Folketingets Miljø - og Planlægningsu dvalg
Christiansborg
1240 København K
Dato
J.nr.
:
:
28. november 2005
004
-
322
Miljø - og Planlægningsudvalget har i brev af 17. november 2005 stillet mig
følgende spørg smål 45 alm. del, som jeg hermed skal besvare.
Svaret vedlægges i 5 eksemplarer.
Spørgsmål 45:
Hvad er regeringens reaktion på oplysningen under den tekniske genne m-
gang om, at "branchen" kræver afgiftsfordele på 2 -3 kr. pr. liter biobræn d-
sel? Vil et lovmæssigt pålæg om f.eks. at iblande 5 pct.
biobrændsel i di e-
sel og benzin ikke bedre sikre den rigtige markedsmæssige pris og forhi n-
dre skjult landbrugsstøtte?
Svar:
Regeringen har fritaget biobrændstoffer til transport fra CO2-afgift per 1.
januar 2005. Denne løsning er rigtig, fordi den fuldt ud tilgodeser, at
biobrændstoffer er tilnærmelsesvist CO
2-neutrale, og fordi det sker på en
måde, der er afstemt med de øvrige virkemidler i regeringens klimapolitik.
Priserne på benzin og diesel udviser erfaringsmæssigt store udsving, jf. b e-
svarelsen af spørgsmål 46 alm. del. En given afgiftsfordel til biobrændsto
f-
fer ville derfor i nogle fremtidige situationer kunne vise sig at være højere
end meromkostningerne for biobrændstoffer og altså overkompensere pr o-
ducenterne. I andre fremtidige situationer ville en given afgiftsfordel kunne
vise sig at være lavere end meromkostningerne for biobrændstoffer, hvilket
alt andet lige ville begrænse udbuddet af biobrændsto
ffer.
Et pålæg ville indebære, at virkningen på brændstofmængderne
var si
kker
,
og man må formode, at det ville kunne opfyldes til markedsmæssige priser .
Til gengæld ville meromkostningerne for bilisterne og transporte rhvervet
være usikker som en følge af de svingende markedspriser på brændstoffe
r-
ne.