J.nr. 2034-0002
Den 3. februar 2006
Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr.
89 stillet af Folketingets
Miljø - og Planlægningsudvalg den 19. december 2005.
Spørgsmål 89
Vil ministeren uddybe tilsagnet om, at Miljøstyrelsen vil se nærmere på pro-
blematikken om medicinrester, og besvare følgende?
Vil ministeren udarbejde bindende regler for udledningen af spilde-
vand fra hospitaler eller subsidiært stille ensartede krav til ren s-
ningsanlæg, der modtager spildevand fra h ospitaler?
Hvilke rensningsanlæg modtager i dag spildevand fra h ospitaler,
hvor vil det være relevant med en lokal indsats (jf. svar på spørg s-
mål 58), og kan ministeren begrunde, at en lokal indsats skulle være
mere effektiv end en generel løsning ved kilden? Hvad vil omkost-
ningerne være for det offentlige ved en samlet løsning sammenlignet
med mange lokale løsninger?
Hvilken miljøfaglig bistand ligger til grund og hvilken beslutningspr o-
cedure anvendes, når Lægemiddelstyrelsen afgør, om et lægemi d-
del skal mærkes i forhold til risici og reel risiko for miljøet (jf. svar på
spørgsmål 60)?
Vil ministeren udarbejde en beskrivelse af forskellen på regulering af
lægemidler og andre produkter, herunder af hvordan sundhed væ g-
tes i forhold til miljøhensyn, mær kning af produkter m.v.?
Svar
Til den indledende bemærkning kan jeg oplyse, at jeg har bedt Miljøstyre l-
sen om at se på behovet for yderligere tiltag. Miljøstyrelsen har i den forbin-
delse inviteret KL til en drøftelse af, hvordan kommunerne bør administrere
hospitalsspildevand, og om mere information eller lignende vil kunne resul-
tere i øget fokus på området. DANVA deltager også i drøftelsen.
Til det første spørgsmål kan jeg oplyse, at k ommunale tilladelser til tilslut-
ning af spildevand fra hospitaler bør udarbejde s i overensstemmelse med
Miljøstyrel sens vejledning nr. 11/2002 om tilslutning af industrispildevand til
offentlige spildevandsanlæg. Som ud gangspunkt har jeg ikke i sinde at ud-
arbejde bindende regler specifikt for afledning af hospitalsspildevand, men
vil derimod arbejde for, at kommunerne bruger de tilgængelige redskaber i
sin regulering og for at tilvejebringe nyttige, supplerende redskaber. Bl.a.
derfor dialogen med KL.