Folketingets Miljø - og Planlægningsu  dvalg Christiansborg 1240 København K Dato J.nr. : : 28. november 2005 004 - 322 Miljø - og Planlægningsudvalget   har i brev af 17. november 2005 stillet mig følgende spørg  smål  45 alm. del, som jeg hermed skal besvare. Svaret vedlægges i 5 eksemplarer. Spørgsmål   45: ” Hvad er regeringens reaktion på oplysningen under den tekniske genne m- gang om, at "branchen" kræver afgiftsfordele på 2   -3 kr. pr. liter biobræn  d- sel? Vil et lovmæssigt pålæg om f.eks. at iblande 5 pct. biobrændsel i di  e- sel og benzin ikke bedre sikre den rigtige markedsmæssige pris og forhi  n- dre skjult landbrugsstøtte? ” Svar: Regeringen har fritaget biobrændstoffer til transport fra CO2-afgift per 1. januar 2005. Denne løsning er rigtig, fordi den fuldt ud  tilgodeser, at biobrændstoffer er tilnærmelsesvist CO 2-neutrale, og fordi det sker på en måde, der er afstemt med de øvrige virkemidler i regeringens klimapolitik. Priserne på benzin og diesel udviser erfaringsmæssigt store udsving, jf. b   e- svarelsen af spørgsmål 46 alm. del. En given afgiftsfordel til biobrændsto f- fer ville derfor i nogle fremtidige situationer kunne vise sig at være højere end meromkostningerne for biobrændstoffer og altså overkompensere pr   o- ducenterne. I andre fremtidige situationer ville en given afgiftsfordel kunne vise sig at være lavere end meromkostningerne for biobrændstoffer, hvilket alt andet lige ville begrænse udbuddet af biobrændsto ffer. Et pålæg ville indebære, at virkningen på brændstofmængderne var si kker , og man må formode,  at det ville kunne opfyldes til markedsmæssige priser  . Til gengæld ville meromkostningerne for bilisterne og transporte  rhvervet være usikker som en følge af de svingende markedspriser på brændstoffe r- ne.
Side 2 af 2 Med venlig hilsen Flemming Hansen