15-02-06 Justitsministeriet Lovafdelingen Dato:   18. januar 2006 Dok.:   LVM40105 Statsretskontoret - 1 - Udkast  til  justitsministerens  besvarelse  den  24.  januar 2006 i Folketingets Retsudvalg af samrådsspørgsmål G (REU alm. del) vedrørende Teknologirådets rapport. Spørgsmål: ”Ad  Teknologirådets  rapport:  Retssikkerhed  og  aktivt medborgerskab  i  digital  forvaltning  (alm.  del  –  bilag 52). Ministrene  bedes  kommentere  rapporten  og  redegøre for, hvad ministrene agter at gøre for at tilgodese de an- befalinger,   som   Teknologirådets   arbejdsgrupper   er kommet  med,  og  videnskabsministeren  bedes  herunder
- oplyse,  hvordan  videnskabsministeren  vil  sikre,  at  tek- nologien kan leve op til kravene.” 1.  Retsudvalget  har  med  dette  samråd  bedt  mig  kom- mentere Teknologirådets rapport ”Retssikkerhed og ak- tivt medborgerskab i digital forvaltning” samt redegøre for,  hvilke  initiativer  jeg  vil  tage  i  lyset  af  rapportens anbefalinger. Rapportens  gennemgående  tema  er  spørgsmålet  om, hvordan  digitaliseringen  af  den  offentlige  forvaltning kan bruges til at udvide borgernes mulighed for indsigt og styrke borgernes medindflydelse og  handlemulighe- der. Teknologirådets rapport indeholder i lyset heraf en ræk- ke anbefalinger og herunder også flere anbefalinger, der vedrører spørgsmål inden for Justitsministeriets område.
- Som  bekendt  har  Justitsministeriet  den  29.  november 2005  afgivet  et  udførligt  skriftligt  svar  vedrørende  rå- dets rapport, og jeg finder derfor ikke i dag anledning til at komme nærmere ind på de enkelte anbefalinger i rap- porten. Jeg vil derimod knytte nogle overordnede kommentarer til rapporten. 2. rapporteanføredetaestyrkelsaborgerni forhold  til  forvaltningen  skaber  mulighed  for  det,  som betegnes ”aktivt medborgerskab”. Der peges i den forbindelse på, at en sådan styrkelse bør ske ved en øget indsigt i forvaltningen samt ved borger- nes inddragelse i sagsbehandlingen. Som politiker og minister er jeg selvsagt optaget af, at borgerne i Danmark deltager aktivt både i debatten om mere  generelle  samfundsmæssige  spørgsmål  og  i  de
- sammenhænge,  hvor  borgerne  konkret  møder  den  of- fentlige  forvaltning.  Det  er  på  mange  måder  en  forud- sætning  for,  at  man  kan  tale  om et  sundt  og  velfunge- rende demokrati. Jeg er også grundlæggende enig med Teknologirådet i, at det i den sammenhæng blandt andet er af stor princi- piel  betydning,  at  borgerne  har  indsigt  i  den  offentlige forvaltning, og at borgerne inddrages i forvaltningspro- cessen. Begge dele kan siges at udgøre centrale og nødvendige elementer i et moderne samfund som det danske, og der er  med  andre  ord  tale  om forhold,  som lovgivningen  i fornødent omfang må værne om. Jeg vil i den forbindelse fremhæve, at den generelle for- valtningsretlige lovgivning allerede i dag i vidt omfang værner om disse forhold. Borgerne er således sikret ind-
- sigt i forvaltningen og medinddragelse i sagsbehandlin- gen. Der kan blandt andet henvises til persondatalovens reg- ler om ret til indsigt og til reglerne om aktindsigt i både offentlighedsloven og forvaltningsloven. Det er i denne sammenhæng  også  relevant  at  henvise  til  de  forvalt- ningsretlige  regler  om  begrundelse,  oplysningspligt  og partshøring. 3.  I  rapporten  fra  Teknologirådet  gives  der  imidlertid udtryk for, at der på visse punkter er behov for at ændre den  gældende  lovgivning  vedrørende borgernes  indsigt og inddragelse. Som  det  fremgår  af  Justitsministeriets  skriftlige  kom- mentarer til rapporten, finder ministeriet ikke, at der på nuværende tidspunkt er grundlag for at tage initiativer af den karakter, som rapportens anbefalinger lægger op til.
- Jeg vil som nævnt ikke her i dag gå nærmere ind på de enkelte anbefalinger, men vil blot komme med følgende generelle bemærkninger: Teknologirådets rapport lægger som nævnt op til, at der skal  ske  ændringer  af  reglerne  om  borgernes  indsigt  i den offentlige forvaltning samt om borgernes inddragel- se i sagsbehandlingen. En  række  af  rapportens  anbefalinger  er  baseret  på  det synspunkt, at man må sikre, at lovgivningen følger med den  teknologiske udvikling. Der er endvidere i  rappor- ten  anbefalinger om borgernes  ret  til  indsigt, som ikke kan siges at være omfattet af de allerede gældende for- valtningsretlige regler. Jeg er naturligvis helt enig i, at lovgivningen i fornødent omfang skal tilpasses den teknologiske udvikling, og jeg kan i den forbindelse henvise, at regeringen i 2002 ned- satte en Offentlighedskommission, som har til opgave at
- fremkomme med forslag til en ny samlet offentligheds- lov. Offentlighedskommissionen har blandt andet til opgave netop at tilpasse offentlighedsloven til den øgede digita- lisering.  Endvidere har  kommissionen  til  formål  at  ud- bygge  lovens  grundlæggende  princip  om  åbenhed  og demokratisk  kontrol.  Kommissionens  arbejde  skal  om- fatte alle spørgsmål med tilknytning til offentlighedslo- ven, som kommissionen finder relevante. Offentlighedskommissionens drøftelser omfatter på den baggrund flere af rapportens anbefalinger om både ind- sigt og hensynet til, at lovgivningen følger med den tek- nologiske udvikling. Det  er  derfor  min  opfattelse,  at  man  må  afvente,  at kommissionen færdiggør sit arbejde, før man kan udtale sig nærmere om, hvorvidt der indenfor dette område er behov for lovændringer af den karakter, som der lægges
- op til i Teknologirådets rapport. Men jeg vil gerne alle- rede nu sige, at jeg ser meget frem til den brede diskus- sion  om blandt  andet  teknologiens  betydning  for vores offentlighedsordning,  som  vi  helt  naturligt  vil  få,  når kommissionens betænkning foreligger. 4. Jevigernsoafslutninunderstregeadeefter min opfattelse er værdifuldt, at Teknologirådet har taget fat på emnet om betydningen af den teknologiske udvik- ling for borgernes rettigheder. Der er tale om et betyd- ningsfuldt og centralt emne. Selvom  Justitsministeriet  ikke  finder,  at  der  på  nuvæ- rende  tidspunkt  er  grundlag  for  at  tage  initiativer  på baggrund af rapportens anbefalinger, er det således min opfattelse, at rapporten er et nyttigt bidrag til den løben- de debat på dette område.