J.nr. M 3034-0036 Den 21. november 2005 Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 32 (alm. del) stillet af Fo  l- ketingets Miljø - og Planlægningsudvalg den 2. november 2005. Spørgsmål  nr. 32: ”Ministeren oplyste under samrådet, at der i EU og i EU’s umiddelba- re nærhed er tilstrækkelig kapacitet til at håndtere de udtjente skibe, der vil være de nærmeste år, bl.a. som følge af udfasningen af de e   n- keltskrogede tankere, samt at denne kapacitet ikke udnyttes fuldt ud i dag. Hvornår forventer ministeren at udtjente fartøjer i EU henvises til certificerede faciliteter som følge af ændringer i EU’s regler og æ   n- dringer i medlemslandenes lovgivning, og hvad agter ministeren at fo- retage sig for at fremskynde dette?” Svar: Lad mig starte med at gentage det jeg sagde i samrådet vedrørende kapacitet til ophugning af skibe. Der er fysisk og teknisk nok kapacitet i såvel Danmark som i EU. Kapaciteten benyttes blandt andet til op- hugning af olieplatforme. I øjeblikket er det ikke et spørgsmål om mangel på den grønne kapacitet, men desværre, som det har været i en række år, at den ikke efterspørges, når det drejer sig om ophu g- ning af skibe. Med hensyn til henvisning af udtjente EU-fartøjer til certificerede fac i- liteter, så er dette et af de elementer, som jeg finder meget vigtigt som en del af en nye IMO regulering. Som redegjort for under spørgsmål 31 så stiller transportforordningen ingen krav om, at man skal benytte internationalt certificerede facilite- ter, hverken i forbindelse med ophugning af skibe eller ved behand- ling af andet affald.
2 Med hensyn til skibene kan dette ikke lade sig gøre, idet der ikke p.t. eksisterer nogen international certificeringsordning for ophugningsfa- ciliteter. Der er, som nævnt et krav i transportforordningen om, at a f- faldsbehandlingsanlægget skal have en national miljøgodkendelse, og de internationale vejledninger fra IMO, ILO og Baselkonventionen kan tages i betragtning ved en vurdering af, hvad der er miljømæssig forsvarlig ophugning. Som redegjort for under samrådet, er et af de 3 elementer, som skal inkluderes i den kommende IMO regulering, krav om, at skibe kun må ophugges på faciliteter, som er godkendt efter internationale retnings- linier. Om dette krav kommer til at blive udformet som en certifice- ringsordning, eller om det bliver en anden form for godkendelsesord- ning er endnu svært at sige. Fra dansk side vil vi i de kommende fo r- handlinger arbejde for at disse internationale retningslinier er dem, som er fastsat under Baselkonventionen, og det er også derfor, vi har startet arbejdet med at gøre Baselkonventionens vejledning i ophu g- ning af skibe mere operationel og på sigt bindende.