Justitsministeriet Civil- og Politiafdelingen Kontor: Færdsels- og våbenkonto- ret Sagsnr.: 2005-150-0141 Dok.: CHH40652 Besvarelse af spørgsmål nr. 21 fra Folketingets Retsudvalg (Alm. del). Spørgsmål: ”Ministeren  anmodes  om  en  redegørelse  –  herunder  i  skematisk  form  –  for  hvilke typer vare- og lastbiler, hvori der kræves monteret fartskriver. Ministeren bedes her- under redegøre for reglerne for både vognmandskørsel og privatkørsel.” Svar: Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en udtalelse fra Rigspoliti- chefen, som har oplyst følgende: ”Bestemmelserne om køre- og hviletid fremgår af Rådets forordning (EØF) nr. 3820/85 af 20. december 1985 om harmonisering af visse bestemmelser på det socia- le område inden for vejtransport (køre- og hviletidsforordningen). Rådets forordning (EØF) nr. 3821/85 af 20. december 1985 om kontrolapparat inden for vejtransport (kontrolapparatforordningen) indeholder regler om installation og anvendelse af kon- trolapparater. Ifølge artikel 2, jf. artikel 1, i køre- og hviletidsforordningen finder forordningen an- vendelse på vejtransport, dvs. al kørsel på vej, der er åben for offentlig adgang, med et til person- eller godsbefordring bestemt køretøj i tom eller lastet stand, der foregår inden for EU.   Køre- og hviletidsforordningen omfatter ifølge artikel 1, nr. 2, motorkøretøjer, trak- torer, påhængsvogne og sættevogne.   Såfremt der med et køretøj udføres kørsel, der er omfattet af køre- og hviletidsfor- ordningen, er der krav om, at kontrolapparat installeres og anvendes i køretøjet, jf. kontrolapparatforordningens artikel 3. I artikel 4 i køre- og hviletidsforordningen er der fastsat nærmere regler for, hvilke køretøjer der er undtaget fra forordningen og dermed fra kravet om installation af kontrolapparat. Følgende køretøjer er undtaget:
- Køretøjer,  der  benyttes  til  godstransport,  såfremt  den  største  tilladte  totalvægt  in- klusive påhængsvogne eller sættevogne ikke overstiger 3,5 tons. Køretøjer, der benyttes til personbefordring, og hvis indretning og udstyr gør dem egnet til befordring  af højst ni personer, føreren iberegnet, og som  er indrettet til dette formål. Køretøjer,  der  benyttes  til  rutekørsel  med  personer,  såfremt  rutens  længde  ikke overstiger 50 km. Køretøjer, hvis hastighed ikke må overstige 30 km/time. Køretøjer, der benyttes af forsvaret, civilforsvaret, brandvæsenet og ordensmagten, eller køretøjer, som er under disses kontrol. Køretøjer,  der  benyttes  af  vandbygningsvæsenet  eller  af  vandværker,  gas-  eller elektricitetsvæsenet, af vejvæsenet, til renovation, af telegraf- og telefonvæsenet, af postvæsenet eller af radio og fjernsyn, samt radio- og fjernsynspejlevogne. Køretøjer, der anvendes i katastrofetilfælde eller under redningsoperationer. Specialkøretøjer, der anvendes til lægelige opgaver. Køretøjer, der benyttes til transport af cirkus- og tivoliudstyr. Specialkøretøjer til vejhjælp. Køretøjer, der prøvekøres på veje med henblik på teknisk udvikling, reparation el- ler vedligeholdelse, og nye eller ombyggede køretøjer, som endnu ikke er indsat i drift. Køretøjer, der benyttes til ikke-erhvervsmæssig varetransport i privat øjemed. Køretøjer, der benyttes til indsamling af mælk fra gårde og til returnering af mælke- transportspande eller af mælkeprodukter til foderbrug. Køre- og hviletidsforordningens artikel 13 giver mulighed for nationalt at fastsætte bestemmelser om, at en række køretøjer undtages fra forordningen og dermed fra kravet om installation af kontrolapparat. Sådanne bestemmelser er fastsat i § 2 i Ju- stitsministeriets bekendtgørelse nr. 688 af 29. juni 2005 om køre- og hviletidsbe- stemmelserne i vejtransport. Følgende køretøjer er således undtaget fra forordningen for så vidt angår national vejtransport:   Køretøjer til ikke-erhvervsmæssig personbefordring og rent privat kørsel, hvis ind- retning og udstyr gør dem egnet til befordring af højst 17 personer føreren ibereg- net, og som er konstrueret til dette formål (indregistreret som stor personbil). Køretøjer, der anvendes  af offentlige myndigheder til egen kørsel, som ikke kon- kurrerer med erhvervstransportvirksomheder.   Køretøjer, der af virksomheder inden for landbrug, gartneri, skovbrug eller fiskeri anvendes til transport af egne produkter og materiel inden for en radius af 50 km fra køretøjets hjemsted, herunder i kommuner, hvis centrum ligger inden for denne radius.   Køretøjer,  der  anvendes  til  transport  af  slagte-  og  fiskeaffald  eller  af  dyrekroppe, som ikke er bestemt til konsum eller forarbejdning.   Køretøjer, der anvendes til transport af levende dyr fra gårde til lokale markeder og omvendt eller fra markeder til lokale slagterier.   Køretøjer, der anvendes som butikker til betjening af lokale markeder eller til dør- salg,  til  ambulante  bank-  og  sparekasseforretninger,  til  gudstjenester,  til  udlån  af
- bøger, plader eller kassetter samt til kulturelle formål eller udstillinger, og som spe- cielt er indrettet hertil.   Køretøjer,  der  inden  for  en  radius  af  50  km  fra  køretøjets  hjemsted  anvendes  til transport af materiel eller udstyr, som benyttes ved udførelse  af førerens  erhverv, såfremt kørsel ikke er førerens hovedvirksomhed.   Køretøjer, der udelukkende anvendes på øer med et areal på højst 2.300 km², som ikke  er  forbundet  med  fastlandet  med  en  bro,  et  vadested  eller  en  tunnel,  der  er åben for motorkøretøjer.   Køretøjer, der anvendes til godstransport, og som fremdrives ved elektricitet.   Køretøjer, der anvendes i køreskoler med henblik på erhvervelse af kørekort.   Traktorer, der udelukkende anvendes til land- og skovbrugsarbejde.”