J.nr. 4034-0187
Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr.
92 stillet af Folketingets
Miljø - og Planlægningsu dvalg den 20. december 2005.
Spørgsmål
92
Hvordan hænger et bedst opnåeligt kompromis sammen med, at der har
væ ret enighed om processen og de kriterier for vurderingen af ansøgni n-
gerne, som er blevet anvendt?
Svar
Efter EU-direktiv 2037/2000 om stoffer der nedbryder ozonlaget, kan Kom-
missionen give dispensation til at anvende methylbromid til kritiske anven-
delser efter de kriterier, der er fastsat i beslutning IX/6 under Montrealproto-
kollen. Dispensation forudsætter blandt andet, at manglende adgang til at
anvende methylbromid vil resultere i en alvorlig forstyrrelse af markedet, og
at der ikke er teknisk eller ø konomisk anvendelige alternativer, som ud fra et
miljø - og sundhedsmæssigt synspunkt er passende til den a ktuelle afgrøde
og dyrkningssituation. Endvidere skal landene demonstrere, at de yder en
passende indsats for at vurdere, udvikle og godkende alternativer og substi-
tutionsmuligheder. Udgangspunktet er, at dispensationer gives for et år med
henblik på at blive erstattet af alternativer.
Processen ved vurderingen af ansøgninger om kvoter af methyl bromid til
kritiske anvendelser er meget grundig og detaljeret. Ansøgerlandene in d-
sender detaljerede ansøgninger for hver enkelt anvendelse til Kommissio-
nen, fx til desinfektion af jordbærudløbere i Holland.
Et konsulentfirma med særlig ekspertise inden for dette område (CAB Inter-
national, www.cabi.org) gennemgår ansøgningerne for Kommissionen, og
der afholdes ofte afklaringsmøder mellem ansøger, konsulent og Kommiss i-
onen. Som resultat heraf udarbejder konsulenten for hver ansøgning et d e-
taljeret evalueringsskema, som danner baggrund for Kommissionens forslag
til kvotestørrelse. I de fleste tilfælde har vurderingen ført til, at kommissi o-
nen har forslået en kvote, der er mindre end den ansøgte. I nogle tilfælde
har Kommissionen vurderet, at der ikke basis for at tildele nogen kvote
overhovedet.