Ministeren J.nr.  3034-0036 Den 9. januar 2006 Miljøministerens besvarelse af spørg   smål nr.  87 (alm. del) stillet af Folketingets Miljø  - og Planlægningsu   dvalg Spørgsmål    87 Hvad kan ministeren oplyse om ”Silvas” juridiske status, herunder om ind- holdet af stoffer og materialer, som ikke må eksporteres til ikke-OECD- lande, jf. EU's transportforordning og Baselkonventionen? Svar Skibet har senest efter det oplyste været under cambodjansk flag. Skibet har på nuværende tidspunkt efter det oplyste ingen gyldige certifikater. For at skibet kan få tilladelse til at sejle, skal skibet efter søfartslovgi vningen synes, godkendes og have udstedt et nyt sæt certifikater, af en stat, der således bliver skibets flagstat. Dette er også tilfældet, hvis skibet skal slæ- bes. Når skibet har opnået et nyt sæt certifikater, vil søfartsmyndighederne for e- tage en såkaldt havnestatskontrol, for at kontrollere, at skibet lever op til de internationale krav til skibet – og søfart smyndighederne vil i forlængelse heraf kontrollere hvorvidt de fejl og mangler, der resulterede i tilbageholdel- sen tilbage i 2003, er udbedret. Med hensyn til indholdet af farlige stoffer, kan det oplyses at Esbjerg Kom- mune den 21. december 2005 foretog et akut varslet tilsyn på Silva. Under tilsynet kunne det konstateres, at skibet indeholdt en del slupolie. Endvidere var der indikationer på at skibet kunne indeholde halon samt at der i ma- skinrummet var rørføringer isoleret med materiale, som kunne ligne a  sbest. Da der imidlertid ikke var optimale besigtigelsesforhold ombord på grund af manglende elektricitet, var det ikke muligt at undersøge de angivne forhold nærmere, hvorfor et nyt tilsyn efterfølgende blev var  slet til at foregå fredag den 13. januar 2006.  
2 På tidspunktet for dette svars udformning var tilsynet ikke udført, hvorfor spørgsmålet om forekomsten af farligt af fald ikke endeligt kan bekræftes, men fortsat afventer kommunens yderligere undersøgelser.