STATSMINISTERIET Dato:   23. november 2005 Statsminister  Anders  Fogh  Rasmussens  svar  på  spørgsmål    1   -3,  5,  8,  9,  15  og  16-18 stillet af Det Politisk-Økonomiske Udvalg (alm.del). Spørgsmål 1: »Ministeren bedes oversende besvarelserne af de aktindsigtsanmodninger, som er be- skrevet  i  besvarelsen  af  alm.  del  –  spørgsmål  21,  FT  2004 -05,  2.  samling,  men  som ikke var færdigbehandlet da spørgsmålet blev besvaret.« Svar: Statsministeriet  vedlægger  de  af  ministeriets  afgørelser  medfølgende  bilag,  som  ikke var færdigbehandlet ved besvarelsen af det nævnte spørgsmål 21. Spørgsmål 2: »Ministeren bedes redegøre for, og så vidt muligt dokumentere, hvad Statsministeriets ledelse har gjort for at få Michael Kristiansen til at betale de ubetalte rejseafregninger  i forhold til Udenrigsministeriet, jf. besvarelsen af alm. del – spørgsmål 22, FT 2004 -05, 2. samling? Hvornår blev henholdsvis Statsministeriets departementschef og statsmin i- steren gjort bekendt med de ubetalte rejseafregninger overfor Michael Kristiansen?« Svar: Afregning for Michael Kristiansens tjenesterejser har været et anliggende mellem ham og  Udenrigsministeriet,  jfr.  besvarelsen  af  alm.  del  –  spørgsmål  22,  FT  2004 -05, 2. samling. I det omfang rykkerskrivelser er modtaget i Statsministeriets regnskabsafde- ling, er skrivelserne videregivet til Michael Kristiansen med pålæg om omgående a f- regning  direkte  i  forhold  til  Udenrigsministeriet.  Departementschefen  blev  i  efteråret 2003 orienteret om, at Udenrigsministeriet havde meddelt Michael Kristiansen, at man ./.
- 2 - ville overdrage inddrivelsen af to udestående fakturaer (på henholdsvis kr. 921,25 og kr.  107,90)  til  Den  Centrale  Inddrivelsesenhed  under  Told  og  Skat.  Det  udestående beløb  blev  indbetalt  til  Udenrigsministeriet  den  6.  november  2003,  jfr.  den  af  U den- rigsministeriet udarbejdede oversigt, som er bilagt besvarelsen af ovennævnte spørg   s- mål. Statsministeren blev som anført i besvarelsen af alm. del  –  spørgsmål 22, FT 2004  -05, 2. samling, før sommerferien i 2005 orienteret om, at Michael Kristiansen hav de ladet rejseafregninger trække unødigt ud. Spørgsmål 3: »Ministeren bedes i forlængelse af besvarelsen af alm. del    – spørgsmål 23, FT 2004 - 05, 2. samling, redegøre for om og hvordan Statsministeriet og andre ministerier under valgkampen i 2005 sørgede  for at de særlige rådgivere ikke havde adgang til minister   i- ets netværk og e  -post-system m.v.« Svar: Ved valgudskrivelsen blev der pr. brev overbragt Statsministeriets pressechef medde- lelse om, at han blev fritaget fra arbejdet som  pressechef i valgkampsperioden, og at han i fritagelsesperioden ikke måtte have sin daglige gang i ministeriet. Endv idere blev det meddelt, at adgangen til ministeriets netværk og e  -post-system ville blive lukket i samme periode. For  så  vidt  angår  adgangen  til  ministeriets  n  etværk  og  e  -post-system  blev  presseche- fens  stationære  pc  i  ministeriet  frakoblet  edb  -netværket  og  lukket  ved  valgudskrive  l- sen. Det samme gjaldt pressechefens ADSL-opkobling til Statsministeriets netværk. For  de  øvrige  ministeriers  vedkommende  er  der  indh entet  bidrag  fra  ministerierne  til besvarelse af spørg smålet. Udenrigsministeriet, Miljøministeriet, Minist eriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri, Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggender samt Transport- og Energiministeriet har oplyst, at der ikke var ansat særlige rådgivere i ministerierne ved valgets udskrive   l- se.
