive gennemført en række yderligere initiativer i forhold til bl.a. politikredsenes kontaktpersoner vedrørende kvindehandel og prostitution, herunder udnyttelse af mindreårige i prostitutionsmæssig sammenhæng, ligesom Rigspolitiet vil fortsætte bestræbelserne på yderligere at styrke og udbygge samarbejdet mellem politiet og sociale myndigheder og organisationer på området.