J.nr. 2034-0191
Den 9. januar 2006
Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 64 stillet af Folketingets Miljø - og Planlægningsu dvalg
Spørgsmål
64:
Hvordan har de øvrige HELCOM -lande organiseret deres myndighedsopgaver indenfor søre d-
ningstjeneste, toldkontrol, politikontrol, fiskerikontrol og havmiljøkontrol, herunder i hvilket omfang
er de nævnte myndigheder samlet i fælles org anisatoriske enheder"?
Svar
De nævnte myndighedsopgaver henhører alle under andre ministres ressortområder og jeg har
derfor forelagt spørgsmålet til henholdsvis forsvarsministeren, fødevareministeren samt skattemini-
steren.
Forsvarsministeriet har oplyst følgende vedrørende søredningstjeneste, politikontrol og havmilj ø-
kontrol:
Henset til den korte tidsfrist er der i udkastet taget udgangspunkt i de oplysninger, der blev indhen-
tet i sommeren 2005 i forbindelse med behandlingen af beslutningsforslag B32 vedrørende etabl e-
ring af en maritim styrelse. Der blev ved denne lejlighed rettet henvendelse til en række lande, he r-
under visse HELCOM-lande omkring deres varetagelse af maritime opgaver.
Der er indhentet oplysninger om de vigtigste HELCOM-lande samt lande i vores nærområde, som
vi normalt sammenligner os med. Landene er Sverige, Polen og Tyskland, der alle er HELCOM-
lande. Desuden er der indhentet oplysninger om Storbritannien og Holland.
Sverige har valgt at fastlægge en klar afgrænsning mellem Marinen, som varetager militære mar i-
time opgaver, og henholdsvis Kystbevogtningen og Søfartsværket, som forestår de øvrige maritime
opgaver. Marinen forestår således suverænitetshåndhævelsen, mens de øvrige maritime opg aver,
som f.eks. forureningsbekæmpelse, persongrænsekontrol, søredningstjenesten, lod stjeneste mv.,
er fordelt mellem henholdsvis Kystbevogtningen og Søfart sværket. De maritime opgaver er således
ikke samlet under én myndighed i Sverige.
Polen har et system, som er sammenligneligt med det hollandske. Her har man oprettet en såkaldt
Border Guard, som har det overordnede operative ansvar i relation til løsningen af en ræ kke af de
maritime opgaver. Border Guard har selvstændige beføjelser til at ag ere på en række områder.
Dette sker imidlertid i tæt samarbejde med de øvrige involverede myndigheder, som f.eks. politi,
toldvæsen, grænsekontr ol mv., som også fortsat har selvstændigt ansvar for de enkelte områder.
I Tyskland løses de i B32 nævnte maritime opgaver af en lang række myndigheder på såvel fo r-
bunds- som delstatsniveau. Med henblik på at koordinere de mange aktørers indsats oprettede s i