- 3 - De øvrige ministerier har o plyst følgende: Finansministeriet »Det  kan  oplyses,  at  Finansministeriet,  ved  valgudskrivelsen  i  2005,  fulgte  samme procedure som Statsministeriet.« Øko  nomi - og Erhvervsministeriet »Ved valgudskrivelsen blev der pr. brev overbragt Økonomi  - og Erhvervsministeriets pressechef meddelelse om, at hun blev opsagt og fritstillet fra arbejdet som pressechef i valgkampsperioden. Endvidere blev det meddelt, at adgangen til ministeriets netværk og e-post-system ville blive lukket i samme periode. For  så  vidt  angår  adgangen  til  ministeriets  netværk  og  e -post-system  blev  presseche- fens brugerkonto låst, således at der ikke kunne logges på Økonomi - og Erhvervsmini- steriets IT-systemer, hverken fra pressechefens PC i ministeriet eller fra hjemme-PC.« Skatteministeriet »Ved valgudskrivelsen blev der pr. brev overbragt Skatteministerens særlige rådgiver meddelelse om, at han blev fritstillet fra arbejdet som særlig rådgiver    med et opsigel- sesvarsel på 6 måneder. Det blev også anført, at såfremt regeringen fortsatte efter va l- get  kunne  ministeriet  vælge  at  annullere  opsigelsen  således,  at  den  særlige  rådgiver ville genindtræde i stillingen. Der var hertil knyttet bemærkning om, at Skatteministe- riet alternativt kunne vælge at gennemføre stillingsopslag. Endvidere blev det meddelt, at adgangen til ministeriets netværk og e  -post-system ville blive  lukket  i  samme  periode,  ligesom  den  tjenstlige  mobiltelefon  skulle  tilbageleve- res. For så vidt angår adgangen til ministeriets netværk og e -post-system blev presse- chefens stationære pc i ministeriet frakoblet edb  -netværket og lukket ved valgudskr  i- velsen,  ligesom  mobiltelefonen  blev  tilbageleveret.  Den  særlige  rådgiver  har  ikke ADSL-opkobling på privatadressen til Skatteministeriets netværk.« Justitsministeriet »Ved  valgudskrivelsen  blev  der  pr.  brev  overbragt  Justitsministeriets  kommunikati- onskonsulent meddelelse om, at han blev fritaget for sit arbejde som kommunikations- konsulent  i  valgkampperioden.  I  samme  forbindelse  blev  det  meddelt,  at  han  skulle forlade sin arbejdsplads i ministeriet, og at han ikke måtte have sin daglige gang i m i- nisteriet eller have adgang til ministeriets netværk og e  -postsystem mv.
