J.nr. M 3034-0036
Den 12. december 2005
Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 33 (alm. del) stillet af Folketi n-
gets Miljø - og Planlægningsu dvalg den 2. november 2005.
Spørgsmål nr. 33:
Er der forskelle mellem ministerens og Basel Action Network's synspunkter i
forbindelse med sagen om motorfærgen Frederik IX, og i bekræftende fald
hvilke?
Svar:
Jeg vil besvare spørgsmålet med udgangspunkt i B asel Action Networks
synspunkter til det indiske miljøministeriums pressemeddelelse, som b lev of-
fentliggjort i Hindustan Times d. 15. september 2005.
Jeg er helt enig i de synspunkter, som Basel Action Network er fremkommet
med i den ovennævnte anledning om Baselkonventionen og om Danmarks
rolle i sagen, og som var vedlagt materialet til samrådet d. 2. november 2005
vedrørende ophugning af skibe som bilag 426. Jeg er derimod uenig i, hvo r-
ledes konventionen kan bruges til at tvinge inderne til at mene det samme
som Danmark.
Et af hovedformålene med konventionen er at sikre, at i-landene ikke dum-
per deres farlige affald i u-landene. Dette eksportforbud er en forpligtigelse,
der ligger på eksportlandet, hvilket i tilfældet med Kong Frederik er Dan-
mark. Konventionen har ikke taget højde for, at et u -land insisterer på, at det
de modtager, ikke er affald og derfor heller ikke er farligt affald, på trods af i-
landet insisterer på dette.
Som sagen står nu, så har vi fra begge sider erkendt, at vi ikke har samme
fortolkning af hvornår skibe bliver til affald herunder farligt affald, og som så-
dan falder ind under konventionen.