Minister for Ligestilling

Ligestillingsafdelingen

Holmens Kanal 22

1060 København K

 

Tlf. 3392 3311

Fax. 3391 3115

E-mail [email protected]

 

KAP/ J.nr. D.2.1.28

Folketingets Politisk-Økonomiske Udvalg

 

 

 

 

 

Dato:   28 APR. 2006

 

 

 

Under henvisning til Folketingets Politisk-Økonomiske Udvalgs brev af 30. marts 2006 følger hermed – i 5 eksemplarer – minister for ligestillings svar på spørgsmål nr. 87 (PØU alm. del – Bilag 69, s. 20-21).

 

­

 

Spørgsmål nr. 87:

 

”Ministeren bedes oplyse, hvilke konkrete tiltag ministeren påtænker at iværksætte i Danmark for at tage EU-Komissionens årlige rapport om lighed mellem kvinder og mænd til efterretning, således at man fra dansk side kan dokumentere, at der er skabt bedre forudsætninger for, at danske kvinder kan forene arbejds- og familieliv (jf. PØU, alm. del - Bilag 69, s. 20-21)”

 

 

Svar:

Generelt stemmer Kommissionens forslag godt overens med de aktiviteter, som igangsættes i Danmark for at fremme ligestilling mellem kvinder og mænd.

 

Hvad angår de konkrete tiltag i forhold til at forene familie og arbejdsliv, har jeg bedt Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggender om et bidrag, og de har svaret følgende:

 

”Det er ministeriets opfattelse, at Danmark generelt er langt fremme med hensyn til mulighederne for at forene familie- og arbejdsliv - både for mænd og kvinder.

 

Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggender har i november 2005 afgivet en familiepolitisk redegørelse til Folketinget, hvori der bl.a. indgår en række initiativer om "plads til både arbejde og familie". Regeringen har endvidere nedsat Kommissionen om Familie- og Arbejdsliv, som skal komme med forslag til, hvordan samfundet kan indrettes mere fleksibelt og rummeligt for at imødekomme kravene til balance mellem arbejdsliv og familie- og fritidslivet.

 

Ministeriet vurderer på denne baggrund, at der ikke er specielt behov for yderligere initiativer.”

 

Jeg kan tilføje, at jeg desuden agter at følge op på rapportens anbefalinger ved at være positiv overfor etableringen af et ligestillingsinstitut, vedtagelsen af ”recast” ligebehandlingsdirektivet, vedtagelsen af en rådskonklusion om kvinder og sundhed, den årlige opfølgning på Beijing handlingsplanen, samt ved at promovere ligestillingsarbejdet blandt arbejdsmarkedets parter.

 

Fra dansk side støtter vi generelt Kommissionens årlige rapporter, fordi disse bidrager til at synliggøre ligestillingsarbejdet – både resultaterne og de kommende udfordringer. Rapporten er ikke til forhandling, og initiativerne i rapporten baserer sig alene på Kommissionens forestillinger om den fremtidige indsats, derfor kan medlemslandene også kun tage rapporten til efterretning.

 

 

 

 

 

Eva Kjer Hansen

 

 

 

/Vibeke Abel