Justitsministeriet Kontor: Lovafdelingen Sagsnr.: 2005-792-0161 Dok.: LOJ40336 Besvarelse af spørgsmål nr. 128 af f 13. december 2005 fra Follllketingets ketingets Retsudvalg. Spørgsmål: ”Ministerens kommentar udbedes til artiklen i Fyens Stiftstidende 13/12-05: "Arrest- hus-krav til Folketinget", herunder i relation til det forhold, at der ikke var plads til den tydeligt selvmordstruede mand i det psykiatriske system.” Svar: 1. D en konkre te sag, som er omtalt i artiklen Direktoratet for Kriminalforsorgen har oplyst, at institutionerne har pligt til skriftligt at indberet- te  alle  selvmord  og  selvmordsforsøg  til  direktoratet.  Indberetningerne  gennemgås  bl.a.  for  at vurdere, om der er begået fejl eller forsømmelser, eller om sagen f.eks. giver anledning til ænd- rede procedurer eller retningslinier. I forhold til den sag, som er omtalt i artiklen, er denne genn- nemgang  endnu  ikke  afsluttet,  men  direktoratet  har  oplyst,  at  det  ikke  er  korrekt  som  anført  i artiklen,  at  den  pågældende  inden  selvmordsforsøget  havde  været  søgt  overført  til  psykiatrisk afdeling og blev afvist. Direktoratet har endvidere oplyst, at Folketingets Ombudsmand orienteres om alle dødsfald, he r- under  selvmord,  og  selvmordsforsøg  i  Kriminalforsorgens  institutioner.  I  overensstemmelse hermed er ombudsmanden også orienteret om den første indberetning i denne sag, ligesom   om- budsmanden efterfølgende vil modtage hele sagen, he runder lægelige udtalelser m.v.   til oriente- ring. Ombudsmanden  kan  beslutte  at  tage  sagen  op  til  nærmere  undersøgelse,  hvis  han  finder grundlag for det. 2. Ventetider til det psykiatriske system mv. Det  fremgår  af  de  europæiske  fængselsregler,  at  personer,  som  konstateres  at  være  sindssyge, ikke bør anbringes i fængsler, og at der skal træffes foranstaltning til hurtigst muligt at flytte dem til passende psykiatriske institutioner.    Som  det  fremgår  af  b esvarelsen  af  14.  december  2005  af  spørgsmål  nr.  33  fra    Folketingets Retsudvalg,  er  Kriminalforsorgen  til  stadighed  opmærksom  på,  om  der  generelt  er  ventetider
- eller  problemer  i  øvrigt,  som  giver  anledning  til  initiativer  over   for  sundhedsmyndighederne. Endvidere   fremgår    det   af   besvarelsen,   at   et   udvalg   under   Sundhedsstyrelsen   vedrørende retspsykiatri   med   deltagelse   af   repræsentanter   fra   bl  .a.   Direktoratet   for   Kriminalforsorgen, Sundhedsministeriet og Socialministeriet i 1995 afgav en redegørelse, hvori udv alget indstillede, at ventetiden for alle retspsykiatriske patienter ikke måtte være mere end syv dage. I september/oktober 2005 foretog Kriminalforsorgen en høring af fængsler og arresthuse for at få et mere aktuelt billede af, hvor mange indsatte der ventede på at blive overført til det psykiatriske behandlingssystem. Som det fremgår af besvarelsen af 16. december 2005 af spørgsmål nr. 96 fra  Folketingets  Retsudvalg,  viste  høringssvarene,  at  af  fængslerne,  herunder  Københavns Fængsler, var der alene i to fængsler i hovedstadsområdet på daværende tidspunkt indsatte, som afventede overførsel til det psykiatriske system. To personer havde på daværende tidspunkt ven- tet i henholdsvis 4 og 5½ måned, men typisk var der tale om ventetid på højst en måned. I arrest- husene var der ingen psykotiske eller andre psykisk syge, der ventede på at blive overført til det psykiatriske system. Når der tidligere har været ventetider her, har der normalt højst været tale om en måned.   Hovedstadens Sygehusfællesskab oplyste på et møde i oktober 2005, at kapaciteten på Skt. Hans Hospital udvides med 30 retspsykiatriske sengepladser, hvoraf de 20 forventedes at være dispo- nible pr. 1. januar 2006 og de sidste 10 ultimo 2006. Hovedstadens Sygehusfællesskab har efter- følgende bekræftet, at de 20 pladser er disponible i løbet af januar 2006. På mødet i oktober 2005 oplyste Hovedstadens Sygehusfællesskab desuden, at de eksisterende retningslinier for visitation af  retspsykiatriske  patienter  for  tiden  revideres  med  særlig  fokus  på  problemet  med  ventere  i fængsler og arresthuse.  Direktoratet har aftalt med Hovedstadens Sygehusfællesskab, at der skal holdes et møde i marts 2006 med henblik på løbende at følge og drøfte udviklingen på området.   