Dato:

2. marts 2006

Kontor:

Visum, Udsendelser og Humanitære Sager

J.nr.:

2006/4112-13

Sagsbeh.:

DKA

Fil-navn:

REU 229

 

 

 

Besvarelse af spørgsmål nr. 229 stillet af Folketingets Retsudvalg til ministeren for flygtninge, indvandrere og integration den 3. februar 2006 (REU alm. del – spørgsmål nr. 229).

 

Spørgsmål:

”Ministeren bedes oplyse om der på det møde ministeren oplyste, at Hillerød Politi m.fl. havde afholdt også blev sat særlig fokus på, at man i fremtidige sager om børn skal se på om der kan være tale om menneskehandel og man derfor skal træffe særlige foranstaltninger for at beskytte og hjælpe børnene.”

Svar:

Som jeg oplyste ved min besvarelse af samrådsspørgsmål L i Retsudvalget den 2. februar 2006, blev der den 13. januar 2006 afholdt et møde med deltagelse af repræsentanter fra Rigspolitiet, Københavns Politi, Hillerød Politi, Udlændingestyrelsen, Dansk Røde Kors og Integrationsministeriet. Formålet med mødet var et såkaldt ”service-tjek” – det vil sige en kortlægning og eventuelt forbedring – af procedurerne omkring uledsagede mindreårige asylansøgere, særligt i situationen, hvor de forsvinder fra asylcenteret. Baggrunden for mødet var sagerne om de kinesiske uledsagede mindreårige asylansøgere, men formålet var at sikre, at alle implicerede aktører gør det så godt som muligt for børn, der kommer alene her til landet og søger asyl.

 

Det gennemførte service-tjek viste, at alle aktører i disse sager gør en god og seriøs indsats, men at indsatsen på enkelte områder kunne forbedres for så vidt angår uledsagede mindreårige, der forsvinder fra asylcentret.

 

Der var således på mødet enighed om, at der skal iværksættes forbedringer for så vidt angår identifikationen af den unge. Der var enighed om at optage fingeraftryk af dem over 14 år så tidligt som muligt i forløbet, fordi fingeraftryk er det bedste identifikationsmiddel. Der var også enighed om, at det skal sikres, at Dansk Røde Kors’ efterlysninger af forsvundne uledsagede mindreårige asylansøgere skal være så præcise og udførlige som muligt. Endelig vil der blive udarbejdet en netværksliste med kontaktpersoner hos Dansk Røde Kors og alle de relevante myndigheder, således at man hurtigt kan få kontakt til de relevante personer, hvis der opstår behov for det i en konkret sag. 

 

Det er naturligvis vigtigt, at de implicerede parter hele tiden er opmærksomme på, om der er særlige forhold i sagerne, der taler for en intensiveret indsats. Det har jeg også forstået, at man er.

 

Et godt eksempel herpå er det forhold, at de kinesiske uledsagede mindreårige asylansøgere siden sommeren 2005 er blevet indkvarteret midlertidigt den første dag, så de ikke er indkvarteret sammen med de øvrige børn fra begyndelsen. Dette er indført netop, fordi erfaringen har vist, at disse børn er i en særlig udsat position. Politiets sikkerhedsvurdering er herefter indgået i det videre forløb i forhold til eventuelle særlige sociale foranstaltninger som ekstra personale og særlig indkvartering. Disse særlige tiltag er besluttet i et samarbejde mellem den stedlige kommune, Dansk Røde Kors og Udlændingestyrelsen.

 

Det skal dog retfærdigvis nævnes, at der er tale om vanskelige sager, hvor et bestemt mønster, der synes at indikere overgreb pÃ¥ børnene, mÃ¥ske først viser sig efter et stykke tid.Â