- 4 - Kommunikationskonsulentens   brugeradgang   til   Justitsministeriets   it-systemer   blev endvidere spæ  rret.« Forsvarsministeriet »1.  Ved  valgets  udskrivelse  blev  forsvarsministeriets  pressechef  af  departementsche- fen og chefen for ministersekretariatet officielt oplyst, at han var fritaget fra sit arbejde i ministeriet i valgkampsperioden og derfor ikke havde adgang til ministeriet i perio- den. 2. Ved samme lejlighed indleverede pressechefen sin tjenestetelefon. 3. Da pressechefen kun har adgang til forsvarets interne netværk på sin arbejdss   tation i ministeriet, har der ikke været behov for at afkoble ham systemet, da han ikke har v  æ- ret i ministeriet i perioden. 4. Pressechefen kunne via Internettet have adgang til sin eksterne e-mail konto. Denne er blevet tjekket 3-4 gange i perioden med henblik på at videresende indkomne sager, som  måtte  skulle  håndteres  af  ministeriet.  Pressechefen  har  oplyst,  at  venstre  i  val  g- kampsperioden har udstyret pressechefen med særskilt e  -mail.« Socialministeriet »Socialministeriet  kan  oplyse,  at  ministeriet,  samme  dag  som  valget  blev  udskrevet, meddelte den særlige rådgiver, at han i henhold til betingelserne i sin ansættelsesko n- trakt var opsagt og fritstillet fra sin stilling med øjeblikkelig varsel. Ministeriet oplyste ligeledes den særlige rådgiver om, at ha   ns e-mail samt adgang til Socialministeriets netværk også ville blive lukket med øjeblikkelig varsel. Samtidig blev den særlige rådgiver bedt om at aflevere sin nøgle og adgangskort.« Indenrigs- og Sundhedsministeriet »Indenrigs-  og  Sundhedsministeriets  pressechef,  Ulla  Østergaard,  påbegyndte  afvi   k- ling af sin graviditetsorlov med virkning fra mandag den 17. januar 2005. Ved brev af 19.  januar  2005  til  Ulla  Østergaard  meddelte  Indenrigs  -  og  Sundhedsministeriet  Ulla Østergaard under henvisning til at statsm  inisteren havde udskrevet valg til Folketinget til  afholdelse  tirsdag  den  8.  februar  2005,  at  hun  -  såfremt  hun  ikke  aller ede  var  på
- 5 - graviditetsorlov  –  ville  være  blevet  fritaget  med  løn  for  sit  arbejde  som  pre ssechef  i Indenrigs- og Sundhedsministeriet i valgkampsperioden. Det blev samtidig tilkendegivet, at fritagelsen for arbejdet ville betyde, at Ulla Østergaard ikke under valgkampen måtte have sin daglige gang i min   i- steriet, at ministeriet samme dag havde afbrudt Ulla Østergaards PC  -adgang til ministe- riet, samt at Ulla  Østergaard i valgkampperioden  ville  skulle betale sit forbrug fra min  i- steriets mobiltelefon som privat forbrug.« Beskæftigelsesministeriet »Ved valgudskrivelsen fik den særlige rådgiver Charlotte Jepsen under henvisning til daværend  e departementschef Karsten Dybvads brev af 10. december 2004 af departe- mentschef  Bo  Smith  under  et  kort  møde  besked  om,  at  hun  var  fritaget  for  arbejde  i valgkampsperioden,  og  at  hendes  netværksopkobling  i  ministeriet  og  hjemme  ville blive nedlagt samme dag med virkning fra kl. 13.00. Beskeden  blev  effektueret  via  en  af  departementets  superbrugere  og  Beskæftigelse  s- ministeriets IT [via mail].« Ministeriet for Flygtninge, Indvandrere og Integration »Ved  valgudskrivelsen  blev  Integrationsministeriets  pressesekretær,  Thomas  Harder Rasmussen,  informeret  om,  at  han  blev  fritaget  fra  sit  arbejde  som  pressesekretær  i valgkampsperioden. Pressesekretæren blev samtidig orienteret om, at hans adgang til ministeriets netværk og  e-post-system  m.v.  ville  blive  lukket  i  samme  periode.  I  praksis  skete  det  ved,  at pressesekretærens brugernavn og adgangskode blev deaktiveret, så han hverken kunne få    adgang    til    Integrationsministeriets    netværk    eller    e   -post-system    fra    sin    pc- arbejdsplads i ministeriet, eller fra sin ADSL-internetopkobling i hjemmet. Pressesekretæren afleverede desuden sit adgangskort og sin nøgle til Integrationsmin   i- steriet.«
