Ministeren
J.nr. 3034-0036
Ref.
Den 9. januar 2006
Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr.
86 (alm. del) stillet af
Folketingets Miljø - og Planlægningsu dvalg
Spørgsmål
86
Ministeren bedes redegøre for sagsforløbet, herund er ministeriets og kom-
munens involvering og mulige godkendelse, i salget af fragtskibet Silva til
mulig skrotning i Indien, jf. vedlagte artikel fra Jydske Vestkysten den 16.
december 2005: Så blev den hjemløse Silva solgt.
Svar
For at undgå misforståelser vil jeg indlede med et historisk rids af sagen om
skibet Silva.
Skibet Silva har ligget i Esbjerg Havn siden 23. oktober 2003, hvor det ha-
varerede i Nordsøen og blev slæbt ind til havnen. Da skibet anløb Esbjerg
Havn var det under cambodjansk flag.
Søfartsstyrelsen har fra det tidspunkt, hvor skibet anløb Esbjerg Havn tilba-
geholdt skibet på grund af sikkerhedsmæssige fejl og mangler. Skibets op-
rindelige ejer er gået konkurs og der har således ikke været en ansvarlig
ejer for skibet indtil tvangsauktionen i 2005.
Esbjerg Havn har sammen med skibets besæ tning begæret skibet på
tvangsauktion med henblik på at få dækket ikke betalte omkostninger og
løn. Silva blev derfor torsdag den 15. december solgt på tvangsau ktion til
det norske selskab Saga Shipping & Trading Corporation i Oslo.
En indisk repræsentant for selskabet udtal te torsdag den 15. december
2005 i TV Syds Nyheder, at skibet sandsynligvis vil blive sendt til skrotning i
Indien, men at den endelige afgørelse skulle træffes af l edelsen i selskabet.
Jydske Vestkysten kontakter Miljøministeriet den 16. december 2005 , og
Miljøstyrelsen kontakter umiddelbart Esbjerg Havn, der kan oplyse, at skibet
er så medtaget, at det ikke umiddelbart kan sejle.