Folketingets Miljø - og Planlægningsu dvalg
Christiansborg
1240 København K
Dato
J.nr.
:
:
28. november 2005
004
-
322
Miljø - og Planlægningsudvalget har i brev af 17. november 2005 stillet mig
følgende spørg smål 47 alm. del, som jeg hermed skal besvare.
Svaret vedlægges i 5 eksemplarer.
Spørgsmål 47:
Hvor stor en afgiftsnedsættelse er der brug for på biobrændsler med det
aktuelle prisniveau på hhv. biobrændsler og diesel/benzin for at neutralis e-
re merprisen for biobrændsler? De anvendte forudsætn
inger bedes oplyst.
Hvor meget vil prisen for en liter benzin/diesel stige med det aktuelle om-
kostningsniveau for hver procent, som man pålægger branchen at iblande
af biobrændsler ved et uændret afgiftsniveau?
Svar:
Da der aktuelt ikke er noget nævneværd
igt forbrug af biobrændstoffer til
transport i Danmark, er det meget vanskeligt at vurdere, hvad merprisen for
biobrændstoffer sammenlignet med almindelig benzin og diesel ville væ re
for forbrugeren på tankstationen eksklusive alle afgifter og moms.
Denne merpris afhænger for det første af selve produktprisen for
biobrændsto ffer ab fabrik (eller fra import) sammenlignet med prisen på
benzin/diesel ab raffinaderi (eller fra import). For det andet afhænger me r-
prisen af meromkostningerne ved den videre håndte ring i forsyningssyste-
met, evt. iblanding i benzin henholdsvis diesel, transport, avancer osv.
Oliebranchens Fællesrepræsentation har vurderet, at markedsføring af stø
r-
re mængder biobrændstof
i Danmark, hvor forsyningssystemet ikke er ind-
rettet til biobræn dstoffer, i givet fald kræver betydelige investeringer i la g-
ring og håndtering på raffinaderier , ved depoter og på tankstationer, men
der foreligger på nuværende tidspunkt ikke sikre vurderinger.
Oliebranchens Fællesrepræsentation skønner samtidig, at når
først omkos t-
ningerne til de nødvendige ekstra investeringer er afholdt, vil der formen t-
lig næppe være mærkbart større løbende omkostninger til håndtering af
./.