Justitsministeriet
Civil- og Politiafdelingen
Kontor:
Politikontoret
Sagsnr.:
2005-150-0130
Dok.:
LBN40782
Slotsholmsgade 10
Telefon: 33 92 33 40
E-post: [email protected]
1216 København K
Telefax: 33 93 35 10
Internet: http://www.jm.dk
BB
Besvarelse
esvarelse af spørgsmål nr. 22
2 fra Folketingets Retsudvalg (Alm. del).
Spørgsmål:
Ministeren bedes redegøre for ventetiden ved paskontrollen i Københavns Luft-
havn og herunder oplyse, om ventetiden vokser mod slutningen af året og i be-
kræftende fald, om dette har sammenhæng med afviklingen af politiets afspadse-
ringspukkel.
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en udtalelse fra Politidi-
rektøren i København, der har oplyst følgende:
Omkring ventetiden ved paskontrollen i Lufthavnen kan oplyses, at der mellem
Københavns Lufthavn (CPH) og politiet foreligger en hensigtserklæring om, at
den gennemsnitlige ventetid ikke bør overstige 3 minutter.
Den primære fokus omkring ventetider ligger hos CPH af kommercielle hensyn,
mens politiet i højere grad er fokuseret på den faglige kvalitet af den paskontrol,
der gennemføres. Af samme årsag er det udelukkende CPH, der foretager målin-
ger af ventetiden ved paskontrollen.
Tidsmålingerne har tidligere været gennemført med elektroniske sensorer ved
hver pasboks, men af tekniske og økonomiske årsager har denne type målinger
været periodisk indstillet gennem de sidste 3-4 år. De elektroniske målinger ved
samtlige pasbokse er dog p.t. ved at blive genetableret og vil fra januar 2006 igen
være fuldt operationelle. De nye målinger vil således fremover kunne levere helt
specifikke data om det samlede passagerflow og nøjagtige ventetider på alle døg-
nets tidspunkter.
I den mellemliggende periode har CPH gennemført manuelle tilfredshedsundersø-
gelser blandt passagerne på en lang række områder herunder ventetiden ved
paskontrol. Resultaterne af målingerne offentliggøres af CPH kvartalsvis i en en-
gelsksproget folder under navnet Performance Check. Folderen for 3. kvartal er