Justitsministeriet Lovafdelingen Dato: 28. oktober 2005 Kontor: Menneskeretsenheden Sagsnr.: 2005-792-0118 Dok.: MLP40100 Slotsholmsgade 10 Telefon: 33 92 33 40 E-post: [email protected] 1216 København K Telefax: 33 93 35 10 Internet: http://www.jm.dk O V E R S I G T over høringssvarene vedrørende   Kommissionens forslag til forordning om oprettelse af Den Eu- ropæiske Unions Agentur for Grundlæggende Rettigheder og forslag til afgørelse om b e- myndigelse af Agenturet til at udføre opgaver på de områder, d   er er nævnt i Afsnit VI i Traktaten om Den Europæiske Union. I.   Høringen Forslagene har været sendt i høring hos: Advokatrådet,  Amnesty  International,  Den  Danske  Helsinki  Komité,  Dansk  Røde  Kors,  Institut for  Menneskerettigheder,  Den  Danske  Dommerforening,  Dommerfuldmægtigforeningen,  Dom- stolsstyrelsen,  Landsforeningen  af  beskikkede  advokater,  Politiforbundet  i  Danmark,  Politifuld- mægtigforeningen, Foreningen af Politimestre i Danmark, Rigsadvokaten, Rigspolitichefen, Poli- tidirektøren i København og Statsadvokaten for Særlige Internationale Straffesager. II.  Bemærkninger Dansk  Røde  Kors,  Dommerfuldmægtigforeningen,  Domstolsstyrelsen,  Landsforeningen  af  bee- skikkede advokater, Foreningen af Politimestre i Danmark, Rigspolitiet og Politidirektø øø øren ren i Køø- benhavnhavn har ikke bemærkninger til forslagene.
- Rigsadvokaten støtter oprettelsen af Agenturet samt forslaget om at give Agenturet kompetence til at indsamle og analysere oplysninger og data på området for politisamarbejde og retligt samarbej- de i kriminalsager.   Advokatrådet anfører, at man forholder sig positivt over for oprettelsen af et EU-agentur, som kan øge kendskabet til og bevidstheden om grundlæggende rettigheder i Unionen og bidrage til at sikre fuld respekt for disse rettigheder ved udarbejdelsen og gennemførelsen af EU’s politikker. Advo- katrådet kan endvidere støtte, at Agenturet skal fungere på baggrund af uafhængighed og eksperti- se. Amnesty International bemærker, at der ikke er tvivl om, at forslagene er af stor betydning, og at etableringen  af  Agenturet  udgør  et  vigtigt  skridt  i  EU’s  proces  med  at  definere  sin  politik  for overholdelse af menneskerettigheder indenfor egne grænser. Amnesty understreger imidlertid, at dette er grunden til, at Amnesty samtidig er meget kritisk over for forslagene – ikke på grund af Agenturets handlemuligheder, men på grund af de områder, Agenturet vil blive udelukket fra at beskæftige sig med.     Amnesty anfører, at det er nødvendigt at etablere et agentur, der kan identificere svagheder i den måde, hvorpå menneskerettigheder overholdes i EU, ikke alene på EU-niveau, men også i med- lemsstaterne. Amnesty bemærker i den forbindelse, at der allerede i dag foregår megen monitore- ring, der udføres af Europarådet, FN-organer, EU-netværket af uafhængige menneskerettigheds- eksperter,  nationale  menneskerettighedsinstitutter  og  NGO’er,  men  at  der  mangler  et  organ,  der kan analysere og omforme al denne information til forslag til løsninger, der kan afhjælpe proble- merne, og implementere det i EU’s rammer. Dette er efter Amnestys opfattelse præcis den opgave, som Agenturet skal kunne løse.   Den Danske Helsinki Komité fremhæver, at Agenturet bør være et uafhængigt center for sagkund- skab  vedrørende  fundamentale  rettigheder  og  disses  overholdelse,  og  at  Agenturets  virksomhed bør baseres på dataindsamling, analyser, netværk og generel promovering af chartret.   