- 6 - Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling »Forud for folketingsvalget 2005 blev der skriftligt meddelt følgende til Videnskab s- ministeriets kommunikationschef for så vidt angår adgang til  ministeriets netværk og e-post-system mv.: »Forbindelsen til ministeriets IT-systemer afbrydes den dag, der udskrives valg, så der ikke er adgang til ministeriets netværk, herunder e  -post-system. Det gælder både pc’er i ministeriet og hjemmearbejdspladsen«. Ved valgets udskrivelse blev ovenstående beslutning effektueret.« Undervisningsministeriet »Ved  valgudskrivelsen  blev  der  pr.  brev  overbragt  Undervisningsministeriets  presse- rådgiver  meddele lse  om,  at  hun  med  øjeblikkelig  virkning  blev  fritstillet  og  at  dette betød, at hun var fritaget for arbejde i ministeriet i hele valgkampperioden, at hun ikke måtte have sin daglige gang i ministeriet og at hun ikke havde adgang til ministeriets netværk  o  g  e-postsystem.  Presserådgiveren  afleverede  sit  legitimationskort,  sin  nøgle og mobiltelefonen til ministeriet. For så vidt angår ministeriets netværk og e -postsystem blev hun frakoblet og al adgang blev lukket ved valgudskrivelsen.« Kulturministeriet »Ved valgudskrivelsen meddelte Kulturministeriet per brev ministeriets pressechef, at han blev fritstillet. Det blev i brevet uddybet, at fritstillingen indebar, at pressechefen skulle forlade sin arbejdsplads i ministeriet, aflevere sin mobiltelefon samt at adgangen til ministeriets it-netværk mv. blev afbrudt. Kulturministeriets it-sektion afbrød pressechefens adgang til såvel e  -post systemet som samtlige ministeriets netværk i den pågældende periode.« Kirkeministeriet »For Kirkeministeriets særlige rådg   iver blev adgangen til nettet, herunder e-post, fra- koblet umiddelbart efter valgudskrivelsen.« Spørgsmål 5:
- 7 - »Er det sædvanlig personalepolitik i Statsministeriet, at en fratrådt medarbejder kan få tildelt  et  engangsvederlag  efter  sin  fratræden  i  forbind  else  med  de  årlige  lønforhan  d- linger, jf. besvarelsen af alm. del – spørgsmål 27, FT 2004 -05, 2. samling? Forelægger der en skriftlig aftale i forbindelse med Michael Kristiansens fratræden om, at han skal indgå i de årlige lønforhandlinger efter sin fratræ den?« Svar: Engangsvederlag  ydes  for  »årets  indsats«  i  forbindelse  med  lønforhandling  srunden  i november måned. »Årets indsats« dækker den enkelte medarbejders indsats i den fo r- udgående periode fra 1. november til 31. oktober. Engangsvederlag er således   bagud- rettede og  ydes på grundlag af en konkret vurdering af det arbejde, der er præsteret i løbet  af  året.  Det  følger  af  dette  princip,  at  også  me darbejdere,  som  er  fratrådt,  som udgangspunkt er omfattet af muligheden for at opnå engangsvederlag. Der er så  ledes en række fortilfælde for, at der er ydet engangsvederlag til medarbejdere, som er fr a- trådt på tidspunktet for den samlede tildeling af engangsvederlag. Der er ikke indgået aftale med Michael Kristiansen om, at han skal indgå i de årlige lønforhandlin   ger efter sin fratræden. Spørgsmål 8: »I forlængelse af besvarelsen af alm. del   – spørgsmål 10 -27, FT 2004-05, 