J.nr. 4034-0187 Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 97 stillet af Folketingets Miljø  - og Planlægningsu   dvalg, stillet den 20. december 2005. Spørgsmål 97 På baggrund af, at det i Miljøstyrelsens grundnotat af 14. decemb er 2005 (MPU alm. del - bilag 176) anføres, at ”forslaget udgør EU's implementering af beslutninger, som forventes at blive truffet på det 17. partsmøde under Montrealprotokollen, som afholdes fra den 12.-16. december 2005”, bedes ministeren redegøre for,  hvilket rationale der ligger bag tidspunktet for Fol- ketingets inddragelse i lyset af den endelige beslutning af forslaget forven- tes truffet tirsdag den 20. december 2005, som også er efter det 17. parts- møde. Svar Kommissionens forslag om nødvendige undtag elser for forbud mod anven- delse af methylbromid var Miljø ministeriet i hænde fredag den 9. december. Herefter udarbejdede ministeriet notater om forslaget, gennemførte høring i EU-specialudvalget, opnåede godkendelse i regeringen og oversendte her- efter grundnotat samt notat om forslaget til Folketingets Europaudvalg og Folketingets Miljø - og Planlægningsudvalg. Kommissionens forslag er udarbejdet i overensstemmelse med den proces, der er beskrevet i besvarelsen af spørgsmål  92, og drejer sig om den kon- krete udmøntning i EU af de beslutninger  om ’kritiske anvendelser’ af methylbromid, som skulle træffes på det 17. partsmøde  under Montrealpro- tokollen. Kommissionen har udarbejdet forslaget samtidig med forberedelserne til det 17. partsmøde , for at forslaget til udmøntning  i EU kunne være klar til ve d- tagelse, så snart resultatet fra det 17. partsmøde var kendt.  Da beslutnin- gerne truffet under Montrealprotokollen danner den overordnede ramme for tildelingen af kvoter af methylbromid til ’kritiske anvendelser’ kunne EU af principielle grunde først behandle sagen efter a fslutningen af partsmødet . Det 17. partsmøde  kom ikke til at betyde nogen ændring  af Kommissionens forslag, idet principperne for behandlingen af ansøgninger  om ’kritiske an- vendelser’ af methylbromid i EU i forvejen indebar en mere restriktiv praksis, end hvad der kunne opnås enighed om blandt parterne under Montrealpro- tokollen.