MILJØstyrelsen
17. november 2005
Kemikalier
7034-0031
LFH/
Oversigt over parlamentets ændringsforslag
Duty of care
Der er forslået en generel forpligtigelse for producenter, importører og
downstream-bruger (duty of care), der pålægger dem at træffe alle nødvendige
foranstaltninger til at begrænse eller forhinder skader på mennesker og miljø,
som han med rimelighed kunne forudse. De skal give den fornødne information
og har pligt til at dokumentere og meddele om de risici, der er forbundet med
produktion, anvendelse og bortskaffelse af disse stoffer. Producenter skal vælge
de mest sikre af de tilgængelige stoffer til produktion og anvendelse (substitut
i-
onsprincippet). (DK har tidligere formuleret lignende ændringer, som dog ikke har
opnået støtte i rådet og derfor ikke er med i formandskabets nuværende forslag.)
Scope
Undtagelser udvides til også at omfatte medicinsk udstyr, plantebeskyttelses-
midler og biocider. (disse undtagelser er problematiske idet disse direktiver ikke
stiller samme krav til beskyttelse, den oprindelige tekst om plantebeskyttelsesmid-
ler og biocider er bedre)
Der er forslået en række undtagelser både på grupper af stoffer og enkelt stoffer i
anneks II og III. (undtagelserne går videre end i formandskabets nuværende for-
slag, Danmark har på nær enkelte områder ikke støttet yderligere undtagelser).
Registrering
Kompromispakken fra Sacconi og Nassauer blev vedtaget. Det betyder:
Lav volumen stoffer (1-10 tons)
Alle registranter skal levere informationer om fysisk-kemiske egenskaber i Annex V og andre
relevante tilgængelige informationer om fysisk -kemiske, toksikologiske og økotoksikologiske
egenskaber.
Nye stoffer skal registreres med alle informationer i Annex V. For eksisterende stoffer (phase
ffer) skal kun afleveres Annex V, hvis stoffet opfylder et af de 2 følgende kriterier:
a) At der på baggrund af eksisterende data eller validerede QSARs er tegn på at stoffet kan
opfylde kriterierne for CMR-effekter (kræftfremkaldende, skadelige for arveanlæg, fostre