2. samling, bedes ministeren redegøre for, hvordan det kan være at departementschefen i Statsm   i- nisteriet før sommerferien 2005 kun valgte at o rientere statsministeren om uregelmæ  s- sighederne  vedrørende  Michael  Kristiansens  anvendelse  af  ministeriets  kreditkort  til private formål og rejseafregningerne der træk du, når henses til pressechefens særl ige ansættelsesforhold? Hvorfor blev statsministere  n ikke ved  samme lejlighed orienteret om de øvrige forhold vedrørende Michael Kristiansen, herunder telefonregningerne for over  200.000  kr.,  som  i  januar  2005  førte  til  ophør  af  ordningen  med  fri  fastnettel  e- fon?« Svar: Diverse forhold vedrørende Michael  Kristiansens ansættelse i Statsministeriet er som udgangspunkt blevet håndteret som personalesager  – dvs. departementalt og uden in   d- dragelse  af  mig.  Daværende  departementschef  Nils  Bernstein  har  oplyst,  at  han  før
- 8 - sommerferien i 2005 valgte at orientere mig om uregelmæssighederne med hensyn til rejseafregninger  og  kreditkort,  fordi  Michael  Kristiansen  i  disse  forhold  klart  havde tilsidesat reglerne. Michael Kristiansens ordning med fri fastnettelefon blev efter en drøftelse mellem d e- partementschefen og Michael Kristiansen bragt til ophør i januar 2005 som følge af et meget højt forbrug, men der var ikke tale om en tilsidesættelse af reglerne, jfr. besv   a- relsen af alm. del – spørgsmål 18, FT 2004 -05, 2. samling. Spørgsmål 9: »Er det sædvanlig personalepol  itik i Statsministeriet, at man ikke langt tidligere skri- der ind overfor en medarbejder, der igennem flere år fortsætter med at bruge minister   i- ets  kreditkort  til  private  formål,  har  ubetalte  rejseafregninger  og  samtidig  har  meget høje telefonregninger på f  astnettelefonen?« Svar: Det  er  på  ingen  måde  sædvanligt  forekommende,  at  medarbejdere  i  Statsministeriet »igennem flere år fortsætter med at bruge ministeriets kreditkort til private formål, har ubetalte rejseafregninger og samtidig har meget høje telef onregninger på fastnettelef o- nen«. Spørgsmål 15: »Ministeren  bedes  oversende  en  redegørelse  vedrørende  telefonordningen  for  Lone Dybkjær, som, ifølge pressen, eksisterede i hendes tid som statsministerfrue.« Svar: Foranlediget af en anmodning om aktindsigt i blandt andet »de af ministeriet eventuel- le  afholdte  telefonudgifter  for  statsministerægtefællerne/samlevere  Anne  Mette  Fogh Rasmussen,  Lone  Dybkjær  og  statsminister  Poul  Schlüters  to  ægtefæller«  foretog Statsministeriet  en gennemgang af sine arkiver, under hvilken det kunne konstateres,
- 9 - at  statsminister  Poul  Nyrup  Rasmussens  ægtefælle,  Lone  Dybkjær,  havde  dispon eret over en mobiltelefon i en periode, som ikke endeligt lod sig afgrænse på grundlag af den foreliggende dokumentation. I  medfør af § 46,  stk.  1, 1. pkt., i bekendtgørelse nr. 1486 af 13. december 2004 om statens  regnskabsvæsen  m.v.  skal  regnskabsmateriale  opbevares  af  en  institution  på betryggende vis i 5 år fra udgangen af det regnskabsår, m  aterialet vedrører, medmindre en  længere  frist  f  remgår  af  andre  bestemmelser.  Statsministeriet  er  ekstraordinært  i besiddelse af regnskabsmateriale for 1999 – dvs. for i alt 6 år     – som følge af minister    i- ets arbejde med implementeringen af omkostningsreformen i staten. En  gennemgang  af  ministeriets  telefonudgiftsbilag  viste,  at  Lone  Dybkjær  i  perioden fra 1999 til ultimo 2001 havde en  mobiltelefon stillet til rådighed af Statsminister iet. Abonnements-   og   samtaleudgifterne   i   den   pågældende   periode   beløber   sig   til 63.850,67  kr.  