Folketingets Miljø - og Planlægningsu  dvalg Christiansborg 1240 København K Dato J.nr. : : 28. november 2005 004 - 322 Miljø - og Planlægningsudvalget   har i brev af 17. november 2005 stillet mig følgende spørg  smål  51 alm. del, som jeg hermed skal besvare. Svaret vedlægges i 5 eksemplarer. Spørgsmål   51: ” I hvilket omfang vil biogas og elektricitet fra vedvarende energi kunne opfylde biobrændstofdirektivet, og hvad er potentialet herfor sa  mmenlignet med ethanol og dieselalternativer fremstillet på he nholdsvis restbiomasse og -affald og energiafgrøder? ” Svar: Biogas er et biobrændstof. Anvendelse af biogas som drivmiddel til tran  s- port kan derved bidrage til at opfylde målsætninger i henhold til biobrændstofdirektivet.   Det rent fysiske potentiale for fremstilling af bio- gas fremgår af besvarelsen af spørgsmål 48 alm. del.    Anvendelse af biogas som drivmiddel forudsætter, at der investeres i særlige køretøjer og fors y- ningssystemer. Herunder er det – drivmiddel - nø CO2), hvilket er en bekostelig proces. Elektricitet, der produceres udelukkende ved hjælp af vedvarende energi, og som udnyttes som drivmiddel til transport, kan karakteriseres som et ”andet fornyeligt  brændstof” og kan derved bidrage til at opfylde målsæ t- ninger i henhold til biobrændstofdirektivet   ifølge en foreløbig fortolkning fra Europa-Kommissionen. Det skal dog bemærkes, at elektricitet, der s  å- ledes medregnes som bidrag til opfyldelse af målsætnin   ger i henhold til biobrændstofdirektivet  , ikke samtidig kan medregnes i opfyldelsen af må l- sæ  tningerne i VE-direktivet (2001/77). Det er ikke muligt på nuværende tidspunkt at    give et meningsfuldt skøn over potentialet ved at benytte elektricitet fra vedvarende energikilder som ./.
Side 2 af 2 drivmiddel til transport. Det skal herunder bemærkes  ,at   eldrevne biler i dag kun findes som nicheprodukter. Med venlig hilsen Flemming Hansen