Justitsministeriet Civil- og Politiafdelingen Kontor: Politikontoret Sagsnr.: 2006-150-0192 Dok.: TPE40099 Slotsholmsgade 10 Telefon: 33 92 33 40 E-post: [email protected] 1216 København K Telefax: 33 93 35 10 Internet: http://www.jm.dk BB Besvarelse esvarelse af spørgsmål nr. 180 fra Folketingets Retsudvalg (Alm. del). Spørgsmål: ”Ministeren bedes redegøre for, om hvilket omfang Hjemmeværnet kan bistå poli- tiet med afvikling af større arrangementer som Superligafodboldkampe og lignen- de, hvilke regler gælder herfor, og vil ministeren være indstillet på at udstede nærmere retningslinjer for, i hvilket omfang og på hvilken måde Hjemmeværnet kan bistå politiet på dette område.” Svar: Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en udtalelse fra Rigspo- litiet, der har oplyst følgende: ”I Rigspolitichefens kundgørelse B nr. 2 om bistandsydelse m.v. er der bl.a. fastsat nærmere bestemmelser om forsvarets, herunder hjemmeværnets, assistance til politiet. Det fremgår af kundgørelsen, at der i forbindelse med forsvarets assistance til politiet sondres mellem ”almindelig hjælp” og ”særlig hjælp”. ”Almindelig hjælp” omfatter tilfælde, hvor der ydes hjælp i begrænset omfang med for- svarets særlige materiel og/eller personel, mens ”særlig hjælp” omfatter tilfælde, hvor der ydes politiet hjælp til opretholdelse af sikkerhed, fred og orden eller til forhindring og efterforskning af forbrydelser, og hvor der kan blive tale om at bistå politiet direkte under udøvelse af dets magtbeføjelser. Bortset fra tilfælde, hvor øjeblikkelig hjælp er påkrævet, må anmodning om ”særlig hjælp” fra forsvaret ikke fremsættes uden indhentet bemyndigelse fra Justitsministeriet via Rigspolitichefen. Under normale omstændigheder vil politiet kunne have behov for at søge bistand fra hjemmeværnet med henblik på varetagelsen af visse opgaver, der har en sådan karakter eller et sådant omfang, at politiets egne ressourcer enten er utilstrækkelige eller mere
- hensigtsmæssigt bør anvendes på anden vis, og som ikke nødvendigvis bør forbeholdes politiuddannet personale. Det drejer sig bl.a. om færdselsregulerende opgaver i forbindelse med større offentlige arrangementer m.v. samt afsøgning af større områder med henblik på lokalisering af forsvundne personer og genstande. Bistanden bør derimod ikke omfatte opgaver, der ef- ter omstændighederne vil kunne have karakter af fysisk magtanvendelse, eller opgaver med henblik på at bringe strafbar virksomhed til ophør samt efterforske og forfølge strafbare forhold. Rigspolitichefen har i en rundskrivelse af 20. januar 2006 over for politikredsene præci- seret, at hjemmeværnet ikke bør anvendes til løsning af færdselsreguleringsopgaver i forbindelse med politiets kontrolvirksomhed på færdselsområdet eller til opretholdelse af den offentlige orden og sikkerhed ved f.eks. fodboldkampe. En arbejdsgruppe med deltagelse af repræsentanter for politiet og forsvaret overvejer i øvrigt for tiden det fremtidige samarbejde mellem politi og forsvar i lyset af bl.a. de om- lægninger, der følger af forsvarsforliget fra 2004. Når arbejdsgruppens anbefalinger fo- religger, vil Rigspolitichefen overveje behovet for eventuelt at fastsætte yderligere ret- ningslinjer på området.”