Folketingets Miljø - og Planlægningsu  dvalg Christiansborg 1240 København K Dato J.nr. : : 28. november 2005 004 - 322 Miljø - og Planlægningsudvalget   har i brev af 17. november 2005 stillet mig følgende spørg  smål  46 alm. del, som jeg hermed skal besvare. Svaret vedlægges i 5 eksemplarer. Spørgsmål   46: ” Er en "afbalancerende" afgiftsnedsættelse på biobrændsel, der har til fo r- mål at udjævne omkostnings/prisforskellen mellem olieprodukter og bi   o- brændsler, mulig uden at skabe forvridninger med de stærk t svingende oliepriser, som vi har oplevet de seneste par år? ” Svar: I regeringens ”Redegørelse om implementering af EU’s biobrændstofdire k- tiv” fra juni 2004 hedder det herom på s. 16  -17: ” Den afgiftslempelse, der netop er nødvendig for at leve op til EU’s   referencemål på 2 pct. for 2005, er vanskelig at vurdere og varierer over tid, fordi den afhænger af forven  t- ningerne til de meget omskiftelige markedsforhold. I de seneste seks år har årsgennemsnittet for prisen på benzin henholdsvis diesel ek  sklusive afgifter eksempelvis varieret med ca. 1 kr. per liter. Månedsgennemsnittet har var i- eret endnu mere. Når hertil lægges udsving i priserne på råstofferne til biobrændstoffer, kan de afgiftslempelser, der netop udligner forskellene i biobrændstoffernes merproduk  tionsomkostninger, variere med måske op til et par kroner per liter over en periode på seks år bedømt ved de seneste h   i- storiske erfaringer. Billedet kompliceres yderligere af, at de afgiftslempel- ser, der er nødvendige for at opnå en bestemt målsætning, o gså afhænger af afgiftslempelserne i udlandet.” Det kan tilføjes, at EU’s energibeskatning  sdirektiv (2003/96) rummer en bestemmelse om, at afgiftslempelser/fritagelser for biobrændstoffer skal tilpasses udviklingen i råvareprise rne, så disse lempelser ikke  fører til overkompensation for de meromkostninger, der er forbundet med produk- tion af biobrændstoffe  rne. Med venlig hilsen Flemming Hansen ./.