J.nr. M 3034-0036
Den 21. november 2005
Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 31 (alm. del) stillet af
Folketingets Miljø - og Planlægningsudvalg den 2. november 2005.
Spørgsmål nr. 31:
Ministeren bedes i forlængelse af samrådet d .d. oversende et notat
som redegør for ændringerne i EUs transportforordning som vedrører
affald, herunder først og fremmest ophugning af miljøfarlige skibe.
Svar:
Proces og status
Europa Parlamentet, Kommissionen og Rådet er i uformel trialog ble-
vet enige om en kompromis-pakke på transportforordningen. Det be-
tyder, at revisionen af forordningen kan vedtages endeligt i Parlamen-
tets anden læsning.
Parlamentet har således, på sin netop overståede plenarsamling fra
den 25.-28. oktober 2005, endeligt accepteret det indgåede kompro-
mis. Tilsvarende vil Rådet på et af sine førstkommende møder tiltr æ-
de kompromiset.
Hovedprincipperne i reguleringen vedr. grænseoverskridende tran s-
port af affald.
Reguleringen af grænseoverskridende transport af affald sondr er klart
i forhold til, om affaldet eksporteres til nyttiggørelse eller til bortska f-
felse, og om affaldet eksporteres til et OECD eller et ikke-OECD land.
Bortskaffelse eller nyttiggørelse.
Hovedprincippet er således, at affald, der skal til nyttiggørelse i prin-
cippet er underlagt det indre markeds krav om fri bevægelighed. Det