Folketingets Miljø - og Planlægningsu  dvalg Christiansborg 1240 København K Dato J.nr. : : 28. november 2005 004 - 322 Miljø - og Planlægningsudvalget   har i brev af 17. november 2005 stillet mig følgende spørg  smål  47 alm. del, som jeg hermed skal besvare. Svaret vedlægges i 5 eksemplarer. Spørgsmål   47: ” Hvor stor en afgiftsnedsættelse er der brug for på biobrændsler med det aktuelle prisniveau på hhv. biobrændsler og diesel/benzin for at neutralis   e- re merprisen for biobrændsler? De anvendte forudsætn inger bedes oplyst. Hvor meget vil prisen for en liter benzin/diesel stige med det aktuelle om- kostningsniveau for hver procent, som man pålægger branchen at iblande af biobrændsler ved et uændret afgiftsniveau? Svar: Da der aktuelt ikke er noget nævneværd igt forbrug af biobrændstoffer til transport i Danmark, er det meget vanskeligt at vurdere, hvad merprisen for biobrændstoffer   sammenlignet med almindelig benzin og diesel ville væ  re for forbrugeren på tankstationen eksklusive alle afgifter og moms. Denne merpris afhænger   for det første af selve produktprisen for biobrændsto  ffer ab fabrik (eller fra import) sammenlignet med prisen på benzin/diesel ab raffinaderi (eller fra import). For det andet afhænger me  r- prisen af meromkostningerne ved den videre håndte ring i forsyningssyste- met, evt. iblanding i benzin henholdsvis diesel, transport, avancer osv. Oliebranchens Fællesrepræsentation har vurderet, at markedsføring af stø r- re mængder biobrændstof i Danmark, hvor forsyningssystemet ikke er ind- rettet til biobræn  dstoffer, i givet fald kræver betydelige investeringer i la  g- ring og håndtering på raffinaderier  , ved depoter og på  tankstationer, men der foreligger på nuværende tidspunkt ikke    sikre vurderinger. Oliebranchens Fællesrepræsentation skønner samtidig, at når først omkos t- ningerne til de nødvendige ekstra investeringer er afholdt, vil der formen t- lig næppe være mærkbart større løbende omkostninger til håndtering af ./.
Side 2 af 2 biobrændstoffer i forsyningssystemet, men vurderingen er usikker, da det ikke har været afprøvet i    praksis under danske forhold. Hvis der forudsættes en råoliepris på 60 USD per tønde og en dollarkurs på 6 DKK/USD, vil priserne på benzin og diesel ab raffinaderi skøn  smæ  ssigt ligge på  gennemsnitligt niveau på  2,7 - 2,8 kr. ab raffinaderi. Hvis det forudsæt  tes, at bioethanol kan importeres fra Brasilien til 3 kr. per liter inklusive transportomkostninger og told, svarer det til en merpris på ca. 2 kr. per liter benzinækvivalent, når der k   orrigeres for, at energiindhol- det i ethanol er 64 pct. af energiindholdet i benzin. Hvis det forudsættes, at d  ansk produceret biodiesel koster 4,2 kr. per liter ab fabrik, svarer det til en merpris på ca. 1,8 kr. per liter diese lækvivalent, når det k orrigeres for, at energiindholdet i biodiesel er 91 pct. af energiind- holdeti benzin. Hertil kommer, at de nævnte investeringsomkostninger med henblik på hån dtering af biobrændstofferne i brændstofforsyningssystemet, i hvert fald på kortere sigt , formentlig ville kunne forøge den samlede meromkos tning betragteligt. Disse investeringsomkostninger skønnes at være ret uafhæng i- ge af iblandingsprocenten, således at selve investeringsomkostningerne per liter blandet brændstof må forventes at aftage med ibla   ndingsprocenten. En tilbagevenden til en mere moderat råoliepris  eller højere biob rændsto  f- priser end forudsat som følge af stigende international efterspørgsel   kunne forøge meromkostningen mærkbart. Usikkerhed om de fremtidige markedsvilkår  kunne eventuelt betinge, at det ville være nødvendigt at afgiftsfritage biodiesel helt for at få den ønskede effekt på efterspørgslen, ligesom   bioethanol skulle have en tilsvarende af- giftsfordel korrigeret for forskelligt energiindhold. For at forhindre efter- spørgslen efter biobrændstoffer i at vokse ud over den ø nskede målsætning, ville det være nødv   endigt med en mængdemæssig begrænsning på afgift s- fordelen. Ved iblanding af 1 pct. biobrændstof (opgjort efter energiindhold) i be  n- zin/diesel ville literprisen under forudsætning af en   samlet meromkostning på 2 -3 kr. per liter benzin/dieselækvivalent   isoleret set stige med ca. 2-3 øre ekskl. moms. per liter be nzin/dieselækvivalent   (dvs. korrigeret for biobrændstoffernes lavere energiindhold)  . Med venlig hilsen Flemming Hansen