Justitsministeriet
Civil- og Politiafdelingen
Kontor:
Færdsels- og våbenkonto-
ret
Sagsnr.:
2006-150-0180
Dok.:
ANA40461
Besvarelse af spørgsmål nr. 150
00
0 fra Folkeeeetingets
tingets Retsudvalg.
Spørgsmål:
Ministeren bedes vurdere effekten af de stramninger, som er foretaget i våbenloven
vedrørende knive, herunder redegøre for udviklingen i antal knivoverfald.
Svar:r:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet udtalelser fra Rigsadvoka-
ten, Foreningen af Politimestre i Danmark og Politidirektøren i København.
Rigsadvokaten har oplyst følgende:
Ved lov nr. 217 af 31. marts 2004 blev der gennemført ændringer i våbenlovens regler om
forbud mod at bære kniv samt en skærpelse af straffen for ulovlig besiddelse af kniv mv.
Loven trådte i kraft den 2. april 2004.
Lovændringen i 2004 medførte, at der herefter kun kan bæres foldeknive med en klinge på
højest 7 cm på offentligt tilgængelige steder mv., jf. våbenlovens § 4, stk. 1, hvis foldekni-
ven ikke kan fastlåses i udfoldet position. Samtidig blev det stedlige anvendelsesområde
for forbudet mod at bære kniv i § 4, stk. 1, udvidet, således at forbudet nu udover offentligt
tilgængelige steder også omfatter uddannelsessteder, ungdomsklubber, fritidsordninger og
lignende.
Ved lovændringen blev straffene for ulovlig besiddelse af kniv mv. på offentligt til-
gængelige steder, jf. § 4, stk. 1, skærpet i gentagelsestilfælde. Endvidere blev bøderne for
besiddelse af ulovlige knive på bopælen mv. (f.eks. springknive, enhåndsbetjente foldekni-
ve og butterflyknive mv.), der er omfattet af våbenbekendtgørelsen, skærpet.
Strafskærpelsen betyder bl.a., at der allerede ved en andengangsovertrædelse af vå-
benlovens § 4, stk. 1, nedlægges påstand om en korterevarende frihedsstraf.