Komitéen kan tilslutte sig, at Agenturet skal give de relevante institutioner og organer i EU samt de enkelte stater det fornødne grundlag for beslutninger og politikformuleringer. Endvidere tilslut- ter  Komitéen  sig,  at  Agenturets  geografiske  fokus  udover  EU’s  nuværende  medlemsstater  også skal  omfatte  aktuelle  og  potentielle  kandidatlande  såvel  som  samarbejdslande  som  landene  på Vest  Balkan  og  Naboskabs-programlandene,  ligesom  Komitéen  kan  støtte,  at  den  årlige  rapport om hvert enkelt lands menneskerettighedssituation også belyser eksempler på god praksis.   Med henblik på en hensigtsmæssig arbejdsdeling mellem Agenturet og Europarådet ser Komitéen gerne,  at  en  samarbejdsaftale  mellem  Agenturet  og  Europarådet  sendes  i  høring  blandt  inter-
- esserede parter, ligesom Komitéen fremhæver, at samarbejdsaftaler med OSCE og FN også fore- kommer relevante. Endelig påpeger Komitéen behovet for, at det sikres, at de større internationale menneskerettighedsorganisationer  som  Amnesty  International,  International  Commission  of  Ju- rists, International Helsinki Federation, Human Rights Watch og International Red Cross inddra- ges i Agenturets arbejde og tilrettelæggelsen heraf. Institut  for  Menneskerettigheder r  hilser  forslaget  om  oprettelse  af  EU’s  Agentur  for  Grundlæg- gende Rettigheder velkomment. Det er Instituttets opfattelse, at Agenturet vil være et positivt bi- drag til styrkelse af det menneskeretlige regime i Europa, og at det ville kunne udfylde eksisteren- de “huller” i systemet. Instituttet bemærker endvidere, at det er positivt, at de opgaver, som Det Europæiske  Center  for  Overvågning  af  Racisme  og  Fremmedhad  (EUMC)  hidtil  har  udført,  vil blive videreført som en fast opgave for Agenturet.   Instituttet  understreger  vigtigheden  af,  at  Agenturets  bestyrelse  bliver  sikret  uafhængighed,  og foreslår på den baggrund, at nationale menneskerettighedsinstitutioner eller lignende uafhængige institutioner  nominerer  medlemmerne  af  bestyrelsen.  Herudover  er  det  Instituttets  opfattelse,  at sammensætningen af Forretningsudvalget reelt giver Kommissionen en vetoret, som ikke harmo- nerer  med  Agenturets  uafhængighed.  Ligeledes  finder  Instituttet,  at  det  forekommer  uhensigts- mæssigt og stridende mod Agenturets uafhængighed, at Kommissionen efter artikel 5 skal vedtage den  flerårige  ramme  for  Agenturet,  hvilket  efter  Instituttets  opfattelse,  bør  være  en  opgave  for bestyrelsen og forretningsudvalget.    Instituttet henholder sig i øvrigt til de bemærkninger, som Instituttet sammen med de øvrige natio- nale  menneskerettighedsinstitutioner  i  Europa  tidligere  i  år  har  afgivet  til  EU-Kommisionen  i relation til forslaget til forordningen. Af disse bemærkninger fremgår bl.a., at det er nødvendigt at have en konstruktiv dialog mellem Agenturet og nationale menneskerettighedsinstitutioner, og at institutionerne bør inddrages aktivt i rådgivende og kontrollerende funktioner.  I den forbindelse findes forslaget om et ”Grundlæggende Rettigheders Forum” ikke at tildele det civile samfund en tilstrækkeligt fremtrædende rolle.   Det anføres endvidere, at der vil kunne hentes inspiration i direktiv 95/46/EC om beskyttelse af fysiske  personer  i  forbindelse  med  behandling  af  personoplysninger,  idet  der  i  forbindelse  med dette  direktiv  er  nedsat  en  gruppe,  der  overvåger  implementeringen  af  direktivet,  og  udarbejder udtalelser og indstillinger til Kommissionen.