|
|
|
Dato: |
||
REU 229 |
||
|
|
|
Besvarelse af spørgsmål nr. 229 stillet af Folketingets Retsudvalg til ministeren for flygtninge, indvandrere og integration den 3. februar 2006 (REU alm. del – spørgsmål nr. 229).
Spørgsmål:
â€Ministeren bedes oplyse om der pÃ¥ det møde ministeren oplyste, at Hillerød Politi m.fl. havde afholdt ogsÃ¥ blev sat særlig fokus pÃ¥, at man i fremtidige sager om børn skal se pÃ¥ om der kan være tale om menneskehandel og man derfor skal træffe særlige foranstaltninger for at beskytte og hjælpe børnene.â€
Svar:
Som jeg oplyste ved min besvarelse af samrÃ¥dsspørgsmÃ¥l L i Retsudvalget den 2. februar 2006, blev der den 13. januar 2006 afholdt et møde med deltagelse af repræsentanter fra Rigspolitiet, Københavns Politi, Hillerød Politi, Udlændingestyrelsen, Dansk Røde Kors og Integrationsministeriet. FormÃ¥let med mødet var et sÃ¥kaldt â€service-tjek†– det vil sige en kortlægning og eventuelt forbedring – af procedurerne omkring uledsagede mindreÃ¥rige asylansøgere, særligt i situationen, hvor de forsvinder fra asylcenteret. Baggrunden for mødet var sagerne om de kinesiske uledsagede mindreÃ¥rige asylansøgere, men formÃ¥let var at sikre, at alle implicerede aktører gør det sÃ¥ godt som muligt for børn, der kommer alene her til landet og søger asyl.
Det gennemførte service-tjek viste, at alle aktører i disse sager gør en god og seriøs indsats, men at indsatsen på enkelte områder kunne forbedres for så vidt angår uledsagede mindreårige, der forsvinder fra asylcentret.
Der var sÃ¥ledes pÃ¥ mødet enighed om, at der skal iværksættes forbedringer for sÃ¥ vidt angÃ¥r identifikationen af den unge. Der var enighed om at optage fingeraftryk af dem over 14 Ã¥r sÃ¥ tidligt som muligt i forløbet, fordi fingeraftryk er det bedste identifikationsmiddel. Der var ogsÃ¥ enighed om, at det skal sikres, at Dansk Røde Kors’ efterlysninger af forsvundne uledsagede mindreÃ¥rige asylansøgere skal være sÃ¥ præcise og udførlige som muligt. Endelig vil der blive udarbejdet en netværksliste med kontaktpersoner hos Dansk Røde Kors og alle de relevante myndigheder, sÃ¥ledes at man hurtigt kan fÃ¥ kontakt til de relevante personer, hvis der opstÃ¥r behov for det i en konkret sag.Â
Â
Det er naturligvis vigtigt, at de implicerede parter hele tiden er opmærksomme på, om der er særlige forhold i sagerne, der taler for en intensiveret indsats. Det har jeg også forstået, at man er.
Et godt eksempel herpå er det forhold, at de kinesiske uledsagede mindreårige asylansøgere siden sommeren 2005 er blevet indkvarteret midlertidigt den første dag, så de ikke er indkvarteret sammen med de øvrige børn fra begyndelsen. Dette er indført netop, fordi erfaringen har vist, at disse børn er i en særlig udsat position. Politiets sikkerhedsvurdering er herefter indgået i det videre forløb i forhold til eventuelle særlige sociale foranstaltninger som ekstra personale og særlig indkvartering. Disse særlige tiltag er besluttet i et samarbejde mellem den stedlige kommune, Dansk Røde Kors og Udlændingestyrelsen.
Det skal dog retfærdigvis nævnes, at der er tale om vanskelige sager, hvor et bestemt mønster, der synes at indikere overgreb pÃ¥ børnene, mÃ¥ske først viser sig efter et stykke tid.Â