J.nr. M 2034-0159 Den 3 november 2005 Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 6 (alm. del) stillet af Folketingets Miljø - og Planlægningsudvalg den 6. oktober 2005. Spørgsmål nr. 6: Ministeren bedes redegøre for indholdet i den ny kla pvejledning, herunder redegøre for hvilke elementer, der skal revideres for at bringe den i overen s- stemmelse med Vandrammedirektivet og tidsplanen for denne revision af vejledningen. Svar: Det væsentlige i klapvejledningen er, at der i lighed med hvad de r er tilfældet i en række andre europæiske lande, og i lighed med hvad forskellige ha  v- konventioner anbefaler, fastsættes to aktionsniveauer. Hvis havbundsmat e- rialet ligger under det nedre aktionsniveau kan der uden videre klappes. Hvis havbundsmaterialet ligger mellem de to niveauer kan der også klappes, dog efter nærmere overvejelse og eventuelt på skærpede vilkår. Hvis ha v- bundsmaterialet ligger over det øvre aktionsniveau, skal det som hovedregel deponeres på land. Herudover er der indført de såkaldte mæ  ngdegrænser, dvs. en havn kan  - selv om dele af havbundsmaterialet overstiger det øvre aktionsniveau for hhv. TBT og kobber klappe op til 1 kg TBT og/eller 200 kg kobber om året, hvis der på klappladsen ikke er umiddelbare effekter. Dette er en nyskabelse både i forhold til amternes praksis, jf. mit svar på udvalgsspørgsmål nr. 253, og sammenlignet med de øvrige europæiske lande. Jeg vil godt understrege, at Miljøstyrelsen har oplyst, at de valgte aktionsn i- veauer og mængdegrænser ikke vurderes at ville gi  ve anledning til uaccep- table påvirkninger af vandmiljøet. Det ses heller ikke at være i modstrid med vandrammedirektivets krav om eliminering af forurening forårsaget af priori- terede stoffer. Jeg nedsatte i foråret en arbejdsgruppe, der foreløbigt har rådgivet Miljøst y- relsen vedrørende klapvejledningen. Arbejdsgruppen skal nu bl.a. følge den administrationspraksis, der fastsættes i vejledningen.
Vejledningen skal under alle omstændigheder ændres pr. 1. januar 2007, når området overgår til staten. Hertil kommer justeringer som følge af fremt i- dige miljøkvalitetskrav for prioriterede stoffer som EU -kommissionen skal fremlægge i løbet af de næste par år. Relevante erfaringer med anvendelse af vejledningen, f.eks. med hensyn til mængdegrænserne, vil kunne medt  a- ges i en revideret vejledning. Herudover er der ingen tidsplan for vejlednin- gens revision. Lad mig slutte med at fastslå, at jeg ikke er enig med spørgeren i, at vejle d- ningen ikke er i overensstemmelse med vandrammedirektivet, jf. mit svar på spørgsmål n r. 8.