Ministeren
J.nr. 3034-0036
Den 9. januar 2006
Miljøministerens besvarelse af spørg smål nr. 87 (alm. del) stillet af
Folketingets Miljø - og Planlægningsu dvalg
Spørgsmål 87
Hvad kan ministeren oplyse om Silvas juridiske status, herunder om ind-
holdet af stoffer og materialer, som ikke må eksporteres til ikke-OECD-
lande, jf. EU's transportforordning og Baselkonventionen?
Svar
Skibet har senest efter det oplyste været under cambodjansk flag. Skibet
har på nuværende tidspunkt efter det oplyste ingen gyldige certifikater.
For at skibet kan få tilladelse til at sejle, skal skibet efter søfartslovgi vningen
synes, godkendes og have udstedt et nyt sæt certifikater, af en stat, der
således bliver skibets flagstat. Dette er også tilfældet, hvis skibet skal slæ-
bes.
Når skibet har opnået et nyt sæt certifikater, vil søfartsmyndighederne for e-
tage en såkaldt havnestatskontrol, for at kontrollere, at skibet lever op til de
internationale krav til skibet og søfart smyndighederne vil i forlængelse
heraf kontrollere hvorvidt de fejl og mangler, der resulterede i tilbageholdel-
sen tilbage i 2003, er udbedret.
Med hensyn til indholdet af farlige stoffer, kan det oplyses at Esbjerg Kom-
mune den 21. december 2005 foretog et akut varslet tilsyn på Silva. Under
tilsynet kunne det konstateres, at skibet indeholdt en del slupolie. Endvidere
var der indikationer på at skibet kunne indeholde halon samt at der i ma-
skinrummet var rørføringer isoleret med materiale, som kunne ligne a sbest.
Da der imidlertid ikke var optimale besigtigelsesforhold ombord på grund af
manglende elektricitet, var det ikke muligt at undersøge de angivne forhold
nærmere, hvorfor et nyt tilsyn efterfølgende blev var slet til at foregå fredag
den 13. januar 2006.