J.nr. M   Den Miljøministerens besvarelse af spørgsmål  56 (alm. del) stillet af Folk  etingets Miljø - og Planlægningsudvalg den 23. november 2005. Spørgsmål  nr. 56: Ministeren bedes give en uddybende redegørelse for den foreslåede udsk y- delse af overholdelse af grænseværdierne for visse partikler med op til fem år i forbindelse med Kommissionens forslag til direktiv om luftkvalitet. Svar: Kommissionen har den 21. september 2005 fremlagt et forslag til nyt direktiv om luftkvalitet. Med det fremlagte forslag vil Kommissionen samle 4 eksiste- rende direktiver om luftkvalitet og én Rådsbeslutning i ét direktiv. Derved op- nås en forenkling af lovgivningen på området samtidig med, at begreberne i de 5 retsakter bringes i gensidig overensstemmelse. Forslaget indeholder følgende substantielle ændringer: 1) ophævelse af de indikative græns    e- værdier for luftens indhold af PM10 i 2010 som erstattes med 2) indførelse af nye grænseværdier for luftens indhold af PM2.5, og 3) mulighed for udskydel- se af overholdelse af grænseværdierne for NO2, benzen, PM2,5, SO2, kuli  l- te, bly og PM10 med op til 5 år. I relation til sidstnævnte er en forudsætning for udskydelsen, at land  ene har opfyldt en række direktiver og udarbejder planer for overholde lse af de på- gældende gr ænseværdier inden for de fem år, samt at la ndene notificerer deres planer i Kommissionen. Kommissionens forslag om mulighed for udskydelse skal ses på baggrund af, at en række medlemslande  – herunder Danmark – har vanskeligt ved at overholde grænseværdie  rne indenfor de oprindelige frister. Dette skyldes i vid udstrækning, at Kommissionen ikke i tide har fre msat forslag til de nø d- vendige reguleringer på EU-niveau, der skal bidrage til at nedbringe luftforu- reningen indenfor de målsatte områder. Jeg er positiv over for Kommissionens forslag, fordi det vil give mulighed for, at de tiltag til reduktion af luftforureningen som Kommissionen har fremsat eller vil fremsætte, får en større effekt, således at det bliver muligt at ove r- holde grænseværdierne. Desuden v  il det give landene mulighed for på en omkostningseffektiv måde at gennemføre de nødvendige tiltag. Jeg vil en  d-
videre understrege, at eftersom medlemslandene skal have deres planer, og dermed udskydelsen af overholdelsen, godkendt af Kommissionen, vil artik- len ikke friholde landene for at reducere deres udslip af luftforurening. I relation til den af Kommissionen foreslåede nye grænseværdi for de fine partikler, PM2,5, for 2010 kan jeg oplyse, at i dag måles luftens indhold af PM2,5 kun rutinemæssigt på 3 stationer i Danmark: En på H.C. Andersens Boulevard i København, en i et bybaggrundsområde i K ø benhavn og en i et baggrundsområde på Sjælland. De to sidstnævnte steder er målingerne først begyndt i 2005. Målingerne på H.C. Andersens Boulevard er de eneste, der på nuværende tidspunkt kan sammenlignes med Kommissionens forslag om en grænseværdi på 25 µg/m3 i 2010. Målingerne på H.C. Andersens Boulevard viser et årsgennemsnit på mellem 24 µg/m3 – 27 µg/m3, det vil sige omkring og noget over den foreslåede grænseværdi på 25µg/m3. Selvom H. C. Andersens Boulevard er en af de mest trafikerede gader i Danmark, kan det ikke på forhånd udelukkes, at der vil være andre steder grænseværdien også overskrides. Det er generelt anerkendt, at PM2,5-partikler er karakteriseret ved, at de kan transporteres over store afstande, og det er DMU’s vurdering, at for niveauet på H.C. Andersens Boulevard udgør den langtransporterede del omkring 75% af de PM2,5-partikler, der måles, mens bidraget fra trafikkens udstø d- ning på H.C. Andersens Boulevard kun udgør 15%. Resten udgøres af o  p- hvirvlet støv og andre trafikrelaterede bidrag. I de såkaldte bybaggrundso m- råder vurderer DMU, at op til 90% af niveauet af PM2,5 skyldes langtranspor- teret forurening. En række tiltag vil bidrage til,  at PM2,5-niveauet vil reduceres over en årræk- ke. Det gælder de nye EURO -4 krav, der indføres fra 2006 for både lette og tunge køretøjer, kommende EURO  -5 krav for person- og varebiler, indføre l- se af miljøzoner, ligesom Kommissionens oplæg til en luf  tstrategi frem til 2020 med de konkrete tiltag, der må forventes at følge heraf, vil give et v æ- sentligt bidrag til forbedring af situationen. Flere af de tiltag, vi allerede ken- der, forventes kun at kunne nå at få begrænset effekt i 2010. Hvis de yderli- gere nødven dige tiltag på EU-niveau ikke snarest fremlægges af Kommiss i- onen, kan det ganske enkelt være umuligt at overholde grænseværdien for de små partikler i 2010. En udskydelse af fristen til 2015 kan derfor blive nødvendig. Det er på denne baggrund, at Danmark lægger vægt på, at Kommissionen snarest fremlægger de nødvendige forslag til emissionsreduc  erende tiltag på EU-niveau, som muliggør en overholdelse af grænseværdien for de små partikler, men såfremt dette ikke er tilfældet, at tidspunktet for overholdelse udskydes fra 2010 til 2015.