J.nr. MST-300-00003

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 306 stillet af folketingsmedlem Per Clausen (EL)

 

 

Spørgsmål 306

”Hvor stor forskel i CO2-udledningen er der ved afbrænding af halm i Danmark i forhold til hvis samme mængde halm blev tilbageført til jorden, og hvilken handelsværdi har en tilsvarende CO2-kvote årligt?”

 

Svar

Jeg har bedt Danmarks Miljøundersøgelser besvare dette tekniske spørgsmål, hvis svar jeg henholder mig til.

 

”Halm som bliver tilbageført til jorden nedbrydes over tid til CO2 som vender tilbage til atmosfæren.  Nedbrydningen sker hurtigt i starten og efter 1 år er der ca. 40 % tilbage af kulstoffet i jorden. I de efterfølgende år falder nedbrydningshastigheden som følge af, at den resterende del af halmen bliver mere og mere svært nedbrydeligt. Efter 50 år forventes der kun at være 10 % af halmen tilbage.

 

Svaret på spørgsmål 306 afhænger derfor af, hvilken tidshorisont man ser på. Ved afbrænding vil kulstoffet umiddelbart blive tilført atmosfæren, hvilket alligevel ville være sket for ca. 60 % vedkommende indenfor 1 år og for en 50-årig tidshorisont vil ca. 90 % automatisk indgå i atmosfæren. 

 

Handelsværdien af kulstofbindingen på kvotemarkedet skal derfor også ses i relation af tidshorisonten, og hvornår CO2-kreditten kan udnyttes. I forbindelse med Kyoto-aftalen sker der en opgørelse for årene 2008-2012. Som en middelværdi for denne periode kan det antages at ca. 19 % af halmen stadig findes i jorden og omkostningen ved, at fjerne 1 tons halm i dag kan derfor skønsmæssigt opgøres til 45 kr.  (19 % x 1,6 tons CO2 x 150), idet der er 1,6 tons CO2 i et ton halm, og kvoteprisen som gennemsnit forventes at være ca. 150 kr./t i 2008-12. Det skal dog understreges, at kvoteprisen svinger meget, og der er stor usikkerhed om skønnet på kvoteprisen i 2008-12. Dagsprisen er ca. 90 kr./t.

 

Hvis afbrænding af halm eller husdyrgødning sker med energiproduktion til formål vil der netto være en positiv CO2 gevinst ved at fjerne 1 ton halm. Hvor stor effekten vil være afhænger af CO2 emissionsfaktoren for det fortrængte fossile brændsel og af udledningerne ved transport mv.”