J.nr. M 3034-0036
Den 21. november 2005
Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 32 (alm. del) stillet af Fo l-
ketingets Miljø - og Planlægningsudvalg den 2. november 2005.
Spørgsmål nr. 32:
Ministeren oplyste under samrådet, at der i EU og i EUs umiddelba-
re nærhed er tilstrækkelig kapacitet til at håndtere de udtjente skibe,
der vil være de nærmeste år, bl.a. som følge af udfasningen af de e n-
keltskrogede tankere, samt at denne kapacitet ikke udnyttes fuldt ud i
dag. Hvornår forventer ministeren at udtjente fartøjer i EU henvises til
certificerede faciliteter som følge af ændringer i EUs regler og æ n-
dringer i medlemslandenes lovgivning, og hvad agter ministeren at fo-
retage sig for at fremskynde dette?
Svar:
Lad mig starte med at gentage det jeg sagde i samrådet vedrørende
kapacitet til ophugning af skibe. Der er fysisk og teknisk nok kapacitet
i såvel Danmark som i EU. Kapaciteten benyttes blandt andet til op-
hugning af olieplatforme. I øjeblikket er det ikke et spørgsmål om
mangel på den grønne kapacitet, men desværre, som det har været i
en række år, at den ikke efterspørges, når det drejer sig om ophu g-
ning af skibe.
Med hensyn til henvisning af udtjente EU-fartøjer til certificerede fac i-
liteter, så er dette et af de elementer, som jeg finder meget vigtigt
som en del af en nye IMO regulering.
Som redegjort for under spørgsmål 31 så stiller transportforordningen
ingen krav om, at man skal benytte internationalt certificerede facilite-
ter, hverken i forbindelse med ophugning af skibe eller ved behand-
ling af andet affald.