Som det tillige fremgår af besvarelsen af 16. december 2005 af spørgsmål nr. 96 fra Folketingets Retsudvalg, har direktoratet endvidere haft kontakt med Amtsrådsforeningen med henblik på at drøfte  ventetidsproblemets  aktuelle  omfang.  Amtsrådsforeningen  har  ultimo  november  2005 opgjort en undersøgelse af ventetiden til de psykiatriske afdelinger og konkluderer, at der ikke uden for Hovedstadens Sygehusfællesskab er ventetid for overførsel fra fængslerne. Enkelte am- ter har oplyst, at der kan gå nogle dage. Det er aftalt med Amtsrådsforeningen, at Kriminalfor- sorgen og foreningen tager kontakt til hinanden, hvis en stigning i ventetiden eller konkrete sager giver anledning til det. Folketinget rettede den 30. marts 2004 en forespørgsel til indenrigs- og sundhedsministeren, ju- stitsministeren og socialministeren om regeringens politik for at imødegå udviklingen af antallet
- af psykisk syge kriminelle. Forespørgslen mundede ud i en vedtagelse (V 72), hvori regeringen opfordres til at intensivere den forebyggende indsats i forhold til psykisk syge, der begår krimi- nalitet. På baggrund af denne vedtagelse er en arbejdsgruppe under Indenrigs- og Sundhedsministeriet med deltagelse fra alle tre ministerier i færd med at afslutte arbejdet på en rapport til Folketinget, som  skal  afdække  problemstillingen  om  psykisk  syge  og  kriminalitet  nærmere.  Rapporten  vil endvidere indeholde en række anbefalinger til konkrete tiltag på området. Rapporten ventes fær- dig ultimo januar 2006.       3. Forebyggende tiltag for at bekæmpe selvmord og selvmordsforsøg mv. Der har gennem mange år været stor fokus på forebyggelse af selvmord og selvmordsforsøg m.v. i Kriminalforsorgens institutioner. Der har været igangsat en række tiltag for at forebygge selv- mord og selvmordsforsøg. Som  det  fremgår  af  besvarelsen  af   16.  december  2005  af  spørgs mål  nr.  97  fra   Folketingets Retsudvalg, er mange af disse tiltag – en    integreret    del    af    både    fængselsfunktionærernes    og    sundhedspersonalets    arbejde    og fængselsfunktionærernes  grunduddannelse.  F .eks.  skal  personalet  være  særligt  opmærksomme over for psykisk syge og indsatte, som vurderes at være selvmordstruede, og hvis personalet er eller   kommer   i   besiddelse   af   oplysninger   om   adfærd,   der   kan   indikere,   at   en   indsat   er selvmordstruet, skal personalet udvise særlig agtpågivenhed. Af   mere   konkrete   tiltag,   der   er   iværksat   på   området,   kan   bl .a.   nævnes   etablering   af   en indberetningsordning,  hvor  institutionerne  på  skemaer  indberetter  oplysninger  om  selvmord, selvmordsforsøg og dødsfald, efteruddannelse af   arresthuspersonale om selvmordsforebyggelse, ligesom der med ekstern konsulentbistand er udarbejdet en folder, som på en mere let tilgængelig måde  indeholder  oplysninger  om  risikofaktorer  og  risikoadfærd,  til  personalet.  Folderen  er  i øjeblikket  ved  at  bl ive  revideret.  Endvidere  kan  nævnes  bedre  og  tydeligere  registrering  i Kriminalforsorgens    elektroniske    Klientsystem    af,    hvorvidt    den    indsatte    vurderes    som selvmordstruet eller tidligere har forsøgt at begå selvmord,   samt retningslinier for videregivelse af  lægejournal  i  forbindelse  med  overførsel  mellem  institutioner,  så  modtagerinstitutionen  så tidligt som muligt kan træffe forholdsregler. Som  det  ligeledes  blev  oplyst  i  besvarelsen  af  16.  december  2005  af  spørgsmål  nr.  97  fra Folketingets Retsudvalg, er der med en bevilling på 240.000 kr. fra Socialministeriet iværksat et større  projekt  på  Kriminalforsorgens  Uddannelsescenter.  Projektet,  der  vedrører  uddannelse  af sundhedspersonale  i  arresthussektoren,  har  til  formål  at  forbedre  forebyggelsen  af  selvmord  og selvmordsforsøg blandt de indsatte.
- 4. Svage (forfulgte/truede) indsatte Såfremt Kriminalforsorgen , inden der træffes    beslutning om, hvor den indsatte skal udstå stra f- fen, er bekendt med oplysninger, der indikerer, at den indsatte f.eks. på grund af o mtale af krimi- naliteten i medierne risikerer at blive forfulgt af medindsatte, forsøges den indsatte placeret , hvor der er bedst mulighed for at beskytte den pågældende. Der kan også under afs oningsforløbet ske overførsel af  den indsatte til en anden institution, hvis hensyn til beskyttelse af den indsatte taler derfor.