J.nr. 2006-118-0083    Dato: Til Folketinget – -Økonomiske Udvalg Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 68 og 69 af 9. januar 2006 . (Alm. del). Kristian Jensen                                                   /Hans Refslund
Side 2 Spørgsmål 68: ”Ministeren bedes oversende notater m.v., som måtte være udarbejdet af Skatteministeriets d e- partement eller den daværende Told  - og Skattestyrelse i forbindelse med den løbende overvå  g- ning af Henriette Kjær og hendes ægtefælles øk onomi, som ifølge det endelige svar på spm. nr. S 1059 fandt sted fra 2002 og frem til januar 2005”. Svar: Der ses ikke i Skatteministeriet at foreligge notater som nævnt i spørgsmålet. SKAT er på baggrund af det stillede spørgsmål anmodet om at undersøge , om der i SKAT findes notater af den omhandlede karakter. Jeg vil vende tilbage til spørgsmålet, når dette er afklaret. Spørgsmål 69: ”Det fremgår af det endelige svar på spm. nr. S 1059, at det ikke er usædvanligt at SKAT nøje følger udviklingen i forbi ndelse med sager om konkursbehandlinger, som kan forventes at have pressens interesse. Hvor mange og hvilke andre sager, som har været genstand for presseomt  a- le, har SKAT fulgt nøje siden 2000? Kan en sådan flerårig overvågning foregå uden der træffes formel beslutning herom og uden notatpligt”. Svar: SKAT har i anledning af det stillede spørgsmål oplyst følgende: Beslutning om at følge udviklingen i sager om konkursbehandling, som må forventes at h  ave pressens interesse, er truffet på grundlag af de retnin gslinier, som Told- og Skattestyrelsen i 1996 fastsatte for ”Ledelsesmæssig opfølgning på vigtige og/eller principielle sager” i he n- holdsvis Told- og Skattestyrelsen og de regionale told- og skattemyndigheder. Omfattet heraf er bl.a. ”sager, som har eller  må forventes at være genstand for presseomt   ale”. Retningslinierne indeholder angivelse af ansvar og faglig opfølgning samt øvrig håndtering af sagerne på forskellige ledelsesniveauer. Retningslinierne tilsiger bl.a., at medarbejderen orienterer sin nærmest  e overordnede, hvis medarbejderen bliver opmærksom på en sag, der af den pågældende opfattes som vigtig og/eller principiel. Det besluttes herefter på ledelsesniveau, om sagen er af en sådan kara  kter, at chefer på højere n  iveauer, direktionen og eventuelt ministeren skal orienteres. Der er således tale om interne processuelle beslutninger, truffet på grundlag af generelle re  t- ningslinier. Beslutningerne er derfor ikke omfattet af notatpligt efter forvaltningslovens regler. Beslutningerne vil i øvrigt fremgå   af forelæggelser og/eller notater, som indgår i den enkelte sags dokumenter. For så vidt angår spørgsmålet om, hvor mange og hvilke andre sager der har været ge nstand for presseomtale, som SKAT har fulgt nøje siden 2000, kan det oplyses, at SKAT ikke fører   stati- stik over, hvilke og hvor mange sager der behandles efter de omtalte retningslinier for ledel- sesmæssig opfølgning.