J.nr. 4034-0187 Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 92 stillet af Folketingets Miljø  - og Planlægningsu   dvalg den 20. december 2005. Spørgsmål 92 Hvordan hænger ”et bedst opnåeligt kompromis” sammen med, at ”der har væ ret enighed om processen og de kriterier for vurderingen af ansøgni n- gerne, som er blevet anvendt”? Svar Efter EU-direktiv 2037/2000 om stoffer der nedbryder ozonlaget, kan Kom- missionen give dispensation til at anvende methylbromid til kritiske anven- delser efter de kriterier, der er fastsat i beslutning IX/6 under Montrealproto- kollen. Dispensation forudsætter  blandt andet, at manglende adgang til at anvende methylbromid vil resultere i en alvorlig forstyrrelse af markedet, og at der ikke er teknisk eller ø konomisk anvendelige alternativer, som ud fra et miljø - og sundhedsmæssigt synspunkt er passende til den a ktuelle afgrøde og dyrkningssituation. Endvidere skal landene demonstrere, at de yder en passende indsats for at vurdere, udvikle og godkende alternativer og substi- tutionsmuligheder. Udgangspunktet er, at dispensationer gives for et år med henblik på at blive erstattet af alternativer. Processen ved vurderingen af ansøgninger om kvoter af methyl bromid til kritiske anvendelser er meget grundig og detaljeret. Ansøgerlandene in d- sender detaljerede ansøgninger for hver enkelt anvendelse  til Kommissio- nen, fx til desinfektion af jordbærudløbere i Holland. Et konsulentfirma med særlig ekspertise inden for dette område (CAB Inter- national, www.cabi.org) gennemgår ansøgningerne for Kommissionen, og der afholdes ofte afklaringsmøder mellem ansøger, konsulent og Kommiss  i- onen. Som resultat heraf udarbejder konsulenten for hver ansøgning et d e- taljeret evalueringsskema, som danner baggrund for Kommissionens forslag til kvotestørrelse. I de fleste tilfælde har vurderingen ført til, at kommissi   o- nen har forslået en kvote, der er mindre end den ansøgte. I nogle tilfælde har Kommissionen vurderet, at der ikke basis for at tildele nogen kvote overhovedet.
2 Det er Miljøsty relsens opfattelse, at Kommissionen gør et meget grundigt arbejde for at nedbringe mængden af methylbromid mest muligt, blandt a n- det ved kritisk at vurdere de indkomne ansøgninger. Miljøstyrelsen   henhol- der sig derfor til Kommissionens konkrete vurderinger af, om kriterierne for tildeling af kvoter er opfyldt i hver enkelt ansø gning. Formuleringen i grundnotatet henviser til, at Danmark rent principielt mener at anvendelsen af methylbromid skal ophøre, og at udviklingen af alternat i- ver burde have været mere  fremskreden. På den anden side måtte det kon- stateres, at der for en række kritiske anvendelser rent faktisk ikke var alte r- nativer til rådighed og at der på baggrundaf den anvendte proces og kriteri- er var basis for at meddele dispensation, samt at Danmark ikke havde grundlag for at anfægte Kommissionens konkrete vurderinger  af de enkelte ansø gninger.