Besvarelse af spørgsmål nr. 132 af 19. december 2005 fra Folketingets Retsudvalg.
Spørgsmål:
         â€Ministeren bedes redegøre for det nordiske samarbejde pÃ¥ ministerens omrÃ¥de, herunder
- det løbende/stående samarbejde, og
- ad hoc-samarbejde (som f.eks. med hensyn til organiseret kriminalitet).â€
Svar:
1. De nordiske justitsministre har bl.a. et samarbejde inden for Nordisk Ministerråd. Samarbejdet bygger – ligesom det øvrige nordiske samarbejde i Nordisk Råd - på en lang tradition, der siden 1962 har været forankret i en nordisk samarbejdsaftale (Helsingfors-aftalen).
Det er et grundlæggende princip for de nordiske justitsministres samarbejde i Nordisk Råd, at samarbejdet skal styrke de demokratiske beslutningsprocesser i de nordiske lande og fremme retssikkerheden. Målet er, at lovgivningen skal være lettere tilgængelig for borgerne gennem et samarbejde om indhold og udformning af love og andre regler. Samarbejdet sigter således mod nordisk retsenhed, uden at dette indebærer, at reglerne nødvendigvis skal være identiske.
De nordiske justitsministre, som har det overordnede ansvar for lovsamarbejdet, behandler på deres årlige møde aktuelle sager af fælles nordisk interesse. Justitsministrene har nedsat en fast embedsmandskomité for lovgivningsspørgsmål (EK-Lov), der består af embedsmænd med ansvar for lovgivningsarbejdet i de nordiske landes justitsministerier. Komitéen forbereder og følger op på justitsministrenes årlige møde.
EK-Lov kan nedsætte arbejdsgrupper til at løse særlige opgaver i lovsamarbejdet. Arbejdsgrupperne kan bl.a. have til opgave at afholde seminarer og udarbejde rapporter og forslag om bestemte emner. Â
Som et aktuelt eksempel kan nævnes en arbejdsgruppe om revision af den nordiske straffuldbyrdelsesordning, som EK-Lov nedsatte i 2005. Ifølge sit mandat skal arbejdsgruppen overveje og vurdere behovet for at udarbejde et forslag til revision af de fællesnordiske love om fuldbyrdelse af straf mv.
De nordiske justitsministre har endvidere nedsat en række arbejdsgrupper af mere permanent karakter. Det drejer sig bl.a. om den nordiske familieretsgruppe og den nordiske strafferetsekspertgruppe.
Â
En yderligere arbejdsgruppe under Nordisk Ministerråd, som vedrører Justitsministeriets område, er arbejdsgruppen om dyresundhed og dyrevelfærd, der blev nedsat i 2004 af embedsmandskomitéen for levnedsmiddelspørgsmål. Arbejdsgruppen skal ifølge sit mandat medvirke til at udvikle det nordiske samarbejde om dyresundhed og dyrevelfærd, herunder styrke indsatsen for dyrevelfærd med fokus på fælles nordiske prioriteringer.
De nordiske justitsministre vedtog under det danske formandskab i 2005 et revideret samarbejdsprogram: â€Program og principper for det nordiske justitssamarbejdeâ€. Heri er der en nærmere omtale af samarbejdets indhold og af en række spørgsmÃ¥l, der knytter sig til samarbejdet. Samarbejdsprogrammet vedlægges.
2. De nordiske lande har også et samarbejde inden for Østersø Task Forcen vedrørende Organiseret Kriminalitet (Task Force on Organised Crime in the Baltic Sea Region). I dette samarbejde deltager desuden en række andre lande fra Østersø-regionen.
Når det gælder bekæmpelse af kriminalitet, er der endvidere et løbende, ofte mere uformelt samarbejde mellem de retshåndhævende myndigheder i de nordiske lande - både i forbindelse med udvikling og koordinering af mere generelle indsatser og ved håndteringen af konkrete sager. Det kan som eksempel nævnes, at dansk politi har et tæt samarbejde med de andre nordiske lande om bekæmpelse af IT-kriminalitet og børnepornografi.
3. Som det fremgår, hviler det nordiske samarbejde på Justitsministeriets område ikke alene på mere formaliserede komiteer, arbejdsgrupper mv.
Der er endvidere – også udover det, der er anført ovenfor - i betydeligt omfang et mere uformelt, herunder ad hoc-præget, samarbejde.
Â