Ministeriet  er  som  anført  ov enfor  ikke  i  besiddelse  af  udgiftsbilag  fra perioden før 1999, men af interne oversigter fremgår, at ministeriet også i årene 1996, 1997 og 1998 har afholdt mobiltelefonudgifter for Lone Dybkjær for et samlet b  eløb på 49.599,20 kr., hvilket imidlertid ikke  lader sig underbygge af regnskabsmateriale. Der  foreligger  ikke  i  ministeriet  yderligere  dokumentation  for  mobiltelefonordningen for  Lone  Dybkjær,  men  i  forbindelse  med  ordningens  etablering  må  Statsministeriet efter  en  konkret  vurdering  have  lagt  til  grund,  at  de  pågældende  udgifter  har  kunnet afholdes  over  ministeriets  bevilling.  Daværende  departementschef  Nils  Bernstein  har oplyst, at ordningen blev opretholdt frem til regeringsskiftet i 2001 ud fra et behov for løbende  at  kunne  planlægge  statsministe   rens  kalender  koordineret  med  statsminister- fruen, der på hverdage boede i Bruxelles. Derudover blev mobiltelefonen ofte anvendt til at skabe kontakt til statsministeren i weekenderne. Spørgsmål 16: »Er statsministeren enig i, at det er en af anbefalingerne i betænkning nr. 1443, at en minister og dennes departementschef skal foretage en konkret vurdering af om de sæ  r- lige rådgivers bibeskæftigelse for et parti forhindrer den særlige rådgiver i at varetage sin  stilling  i  ministeriet  på  tilfredsstillende  må  de,  jf.  betænkning  nr.  1443,  side  201, hvor det fremgår, at ”Det er på den baggrund u   dvalgets opfattelse, at der ikke bør være noget til hinder for, at særlige rådgivere kan have bibeskæftigelse for ministerens parti under den forudsætning, at bibeskæft igelsen  ikke forhindrer den særlige rådgiver i at
- 10 - varetage stillingen i ministeriet på tilfredsstillende måde. Vu  rderingen heraf bør i det konkrete  tilfælde  foretages  af  den  særlige  rådgivers  minister  i  samråd  med  depart e- mentschefen?« Svar: Ja,  idet  det  forudsættes,  at  bibeskæftigelsen  vedrører  ministerens  parti  og  derfor  fo r- mentlig altid vil være den pågældende minister bekendt. Spørgsmål 17: »Er statsministeren med baggrund i anbefalingerne i betænkning nr. 1443 vedr  ø særlige rådgiveres eventuelle bib   eskæftigelse for et parti og inddrage  lsen af ministeren og departementschefen heri, enig i, at finansministeren i det mindste burde kunne be- svare spørgsmål 13 for så vidt angår de to særlige rådgivers bibeskæftigelse for et pa r- ti?« Svar: Det fremgår af s varene på Politisk -Økonomisk Udvalgs spørgsmål nr. 25 (2004 -2005, 2. samling) og af svaret på spørgsmål nr. 13, at Finansministeriet ikke har oplysninger om Finansministeriets nuværende og foregående særlige rådgivers b ibeskæftigelse. Finansministeriet har over for Statsministeriet oplyst følgende: »Svaret på Politisk -Økonomisk Udvalgs spørgsmål nr. 25 (2004 -2005, 2. samling) og svaret  på  spørgsmål  nr.  13  indebærer,  at  de  særlige  rådgivere  ikke  har  haft  beskæft i- gelse for finansministerens parti, som finansministeren har haft kendskab til. På baggrund af udvalgets spørgsmål, har Finansministeriet forespurgt den nuv   æ  rende og den tidligere særlige rådgiver om deres eventuelle bibeskæftigelse for ministerens parti. De har begge bekræftet, at de ikke har haft   bibeskæftigelse for ministerens parti, mens de har haft ansættelse i Finansministeriet.« Spørgsmål 18: »Mener statsministeren ikke,  der er behov for at stramme op på opfølgningen på b   e- tænkning nr. 1443 overfor de øvrige ministre, når finansmin isteren ikke kan eller ikke vil redegøre for om de særlige rådgivere i Finansministeriet har  haft b ibeskæftigelse, jf. besvarelsen af spørgsmål 13?«
