Folketingets Miljø - og Planlægningsu dvalg
Christiansborg
1240 København K
Dato
J.nr.
:
:
28. november 2005
004
-
322
Miljø - og Planlægningsudvalget har i brev af 17. november 2005 stillet mig
følgende spørg smål 51 alm. del, som jeg hermed skal besvare.
Svaret vedlægges i 5 eksemplarer.
Spørgsmål 51:
I hvilket omfang vil biogas og elektricitet fra vedvarende energi kunne
opfylde biobrændstofdirektivet, og hvad er potentialet herfor sa mmenlignet
med ethanol og dieselalternativer fremstillet på he nholdsvis restbiomasse
og -affald og energiafgrøder?
Svar:
Biogas er et biobrændstof. Anvendelse af biogas som drivmiddel til tran s-
port kan derved bidrage til at opfylde målsætninger i henhold til
biobrændstofdirektivet. Det rent fysiske potentiale for fremstilling af bio-
gas fremgår af besvarelsen af spørgsmål 48 alm. del. Anvendelse af biogas
som drivmiddel forudsætter, at der investeres i særlige køretøjer og fors
y-
ningssystemer. Herunder er det
drivmiddel - nø
CO2), hvilket er en bekostelig proces.
Elektricitet, der produceres udelukkende ved hjælp af vedvarende energi,
og som udnyttes som drivmiddel til transport, kan karakteriseres som et
andet fornyeligt brændstof og kan derved bidrage til at opfylde målsæ
t-
ninger i henhold til biobrændstofdirektivet ifølge en foreløbig fortolkning
fra Europa-Kommissionen. Det skal dog bemærkes, at elektricitet, der s å-
ledes medregnes som bidrag til opfyldelse af målsætnin ger i henhold til
biobrændstofdirektivet , ikke samtidig kan medregnes i opfyldelsen af må l-
sæ tningerne i VE-direktivet (2001/77).
Det er ikke muligt på nuværende tidspunkt at give et meningsfuldt skøn
over potentialet ved at benytte elektricitet fra vedvarende energikilder som
./.