Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 302 stillet af Folketingets Miljø- og Planlægningsudvalg.
Spørgsmål      
Svar
Nye vejanlæg eller væsentlige ombygninger af eksisterende vejanlæg er omfattet af VVM-bestemmelserne (Bekendtgørelse om supplerende regler i medfør af lov om planlægning), hvis vejene er af en vis størrelse. Disse veje skal også vurderes i forhold til den eventuelle støjbelastning, de kan være årsag til. Der er dog ingen vejledende støjgrænser ved anlæg af nye veje eller udbygning af eksisterende veje, men der lægges som udgangspunkt til grund, at de vejledende grænseværdier for vejtrafikstøj på 55 dB for støjfølsom anvendelse også skal gælde som målsætning for nye veje, der passerer sammenhængende boligområder.
I regeringens Vejstøjstrategi er der opstillet 10 indsatsområder, som bl.a. har resulteret i, at regeringen har afsat en pulje på 100 mio. kr. til nedbringelse af støjbelastningen af boliger langs statsvejene. Dertil kommer betydelige beløb, der afsættes i forbindelse med nyanlæg af veje eller udvidelser af eksisterende vejstrækninger. Her kan fx nævnes, at godt 10 % (190 mio. kr.) af de samlede udgifter til udvidelsen af Motorring 3 går til støjreducerende foranstaltninger.      
Regeringen har desuden afsat 5 mio. kr. i 2006 til et projekt om finansielle støjpartnerskaber. I projektet skal idéen om samfinansiering af støjtiltag mellem det offentlige (stat og kommune) og private boligejere afprøves og formidles. Støjpartnerskaber skal ses som et supplement til den øvrige støjreducerende indsats på stats- og kommuneveje.
Der er således ingen regler om, at eksisterende boligbebyggelse ikke må udsættes for vejtrafikstøj over en vis grænse fra eksisterende vejanlæg, men som det fremgår af ovenstående gennemføres en række initiativer, der har til formål at begrænse antallet af støjramte boliger.