- 11 - Svar: Finansministeriet har over for Statsministeriet oplyst følgende: »I betænkning nr. 1443 anfører udvalget, at    det principielle udgangspunkt bør være, at de særlige rådgivere bør være underlagt samme regler om bibeskæft igelse, som gælder for øvrige embedsmænd. For tjenestemænds vedkommende er adgangen til bibeskæftigelse reguleret i tjenest e- mandslovens § 17, hvorefter en tjenestemand kun kan have beskæftigelse ved siden af sin tjenestemandsstilling, for så vidt og i det omfang det er foreneligt med den samvi t- tighedsfulde udøvelse af de til tjenestemand sstillingen knyttede pligter og med den for stillingen  nødvendig e  agtelse  og  tillid.  Bestemmelsen  i  tjenestemandslovens  §  17  må ses i sammenhæng med det såkaldte dekorumkrav og den almindelige forvaltningsre   t- lige  grundsætning  om  generel  inhabilitet.  Dekorumkravet  kommer  til  udtryk  i  tjen  e- stemandslovens  §  10,  stk.  1,  hvorefter  tjenestemanden  samvittighedsfuldt  skal  over- holde de regler, der gælder for hans stilling, og s  å vel i som uden for tjenesten vise sig værdig til den agtelse og tillid, som stillingen kr  æ  ver. Tilsvarende regler gælder for overenskomstansa  tte. Finansministeriet har ved cirkulære nr. 74 af 30. august 2005 fastsat regler om, at l  e- dende embedsmænd i forvaltningen skal foretage anmeldelse til det ministerium, hvor de er ansat, inden de påtager sig hverv som medlem af bestyrelsen for et erhvervsdr i- vende aktieselskab, anpartsselskab o.l. Finder vedkommende ministerium, at der ikke bør  gøres  indsigelse  mod,  at  den  ansatte  påtager  sig  bestyrelse   shvervet,  forelægges sagen  for  Finansministeriet,  inden  vedkommende  ministerium  træffer  afgørelse.  Ved afgørelsen a f sagen skal der navnlig foretages en konkret vurdering af det arbejdsmæ  s- sige omfang af bestyrelseshvervet og risikoen for interessekonflikter mellem stillingen og  bestyrelseshvervet,  jf.  princippet  i  tjenestemandslovens  § 17.  Særlige  rådgivere  er ikke  omfattet  af  cirkulærets  bestemmelser.  En  tilsvarende  anmeldelsespligt  har  været gælde  nde siden 1988.   Herudover  er  det  imidlertid  op  til  de  enkelte  ministerier  mv.,  om  der  skal  fastsættes regler om ansattes indberetning af bibeskæft  igelse. En  sådan  indber etningspligt  vil  kun  kunne  gælde  under  ansættelsesforholdet,  og  vil således ikke kunne gælde for tidligere ansatte.
- 12 - Finansministeriet har, som det fremgår af svaret på spørgsmål nr. 13, ikke fastsat re g- ler  om  indberetning  af  bibeskæftigelse  ud  over  det,  d  er  gælder  for  ledende  embed  s- mænd. Finansministeriet  vil  imidlertid  –   på  samme  måde  som  andre  ministerier    –  i  pra   ksis oftest  være  bekendt  med  særlige  rådgiveres  eventuelle  beskæftigelse  for  min isterens parti, idet en sådan beskæftigelse    – i hvert fald i de    centrale partiorganer – almindeli   g- vis vil være ministeren bekendt, jf. besvarelsen af spørgsmål nr. 17, hvoraf det fre m- går,  at  hverken  finansministerens  nuværende  eller  tidl   igere  særlige  rådgiver  har  haft bibeskæftigelse for minist  erens parti.« Jeg finder, at det er i fuld overensstemmelse med betænkning 1443, at Finansminist  e- riet ikke har fastsat regler om særlige rådgiveres indberetning af b   ibeskæftigelse. Jeg finder derfor ikke, at der er behov for at stramme op på opfølgningen på betæn k- ning nr. 1443.