Justitsministeriet Civil- og Politiafdelingen Kontor: Færdsels- og våbenkonto- ret Sagsnr.: 2006-150-0180 Dok.: ANA40463 Besvarelse af spørgsmål nr. 151 fra Folkeeeetingets tingets Retsudvalg. Spørgsmål: ”Mener ministeren, at det er en farbar vej yderligere at skærpe straffen for besiddelse af  de  forbudte  knive,  f.eks.  således  at  alene  det  at  medbringe  en  kniv  uden  for  sit hjem gøres til en skærpende omstændighed?” Svar: Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet udtalelser fra Rigsadvoka- ten, Foreningen af Politimestre i Danmark og Politidirektøren i København. Rigsadvokaten har bl.a. oplyst følgende: ”Som nævnt i forbindelse med besvarelsen af spørgsmål nr. 150 fra Folketingets Retsud- valg  blev  der  ved  lov  nr.  217  af  31.  marts  2004  om  ændring  af  våbenloven  gennemført skærpelser af straffen for ulovlig besiddelse af kniv mv.    Besiddelse af knive, der er omfattet af våbenbekendtgørelsens § 14 (f.eks. springknive, en- håndsbetjente foldeknive, butterflyknive mv.), på bopælen og andre ikke offentligt tilgæn- gelige steder straffes i førstegangstilfælde med en bøde på 3.000 kr. I andengangstilfælde anvendes ligeledes bøde. Bæres en sådan (i sig selv ulovlig) kniv på et offentligt tilgængeligt sted eller et andet sted, der er omfattet af våbenlovens § 4, stk. 1, er udgangspunktet en bøde på 5.000 kr. I anden- gangstilfælde  nedlægges  som  nævnt  under  spørgsmål  nr.  150  påstand  om  en  kortere  fri- hedsstraf.   Det medfører således allerede i dag en højere straf, hvis en ulovlig kniv medbringes på et offentligt  tilgængeligt  sted,  på  uddannelsessteder,  i  ungdomsklubber,  fritidsinstitutioner mv.   
- Under  hensyn  til  den  skærpelse  af  straffen  for  overtrædelse  af  våbenlovgivningens  be- stemmelser om knive, der skete ved lovændringen i 2004, finder jeg i øvrigt ikke, at der al- lerede på nuværende tidspunkt er behov for at overveje yderligere forhøjelser af straffene.”   Foreningen af Politimestre i Danmark har oplyst følgende: ”Foreningen henviser til den redegørelse for strafudmålingsprincipperne, der er indeholdt i Rigsadvokatens meddelelse nr. 6/2005. Det fremgår bl.a. heraf, at det allerede nu tillægges skærpende  betydning,  at  et  forbudt  våben  medbringes  på  offentligt  tilgængelige  steder, herunder i uddannelsesinstitutioner m.v.   Det er foreningens vurdering, at de nugældende strafpositioner er hensigtsmæssigt afbalan- ceret.” Politidirektøren i København har oplyst følgende: ”Politidirektøren  er  bekendt  med  Rigsadvokatens  høringssvar,  som  Politidirektøren  kan henholde sig til.” Justitsministeriet  kan  henholde  sig  til  det  af  Rigsadvokaten,  Politimesterforeningen  i  Danmark og Politidirektøren i København anførte.