J.nr. M 2034-0002 Den 12. december 2005 Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 54 (alm. del   – bilag) stillet af Folketingets Miljø - og Planlæ gningsudvalg den 23. november 2005. Spørgsmål  nr. 54: Hvilke konsekvenser agter regeringen at tage på baggrund af Miljøagent u- rets rapport om bekæmpelse af spildevandsforurening, jf. MPU alm. del  - bi- lag 121, og konklusionen om at man får mest miljø for pengene ved anve n- delse af grønne afgifter? Svar: For de nye EU medlemslande er det vigtigt at lære af erfaringer gjort i de andre medlemslande. De nye medlemslande står overfor meget store inve- steringer for at kunne opfylde gældende EU direktiver, herunder byspild e- vandsdirektivet. Jeg mener det er meget relevant, at Miljøagenturet laver sammenstillinger af erfaringer fra EU lande, der enten er ved at gennemføre forbedret spildevandsrensning  eller allerede har gennemført forbedri nger. Jeg kan tilslutte mig konklusionen i rapporten fra agenturet om, at for at sikre en cost-effektiv spildevandsrensning skal virksomheder have et økonomisk incitament til at forbedre spildevandsrensningen/indføre renere teknologi og at der bør være fuld bruge  rbetaling. I Danmark har vi i en årrække haft fuld brugerbetaling for virksomheder ti l- sluttet kommunale renseanlæg og derudover har vi en grøn afgift på udle  d- ninger både fra kommunale renseanlæg og fra virksomheder. Som følge af bl.a. vandmiljøplanen fra 1987 er Danmark et af de lande i Europa, der har den mest effektive spildevandsrensning for både kommunale renseanlæg og virksomheder. Rapporten giver derfor ikke anledning til ændringer af de danske regler for spildevandsbortskaffelse og rensning. Jeg skal dog afslutningsvis nævne, at regeringen i 2003 igangsatte et se r- viceeftersyn af hele vand- og spildevandssektoren for at sikre en cost- effektiv håndtering af vand- og spildevand. På baggrund af dette serviceef-
tersyn har regeringen i oktober 2005 offentliggjort et idéoplæg, der indeho l- der en række initiativer, der kan iværksættes. Idéoplægget er udarbejdet af et embedsmandsudvalg og sendt i høring med h ø ringsfrist 1. december 2005. Herefter vil regeringen efter politiske forhandlinger tage stilling til, hvordan tankerne i oplægget bedst kan gennemføres.