Justitsministeriet Civil- og Politiafdelingen Kontor: Politikontoret Sagsnr.: 2006-150-0190 Dok.: LBN41217 Slotsholmsgade 10 Telefon: 33 92 33 40 E-post: [email protected] 1216 København K Telefax: 33 93 35 10 Internet: http://www.jm.dk BB Besvarelse esvarelse af spørgsmål nr. 171 fra Folketingets Retsudvalg (Alm. del). Spørgsmål: ”Siden offentliggørelsen af regeringens handlingsplan for terrorbekæmpelse (No- vember 2005) har det stået klart, at regeringen administrativt ønsker at overføre "hovedparten af Rigspolitiets Nationale Efterforskningsstøtte Center (NEC) til Po- litiets Efterretningstjeneste".   Ministeren bedes på den baggrund nærmere redegøre for, hvilke af NECs an- svarsområder, som skal overflyttes til PET, hvor mange ansatte/årsværk PETs an- sattestab vil blive forøget med, og hvor meget PETs budget vil blive forøget med grundet overflytningen? Ministeren bedes på den baggrund redegøre for, hvorfor en så – må man antage – omfattende omorganisering af Rigspolitiets nuværende struktur og begrundelser herfor ikke er medtaget i regeringens udkast til forslag til politi- og domstolsre- form af 15. december 2005 andet end som en bemærkning i lovforslagets be- mærkninger?”   Svar: Som det fremgår af den tværministerielle arbejdsgruppes rapport om det danske samfunds ind- sats og beredskab mod terror, har arbejdsgruppen anbefalet, at dele af Rigspolitichefens Nationa- le Efterforskningsstøttecenter (NEC) overføres til Politiets Efterretningstjeneste (PET). Som det fremgår af regeringens handlingsplan for terrorbekæmpelse, har regeringen besluttet at gennemføre anbefalingen i rapporten med det formål at styrke den operative indsats på terrorom- rådet. I lyset af den aktuelt generelt forhøjede terrortrussel i forhold til den vestlige verden sigter den anbefalede overførsel således først og fremmest på at skabe grundlag for en yderligere styrkelse af den operative (efterforskningsmæssige) indsats på terrorområdet. Samtidig sker overførslen
- for at sikre, at den alvorligste organiserede kriminalitet bliver håndteret af en ny og større orga- nisation, der vil have en større samlet tyngde end de to afdelinger i dag. Udvidelsen af PET’s arbejdsområde til også at omfatte den alvorligste organiserede kriminalitet vil ske administrativt ved en ændring af bestemmelserne om Politiets Efterretningstjeneste af 9. maj 1996. I den forbindelse skal der fastsættes klare kriterier, der afgrænser de former for orga- niseret kriminalitet, som PET herefter skal beskæftige sig med. Som jeg oplyste i min besvarelse af 19. januar 2006 af spørgsmål nr. 139 fra Folketingets Rets- udvalg (Alm. Del), har organisationsomlægningen været genstand for drøftelser mellem Justits- ministeriet og Rigspolitichefen, Rigsadvokaten, Politimesterforeningen, Politidirektøren i Kø- benhavn, Politiforbundet i Danmark og Politifuldmægtigforeningen. Som anført i min samtidige besvarelse af spørgsmål nr. 157 fra Retsudvalget, er der på baggrund af disse drøftelser nu i denne kreds enighed om de overordnede rammer for organisationsomlæg- ningen.   Efter oplægget til organisationsomlægningen vil der blive overført i alt ca. 160 stillinger til PET, mens der forbliver ca. 120 stillinger i Politiafdelingen. Der bliver tale om at overføre Rigspolitiets Aktionsstyrke, vidnebeskyttelsen, forhandlergruppen, observations- og teknikgruppen til PET. Herudover vil der blive overført en række efterforskere, analytikere og administrativt personale til PET. Den type af kriminalitet, der tænkes overført til PET’s ansvarsområde, er alene den alvorligste organiserede kriminalitet. Herved menes efter oplægget kriminalitet, der er kendetegnet ved at have en professionel, international eller grænseoverskridende karakter, og som begås under an- vendelse af vold, trusler og våben i svært tilgængelige miljøer, hvor sikkerhedsniveauet er højt.   PET får efter oplægget adgang til Politiets Efterforskningsstøtte Database. Det vil på denne bag- grund være PET, der, navnlig på grundlag af oplysninger i moniteringsafsnittet for den alvorlig- ste bande- og netværkskriminalitet i Politiets Efterforskningsstøtte Database, får ansvaret for at følge op på moniteringen, udarbejde efterforskningsoplæg og i givet fald træffer afgørelse om videregivelse af disse sager til den lokale politikreds.   Efterforskningen forankres herefter i den relevante politikreds efter nærmere aftale med denne og gennemføres med udgangspunkt i det sædvanlige bistandskoncept. Det betyder, at der fortsat – på samme måde som hidtil – vil blive ydet bistand fra centralt hold til politikredsene.
- Når efterforskningen forankres i en politikreds, vil sagerne blive behandlet efter de almindelige regler i retsplejeloven, herunder for så vidt angår tilsyn og kontrol af vedkommende statsadvo- kat. Og i modsætning til ordningen for PET’s hidtidige virksomhedsområde, vil eksempelvis telefonaflytninger blive iværksat af politikredsen – under tilsyn af statsadvokat – og ikke af PET. PET’s håndtering af området vil yderligere været undergivet de samme kontrolmekanismer som den øvrige del af PET’s virksomhed, dvs. ”Wamberg-udvalget” og Folketingets udvalg vedrø- rende efterretningstjenesterne. Selve overvågningen af denne alvorligste form for organiseret kriminalitet – dvs. indsamlingen af oplysninger fra navnlig politikredsene – forbliver efter oplægget i Politiafdelingen og føres fortsat i Politiets Efterforskningsstøtte Database under tilsyn af Datatilsynet.   Både det Nationale Efterforskningsstøtte Center (NEC) og Politiets Efterretningstjeneste hører under rigspolitichefen. En overførsel af dele af det Nationale Efterforskningsstøtte Center til Po- litiets Efterretningstjeneste kan ske i form af en intern omorganisering af Rigspolitiet, der ikke kræver lovændringer.   På denne baggrund indeholder det udkast til lovforslag om en politi- og domstolsreform, som blev sendt i høring den 16. december 2005, ikke forslag til lovændringer vedrørende en overfør- sel af dele af det Nationale Efterforskningsstøtte Center til Politiets Efterretningstjeneste, jf. også pkt. 4.1 (afsnit II) i lovudkastets almindelige bemærkninger.