Folketingets Miljø - og Planlægningsu dvalg
Christiansborg
1240 København K
Dato
J.nr.
:
:
28. november 2005
004
-
322
Miljø - og Planlægningsudvalget har i brev af 17. november 2005 stillet mig
følgende spørg smål 46 alm. del, som jeg hermed skal besvare.
Svaret vedlægges i 5 eksemplarer.
Spørgsmål 46:
Er en "afbalancerende" afgiftsnedsættelse på biobrændsel, der har til fo
r-
mål at udjævne omkostnings/prisforskellen mellem olieprodukter og bi o-
brændsler, mulig uden at skabe forvridninger med de stærk
t svingende
oliepriser, som vi har oplevet de seneste par år?
Svar:
I regeringens Redegørelse om implementering af EUs biobrændstofdire
k-
tiv fra juni 2004 hedder det herom på s. 16 -17: Den afgiftslempelse, der
netop er nødvendig for at leve op til EUs referencemål på 2 pct. for 2005,
er vanskelig at vurdere og varierer over tid, fordi den afhænger af forven t-
ningerne til de meget omskiftelige markedsforhold. I de seneste seks år har
årsgennemsnittet for prisen på benzin henholdsvis diesel ek sklusive afgifter
eksempelvis varieret med ca. 1 kr. per liter. Månedsgennemsnittet har var i-
eret endnu mere. Når hertil lægges udsving i priserne på råstofferne til
biobrændstoffer, kan de afgiftslempelser, der netop udligner forskellene i
biobrændstoffernes merproduk tionsomkostninger, variere med måske op til
et par kroner per liter over en periode på seks år bedømt ved de seneste h i-
storiske erfaringer. Billedet kompliceres yderligere af, at de afgiftslempel-
ser, der er nødvendige for at opnå en bestemt målsætning, o
gså afhænger af
afgiftslempelserne i udlandet.
Det kan tilføjes, at EUs energibeskatning sdirektiv (2003/96) rummer en
bestemmelse om, at afgiftslempelser/fritagelser for biobrændstoffer skal
tilpasses udviklingen i råvareprise rne, så disse lempelser ikke fører til
overkompensation for de meromkostninger, der er forbundet med produk-
tion af biobrændstoffe rne.
Med venlig hilsen
Flemming Hansen
./.