J.nr. M 2034-0177
Den 16. december 2005
Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 34 (alm. del bilag) stillet af
Folketingets Miljø - og Planlæ gningsudvalg den 4. november 2005.
Spørgsmål nr. 34:
Ministeren bedes i forlængelse af samrådet den 2. november 2005 oversen-
de et notat om forskellene mellem amternes fastlæggelse af miljømål for
vandområder og DMU's notat fra september 2004 for så vidt angår miljøkon-
sekvenser, økonomiske konsekvenser og den a nvendte metodik.
Svar:
Indledningsvis vil jeg fremhæve, at DMUs notat af den 23. september 2004
havde til formål, at give et første bud på mulige tiltag og omkostninger ved
implementering af EU's vandrammedirektiv. DMU forudsætter i notatet, at
implementeringen skal ske ved udtagning af landbrugsarealer i omdrift
Af forarbejdet til VMP III fremgår det imidlertid, at der er en række forskellige
virkemidler at vælge imellem, som enten enkeltvis eller i kombination vil
kunne reducere omkostningerne betydeligt. Regeringen har i den forbindelse
nedsat et udvalg, som skal se på hvilke virkemidler der er mest omkost-
ningseffektive og samtidig giver de bedste cost-benefitvurderinger.
Jeg vil dog godt understrege, at det under alle omstændigheder bliver dyrt at
leve op til kravene i såvel vandrammedirektivet som habitatdirektivet. Det er
blandt andet derfor, at regeringen har meldt ud, at naturgenopretningen i høj
grad skal målrettes mod opfyldelsen af direktiverne, og at den ekstra milliard
skal afsættes til blandt andet natur- og miljø forbedrend e projekter.
De endelige niveauer for vandrammedirektivets miljømål fastsættes først i
EUs interkalibrering med udgangen af 2006. DMUs forslag til miljømål ville i
givet fald kun skulle være gældende frem til 2006, hvor de skulle erstattes af
resultatet af interkalibreringsarbejdet. Fastlæggelse af miljømål for de enke l-
te vandområder sker i vandplanerne, som skal udarbejdes i 2008-09. Derfor
er der ikke blevet arbejdet videre med DMUs forslag.